Middle East Archive: De Instagrampagina van Romaisa Baddar

Als je denkt aan feministische stromingen, dan denk je vaak direct aan de Westerse wereld. Maar ook (en juist) buiten de westerse wereld is feminisme aanwezig. Vandaag in gesprek met Romaisa Baddar (22), oprichtster van de snelgroeiende instagrampagina Middle East Archive. Op deze pagina deelt ze beelden, teksten en filmmateriaal gewijd aan het oude Midden-Oosten.

The TittyMag: Wat inspireerde jou om je te gaan verdiepen in het Midden-Oosten?

Romaisa Baddar: In eerste instantie kwam dat vooral voort uit mijn eigen afkomst. Mijn vader komt oorspronkelijk uit Egypte en mijn moeder is geboren in Israël. Hierdoor ontstond er een nieuwsgierigheid naar de verschillende culturen en tradities. Daarnaast ga ik ook regelmatig met familie naar verschillende landen in het Midden-Oosten en heb ik vorige zomer alleen een rondreis gemaakt. Op een gegeven moment ben ik me meer gaan interesseren in de geschiedenis van het Midden-Oosten en stuitte ik op verschillende archiefbeelden en video’s. Dit wilde ik graag met mensen delen waaruit mijn instagrampagina is ontstaan. Met mijn pagina probeer ik een nieuw geluid te geven aan het Midden-Oosten en een kant te belichten die bij veel mensen nog niet bekend is. Weinig mensen zijn bijvoorbeeld op de hoogte van verschillende kunstenaars en muzikanten die voor hele mooie dingen hebben gezorgd. Juist daar wil ik graag een podium aan geven.

TTM: Op welke manieren kom jij feminisme tegen in het (oude) Midden-Oosten?

RB: In het huidige Midden-Oosten, maar ook zeker in het oude Midden-Oosten hebben verschillende feministische stromingen plaatsgevonden. Juist in het Midden-Oosten zijn deze bewegingen essentieel geweest, aangezien vrijheid voor vrouwen in veel landen niet iets vanzelfsprekends is. Als ik denk aan feminisme in het Midden-Oosten komt direct de Egyptische dichter en activist Doria Shafik in me op, omdat mijn vader me altijd over haar vertelde. Shafik was een rolmodel voor veel vrouwen in Egypte, zo ook voor mijn tantes. Zij heeft ontzettend veel mogelijk gemaakt voor de vrouwen daar. Voor de generatie van mijn oma bijvoorbeeld was onderwijs voor vrouwen niet normaal en konden veel vrouwen niet lezen of schrijven. Dat is één van de zaken waar Doria Shafik voor heeft gestreden.

TTM: Hoe staat het met de vrouwenrechten in het huidige Midden-Oosten?

RB: De rechten van vrouwen in het Midden-Oosten zijn nog steeds niet iets vanzelfsprekends, hoewel dit per land en regio verschilt. Wat mij uit persoonlijke ervaring opvalt, is dat vrouwen niet altijd beperkt worden door wetten, maar meer door sociale structuren. Het zit zo in de cultuur dat het geaccepteerd en genormaliseerd wordt. Veel meisjes van mijn leeftijd hebben bijvoorbeeld genoegen genomen met het feit dat ze zich moeten schamen als vrouw en niet luidruchtig kunnen zijn. Toch zijn er gelukkig wel vrouwen die zich hiervan willen bevrijden, al neemt dit niet altijd dezelfde vorm aan als in het Westen. Dit gebeurt vaak in subtielere vormen, door bijvoorbeeld slordig om te gaan met kledingvoorschriften of samenkomsten in kleinere groepen te organiseren. Kleine vormen van protest die op hun eigen manier voor verandering en bewustzijn zorgen.

 

Protesten voor vrouwenrechten op 11 maart 1979 in Teheran, Iran

Doria Shafik (1908-1975), 8 augustus 1952