Vrxuwen uit de kunst #5: Rhaida El Touny

Hoe inclusief is de kunstwereld? Een belangrijk onderwerp waar veel over gezegd kan en moet worden. Wij gaan erover in gesprek met de mensen die hier middenin zitten: van kunstenaars, directeurs en conservatoren tot galeriehouders. Dit keer spreken we met Rhaida El Touny, freelance illustrator en grafisch vormgever. Hoe ziet de kunstwereld er volgens haar uit op het moment?

Bron: NRC

Rhaida El Touny is een 25-jarige kunstenaar uit Den Haag. In 2018 studeerde ze af aan de opleiding Small Business and Retail Management. Hierna is ze aan de slag gegaan als freelancer in de kunstwereld.
Rhaida tekende al vanaf een jonge leeftijd en heeft dit nooit losgelaten. Via YouTube tutorials leerde ze zichzelf programma’s zoals Photoshop en Illustrator aan. Op Instagram en YouTube kaart ze via haar kunst onderwerpen aan zoals diversiteit, de Islamitische cultuur en mensenrechten. Haar doel is om de dialoog tussen verschillende culturele groepen aan te wakkeren en juist de verschillen te omarmen.

 

The TittyMag: Je bent al heel lang bezig met illustreren. Hoe zou je je werk beschrijven?

Rhaida El : Mijn werk is kleurrijk, spontaan en uitgesproken. Ik maak veel gebruik van verschillende texturen en verborgen details. Wat ik vooral belangrijk vind, is dat ik via mijn werk een bepaalde boodschap meegeef. De achterliggende gedachte van de illustratie maakt het uniek en interessant.

TTM: Inspiratie is in de kunstwereld heel belangrijk. Wie is eigenlijk jouw favoriete kunstenaar? En waarom?

RET: Om eerlijk te zijn heb ik niet echt één favoriet. Ik word door veel artiesten geïnspireerd en ze hebben allemaal een eigen stijl die weer heel erg van elkaar verschilt. Ik raak het meest geïnspireerd door de drive van een kunstenaar en zijn of haar motivatie om een groter doel te bereiken.

TTM: Hoe inclusief is de kunstwereld?

RET: Ik denk dat er in de afgelopen jaren al meer ruimte is gemaakt voor kunstenaars met een biculturele achtergrond, waar ik heel blij om ben. Maar we hebben nog een lange weg te gaan.

TTM: Waaraan merk je dat?

RET: Ik zie dat verschillende kunstenaars steeds meer bezig zijn met het creeëren van een eigen platform. Ze nemen hun plaats in de kunstwereld in. Aan de andere kant heeft de gemeente Den Haag afgelopen jaar bijvoorbeeld besloten om het Migratiemuseum niet meer te subsidiëren. Dat vind ik (en vele anderen met mij) heel jammer, omdat het museum heel centraal ligt en een mooie ontmoetingsplek geweest zou zijn voor alle verhalen van mensen met een migratieachtergrond in Den Haag.

TTM: Hoe zou dit beter kunnen?

RET: Het zou helpen als jongeren meer bij het proces werden betrokken en er naar hun ideeën werd geluisterd.

TTM: Voel jij een druk op je schouders als maker om een bepaalde groep te vertegenwoordigen?

RET: Ik zie het niet echt als druk, maar meer als mijn eigen keuze. Ik ben me heel bewust van het feit dat ik Islamitische bedekking draag. Ik wil graag het goede voorbeeld geven en vooral laten zien dat je met een hoofddoek óók kunstenaar, grafisch ontwerper of illustrator kunt worden.

TTM: Je vertelt graag het goede voorbeeld te willen geven. Ben je hier actief mee bezig?

RET: Ja, via Instagram en YouTube deel ik veel over mijn werk als illustrator. Ik maak handige tutorials om ook zelf aan de slag te gaan met designen. En ik ben vooral heel open over mijn leven. Zo hoop ik andere jonge vrxuwen te kunnen inspireren. Ik kende vroeger niemand die op mij leek en kunstenaar was, daarom wil ik nu een alternatief bieden aan jonge moslima’s.