ROSE stories X The TittyMag X Cathelijne Blok: “Mensen willen ergens altijd graag een sticker op plakken, maar dat kan bij mij niet”

Bij ROSE stories verschenen in 2017 en 2018 de boeken Bedtijdverhalen voor Rebelse Meisjes (deel 1 en 2). Dit jaar is ‘Rebellen en dwarsdenkers’ het thema van de Boekenweek. Aanleiding voor Florence van ROSE stories om samen met The TittyMag vijf nieuwe, jonge, sterke, rebelse meisjes te interviewen. Nu spreekt ze met feminist en oprichter van het online en offline feministisch kunstcollectief: The TittyMag, Cathelijne Blok!

Foto door: Sascha Luna

Florence van de Haar: Ha Cathelijne! Wat ben jij aan het lezen?

Cathelijne Blok: Ik lees altijd een heleboel boeken tegelijk dus mijn hele e-reader staat vol en er liggen stapels boeken naast mijn bed! De Bananengeneratie van Pete Wu. Het Jaar van het Nieuwe Verhaal van Daan Borrel. Heksen van Mona Chollet is ook heel interessant, dat gaat over heksenjachten door de eeuwen heen en de manier waarop naar vrouwen wordt gekeken.

FvdH: Als oprichter van een feministisch platform wordt jou natuurlijk altijd naar vrouwelijke rolmodellen gevraagd?

CB: Ja, en er schietend ook direct duizend namen door mijn hoofd. Een rolmodel kan zo iemand als Michelle Obama zijn, maar het kunnen ook mijn mensen bij The TittyMag zijn. Iemand zoals illustrator en activist Sioejeng Tsao, die zich zo krachtig opstelt tegen discriminatie vanwege het coronavirus. Of de meiden van ANNE+, die een hele Tuschinski zaal vol krijgen om naar hun zelfgemaakte serie te komen kijken. Een Milou Deelen, die openlijk schrijft over haar vaginacorrectie. Clarice Gargard. Zaïre Krieger. Hier kan ik uren over doorgaan…

FvdH: Is het voor een rolmodel essentieel om een deel van jezelf openbaar of bespreekbaar te maken?

CB: Voor mij wel. Als iets vanuit jezelf komt, kan je het ook veel langer volhouden. Ik zou nooit kunnen doen wat ik nu doe als ik het zelf niet zie als noodzaak.

FvdH: Zie jij jezelf als een verhalenverteller of meer als observator?

CB: Ik wilde in de media werken, omdat ik verhalen wilde vertellen. Ik heb als witte vrouw bepaalde privileges meegekregen en ik vind dat ik daarmee moet zorgen dat anderen ook gehoord en gezien worden. Ik begon bij Radio FUNX en BNN, en nu uit zich dat in het schrijven van een verhaal, podcasts verhalen samenbrengen in een panel, expositie of welke andere mogelijke manier dan ook.

FvdH: Ben je een dwarsdenker?

CB: Mensen willen ergens altijd graag een sticker op plakken, maar dat kan bij mij niet. Ik trek volledig mijn eigen plan en ik heb een helder idee met wie ik dat wil uitvoeren. Soms moet je daar een beetje dwars voor gaan liggen. Jammer genoeg krijg je wanneer je je kop ergens bovenuit steekt, ook meer over je heen. In zulke situaties zeg ik tegen mezelf: choose your battles. Je hebt maar zoveel uren in een dag, en zoveel energie in je lijf.

FvdH: Krijg je wel eens negatieve reacties?

CB: Van een bepaald type wel, ja.

FvdH: Vind je dat moeilijk?

CB: Ik ben heel gevoelig en leef me snel in. Persoonlijke verhalen raken me heel snel. Als ik van jou een column lees, dan zit ik helemaal in jouw column. Als iemand een aangrijpend verhaal vertelt, kan ik daar dagenlang nog over nadenken. Ik kan nuanceren, maar als ik heel moe ben trek ik het me soms wel aan hoe boos mensen tegen elkaar kunnen doen. Gevoeligheid vind ik een mooie eigenschap. Je bent heus niet beter als je je gevoelige kant durft te laten zien, maar ik zie het zeker niet als zwakte. Juist niet! Als je je verhaal durft te delen, sta je ook open wanneer anderen dat doen.

FvdH: Wat voor soort verhalen lees je graag?

CB: Een van mijn lievelingsboeken is de eerste dichtbundel van Rupi Kaur, of Amerikanah van Chimamanda Ngozie Adichie. Ik lees graag Nederlandse literatuur en vind het heel fijn om een boek in een bepaalde tijdsgeest te kunnen plaatsen. Ook een favoriet is en blijft die van een mannelijke schrijver, De Stille Kracht van Louis Couperus.

FvdH: Vind je dat je bewust moet benoemen dat je een mannelijke schrijver kiest?

CB: Nee, maar ik reflecteer wel direct op mijn gegeven antwoord. Dan vraag ik mezelf af; noemde ik verschillende etniciteiten, noemde ik mannen én vrouwen?

FvdH: Laatst stond bij een interview met jou een quote dat je alleen maar kunst van vrouwen koopt?

CB: Ik koop veel en eigenlijk voornamelijk kunst van vrouwen, maar ik heb ook nog steeds hele mooie kunst van mannen in mijn huis hangen. Feminisme staat voor mij voor gelijkheid op de vlakken waar je gelijk moet zijn, maar je mag absoluut de verschillen vieren. Ik ben feminist, maar niet anti-man. Voor mij gaat het erom dat er ook aandacht wordt besteed aan vrxuwelijke makers of makers met een andere achtergrond. Het is niet terecht wanneer er alleen maar belangstelling is voor witte, mannelijke makers en hun perspectieven.

Florence van de Haar is gastcolumnist bij The TittyMag! Speciaal voor de Boekenweek maakt ze deze interviewreeks in samenwerking met The TittyMag en ROSE stories. Er komen nog veel meer interviews aan, dus houd onze site goed in de gaten!

Interview door gastcolumnist: Florence van de Haar (ROSE Stories)