‘Er zit een zekere magie in het proces van verliefd worden op een kunstwerk.’

Kunst verzamelen, dat is toch alleen voor rijkelui? Niet als het aan Blythe Bolton, directeur van de Affordable Art Fair, ligt! Donderdag 31 oktober is het weer tijd voor deze jaarlijks terugkerende, kunstzinnige beurs. Raak geïnspireerd, ervaar het plezier van het verzamelen van kunst en praat mee met Cathelijne Blok tijdens de Art Talks over vrouwen in de hedendaagse kunstwereld. Nog niet overtuigd? Wij spraken Blythe over wat we kunnen verwachten.

The TittyMag: Kun je ons iets vertellen over de fair. Wat kunnen mensen verwachten als ze een ticket kopen?

Blythe Bolton: De bezoekers kunnen een hele fair van pop-up galerijen van over de hele wereld verwachten. Er zijn 81 stands in totaal en ze komen onder andere uit Zimbabwe, Canada, Korea en Japan. Je kunt elk type kunst vinden: fotografie, sculpturen, schilderijen enzovoort. En we hebben natuurlijk ook bars en restaurants. Het is gewoon heel leuk om te komen en (betaalbare) kunst te ervaren.

Alles heeft een prijskaartje, dus je weet meteen hoeveel het kost. Alle exposanten zijn erg vriendelijk. En het hele idee is gewoon kunst toegankelijker – en de wereld vriendelijker maken. We willen mensen kennis laten maken met het plezier van het kopen van kunst, in plaats van er alleen naar te kijken.

TTM: Zou je zeggen dat dat jullie missie is?

BB: Ja! Dat is de missie. Mensen de vreugde van het verzamelen van kunst laten ontdekken. En ze laten zien dat het niet per se iets is voor de elite. Kunst moet en kan voor iedereen zijn. Het aankoopproces hoeft niet intimiderend te zijn, het kan juist heel leuk zijn.

TTM: Hebben jullie dat doel bereikt?

BB: We behalen absoluut ons doel. Er is nog een lange weg te gaan. Er zijn veel mensen in Nederland die het nog niet hebben ontdekt, maar ik denk dat we enorme stappen hebben gemaakt.

TTM: Hoe is het idee voor de fair ontstaan?

BB: Het idee voor de fair kwam 20 jaar geleden van een Schotsman. Hij had veel vrienden die geïnteresseerd waren in kunst,  maar ze hadden geen idee waar ze het konden kopen en wat het proces was. Dus hij dacht: dit is een gemiste kans! En hij erkende ook dat er heel veel artiesten waren die hun werk wilden verkopen. Het idee kwam voort uit zijn eigen ervaring van niet echt weten waar hij moest beginnen.

TTM: Waarom denk je dat kunst zo belangrijk is voor het vertellen van een boodschap?

BB: Natuurlijk zijn er grote politieke uitspraken die kunst kan zeggen, wat super belangrijk is. Maar voor mij persoonlijk, zijn de meest interessante boodschappen van kunst, degene die je over jezelf laten nadenken. Als je iets op een bepaalde manier interpreteert, onthult dat iets over je onderbewustzijn. We kunnen niet meteen zeggen waarom we aangetrokken zijn tot een bepaald kunstwerk. Het is een beetje zoals verliefd worden. Er zit een zekere magie in het proces van verliefd worden op een kunstwerk.

TTM: Het is ook jouw eerste jaar als directeur. Hoe bevalt dat?

BB: Het is geweldig! Het is echt een privilege. Voorgaande jaren bezocht ik de fair altijd als exposant. Ik ging naar Affordable Art Fairs over de hele wereld om kunst te verkopen. Wat ik nu probeer te doen, is met al die dingen die ik heb geleerd van de andere beurzen, samen iets heel speciaals te creëren voor Amsterdam. En ik ben ook zo blij met een paar van de speciale projecten die we aan het doen zijn!

TTM: Kun je ons iets vertellen over die speciale projecten?

BB: We werken niet alleen met onze geweldige galerijen, maar ook met een paar individuele artiesten die hele bijzondere dingen doen voor de fair. Er is bijvoorbeeld een Libanese street-art kunstenaar, die een permanente muurschildering op de muur van de Kromhouthal zet. Alles draait om de menselijke connectie en hoe we allemaal universeel verbonden zijn. En dat is natuurlijk heel poëtisch. Niet alleen om in een hal te hebben waar het evenement ook gaat over het verbinden van mensen en culturen. Maar ook om dat werk te laten maken door een Libanese kunstenaar, die naar Amsterdam reist op het moment dat er een enorme revolutie plaatsvindt in Libanon.

TTM: De Art Talks van dit jaar schijnen licht op de positie van vrouwen binnen de hedendaagse kunstwereld. Waarom deze keuze?

BB: Het werd eerder in de pers benadrukt dat slechts 13 procent van de tentoongestelde werken in Nederlandse musea van vrouwelijke kunstenaars zijn. Ik denk dat het goed is om hierover in gesprek te gaan. Wat gebeurt er in de hedendaagse kunstzone? En ik ben benieuwd om van andere galeristen en kunstenaars te horen wat hun ervaringen zijn als vrouwen in de kunstwereld.

TTM: Hoe ervaar jij dit in je werk?

BB: Er zijn bijvoorbeeld exposanten geweest die tegen me zeiden: ‘ Oh c’mon, put on a smile, love.’ terwijl ik  gewoon mijn werk deed. Ik denk dan: zou je dit ook zeggen als ik een mannelijke directeur  van 50+ was?

TTM: Wat denk je, als directeur van deze grote kunstbeurs? Is het nog steeds een mannenwereld?

BB: Nee, het is iedereens wereld. Ik denk dat er overal grote machtsverschuivingen plaatsvinden, als we het hebben over de kunstmarkt. Ik kan natuurlijk niet voor andermans wereld spreken. Maar binnen ons bedrijf zijn we denk ik zo’n 80 procent vrouw. En ik zie, in onze groep van exposanten, een heleboel inspirerende vrouwelijke ondernemers. Maar stel me deze vraag na de talks opnieuw. Ik moet meer weten!

TTM: Wat kunnen we nog meer verwachten?

BB: Volgend jaar is onze twintigste verjaardag! Dus ik zou zeggen, verwacht een nog groter, beter evenement. En een heel groot feest, uiteraard. Verder: meer kunst en meer kunstverzamelaars. Verwacht een stijging van mensen die zich verdiepen in de wereld van kunstverzamelen.

Wil je meer weten over de Affordable Art Fair? Klik dan hier! Én extra leuk: wij mogen tickets weggeven voor dit fantastische event. Mail naar thetittymag.com of stuur ons een DM (@thetittymag) met waarom jij erbij moet zijn. En wie weet zien we jou komende week in de Kromhouthal in Amsterdam-Noord!