Vrxuwen uit de kunst #13 Salma Chafouk Idrissi

Hoe inclusief is de kunstwereld? Een belangrijk onderwerp waar veel over gezegd kan en moet worden. Wij gaan erover in gesprek met de mensen die hier middenin zitten: van kunstenaars, directeurs en conservatoren tot galeriehouders. Dit keer spreken we met Salma Chafouk Idrissi. Salma werkt als programmamaker, interviewer, documentaires en filmmaker. Als filmmaker gelooft Salma in de kracht van inspirerende verhalen. Ze is momenteel bezig met een crowdfunding voor haar korte film ‘Pleinvrees’. Een inclusief verhaal dat gaat over de droom van Hussein, die een saxofoonsolo wil spelen op de Dam. Hussein heeft pleinvrees, dus zodra de corona-crisis uitbreekt en de stad verlaten is, ziet de saxofonist eindelijk de kans om zijn droom te verwezenlijken. Salma wil met ‘Pleinvrees’ laten zien dat we in een crisis moeten kijken naar de toekomst.

 The TittyMag: Kan je uitleggen hoe je hier mee bent begonnen?

Nederland, Amsterdam, 10 mei 2016
Salma Chafouk Idrissi, portrait, portret, vrouw, woman, girl, meisje
Foto: Thomas Schlijper

Salma Chafouk Idrissi: Ik wil graag verhalen vertellen in beeld en geluid, met het doel elkaar beter te begrijpen. Ik heb eerst psychologie gestudeerd. Dat ben ik gaan doen, omdat het menselijk gedrag me altijd heeft gefascineerd. Als kind zag ik al dat iedereen een ander wereldbeeld heeft. Door middel van mijn films wil ik laten zien dat we eigenlijk vaak hetzelfde zijn, en dezelfde behoeftes hebben. De wereld zou er een stukje mooier uitzien als iedereen dit inziet. Door mijn ervaring met psychologie heb ik dit uiteindelijk kunnen vertalen via film. Nu ga ik de fictie kant op van film om dit ook verder te verwerken. Mijn werk bestaat uit zoveel verschillende dingen, van commercials, tot documentaires, en nu ook fictie film.

TTM: Hoe ervaar je de filmwereld als filmmaker?

SCI: Zelf ben ik best laat begonnen met regisseren, omdat ik niet echt een voorbeeld heb gehad. Ik heb het gevoel dat er veel is veranderd in de filmwereld. Er zijn veel meer vrouwen te zien. De vrouw heeft een betere positie gekregen in de filmwereld, maar het is nog steeds een uitdagende wereld. Op de set werk ik veel met mannen. Je moet sterk in je schoenen staan als je wilt regisseren. Er worden veel meningen gegeven. Er moeten veel keuzes gemaakt worden en dat kan soms een uitdaging zijn. Ik denk dat mannen ook nog moeten wennen aan een vrouwelijke touch in de filmwereld.

TTM: Wat is de vrouwelijke touch in de filmwereld?

SCI: Vrouwen kunnen onderwerpen vaak zachter benaderen Ook zijn ze denk ik iets minder dominanter. Zij luisteren voor mijn gevoel meer naar elkaar. Op de set probeer ik voornamelijk niet dingen persoonlijk te nemen, en iets directer te zijn. Het is ook oké om je harder op te stellen. Op alle soort sets, zoals de commercial, documentair werkt alles hetzelfde. De dynamiek is ongeveer gelijk.

 TTM: Hoe zit het met inclusiviteit in de kunstwereld op dit moment?

SCI: We zijn al goed op weg, maar het kan beter. Het mag diverser wat mij betreft. Er zijn minder vrouwen, maar ook van verschillende komaf. Ik mis deze diversiteit. Ook de verhalen die verteld worden mogen veel meer veranderen. Het zijn nog vaak de standaard Nederlandse verhalen. Dit vind ik jammer. Ik hoop daar met mijn verhalen verandering in te brengen, en op een beter balans in de toekomst.

 TTM: Hoe bereiken we dat?

SCI: We kunnen dit bereiken door onze mindset te veranderen, dit gebeurt nu ook langzaam. Initiatieven zoals Mama Cash helpen hier al goed aan mee. We moeten ook scherp blijven op wat we zien. Filmmakers moeten zichzelf vragen stellen; voor wie maken we verhalen, en welke verhalen willen we vertellen? Veel instanties, bedrijven, conservatoren en filmmakers kunnen hier een rol in spelen. En hiermee rekening houden. In de kunstwereld kunnen er ook stappen gemaakt worden. Bijvoorbeeld als je in de gelegenheid bent om kunst te kopen, kijk of je iets van een vrouw kan vinden. De mindset moeten we vormen in dat vrouwen ook regisseur kunnen zijn. Dit moeten we elkaar overdragen en toevertrouwen. Van vrouw op vrouw, en man op vrouw.

TTM: Wie zijn jouw inspiratiebronnen?

SCI: De filmregisseuse die ik heel tof vind is Emma Westenberg. Zij is regisseur, schrijver en maakt ook videoclips. Zij is echt een powervrouw; ze is heel visueel, grappig, stoer en vrouwelijk tegelijk. Ze maakt geen standaard films, er zitten risico’s in haar werk, dat vind ik heel gedurfd, en mooi om naar te kijken.

TTM: Hoe denk je dat de kunstwereld zich gaat aanpassen de komende jaren?

SCI: Ik denk dat er al een verandering is. Het bewustzijn is al groter. Hier kunnen we ook niet omheen. In Amsterdam, waar ik woon, voel ik dat de positie van een vrouwelijke filmmaker meer geaccepteerd is. Voor velen is een vrouwelijke filmmaker misschien even wennen. De wereld wil graag dat er een verandering komt, en deze vooruitgang staat zeker op de kaart.

Wil je meer zien van Salma? Bekijk hier haar Instagram! Hier is de link als je Salma wil helpen met haar crowdfunding om de film ‘Pleinvrees’ te mogelijk te maken!