Kunstverhalen #2: Nana Adjoa

Moest je huilen, lachen of raakte je er compleet van in de war? Wat was jouw gevoel bij dat ene kunstwerk dat maar in je hoofd blijft hangen? Weet je nu weer welk werk het was? Een kunstwerk kan heel veel met je doen. Het laat je soms opnieuw kijken naar een onderwerp, geschiedenis of zelfs de toekomst. Kunst heeft altijd een grote rol gespeeld in de samenleving. We kunnen door middel van kunst anders kijken naar onze omgeving en situatie. Het is een mooie manier om emoties te verwerken, nieuwe inzichten te krijgen of iemand uit te dagen om anders te denken. Daarom vragen wij in deze serie naar het favoriete werk van krachtige voorlopers en opvallende spraakmakers. Wat deed dat ene kunstwerk met hen? Hoe omschrijven ze dat gevoel? Lees het in de nieuwe reeks: ‘Kunstverhalen’ Deze week spreken we met Amsterdamse zangeres en multi-instrumentalist; Nana Adjoa.

TittyMag: Wat is je favoriete kunstwerk?

Nana Adjoa: Ik heb getwijfeld tussen verschillenden vormen van kunst. Muziek speelt een belangrijke rol in mijn leven en is daarom ook de meest logische keuze. Voor mij is muziek de meest natuurlijke vorm van kunst, daarbij voel ik mij ook het meest veilig om over te praten.

TTM: Welk nummer heb je gekozen?

NA: Ik luister nu al een tijdje naar de klassieke compositie; Requiem van de Franse componist Gabriel Fauré. Een Requiem is een dodenmars, het stuk is in zeven stukken verdeelt. Er was kritiek op het stuk omdat het te soft zou zijn voor een dodenmars, het werd het slaapliedje voor de dood genoemd. De softheid vind ik juist zo bijzonder. In het stuk omarmt Fauré de dood als het ware, het benadert dit zware onderwerp heel rustig. Deze compositie raakt mij op een hele speciale manier. De dood is een zwaar thema, voor veel mensen. Je kunt het ook terug vinden in het werk van veel artiesten. Het zit vaak onderhuids verstopt. De dood is een eng onderwerp, wat ver van je afstaat. Ik kan mij niet voorstellen hoe het is om iemand te verliezen, laat staan om zelf dood te gaan. Bij deze compositie komt dat gevoel dichterbij en het maakt de angst minder groot. Misschien is het ook wel een verlangen om los te komen van die angst voor de dood. In kunst kan je veel herkenning vinden die je niet in alledaagse woorden kan uitleggen. Dit stuk raakt dat gevoel, een onbeschrijfelijk gevoel. Dit is een mooi aspect van kunst.

Welke boodschap draag jij met jou muziek?

NA: Muziek maak je voor jezelf, om bijvoorbeeld iets te kunnen verwerken. Het is een mooie manier om je strijd of passie te laten horen. Dat doe je ook voor je luisteraars, je kan op een mooie manier mensen herkenning bieden. Het nummer She’s stronger gaat over iets wat ik herkende in een ander persoon, wat ik bij mijzelf miste. Voor mij staat het nummer symbool voor onzekerheid en kracht.

TTM: Heeft er een kunststroming, inspiratiebron veel invloed gehad op jouw eigen ontwikkeling?

NA: Ik heb een gevarieerde smaak op het gebied van kunst, mijn interesse is breed. Ik ben een spons die van alles opneemt. Er was een moment waar mijn docent Nederlands de kunst van de illustrator Ronald Topor liet zien. Er ging een wereld voor mij open. Hij illustreert hele surrealistische, absurde tekeningen. Zijn werk, zijn realiteit die Topor maakt, kan ik heel goed relativeren. Dat gevoel dat je onder de indruk bent van een kunstwerk, of kunststroming neem je verder mee in je ontwikkeling.

Op acht juli komt de nieuwe singel uit van Nana Adjoa. Wil je meer horen van Nana? Bekijk hier haar Instagram en Spotify account!