‘Als ik ergens in geloof, wil ik ook dat iedereen dat hoort en ziet’

Moest je huilen, lachen of raakte je er compleet van in de war? Wat was jouw gevoel bij dat ene kunstwerk dat maar in je hoofd bleef hangen?

Een kunstwerk kan veel met je doen. Het laat je soms opnieuw kijken naar een onderwerp, de geschiedenis of zelfs de toekomst. Kunst heeft altijd een grote rol gespeeld in de samenleving. We kunnen door middel van kunst anders kijken naar onze omgeving en situatie. Het is een mooie manier om emoties te verwerken, nieuwe inzichten te krijgen of iemand uit te dagen om anders te denken. Daarom vragen wij in deze serie naar het favoriete werk van krachtige voorlopers en opvallende spraakmakers.

Deze week spreken we met Charlene Austin, co-founder van Okra Agency en hoofd communicatie bij het HEM in Zaandam.

Je bent medeoprichter van Okra Agency. Kun je hier wat over vertellen?
“Okra is een communicatiebureau dat zich inzet voor creatievelingen van kleur. Zij verdienen namelijk veel meer zichtbaarheid in de mainstream media. We zagen dat er na de Black Lives Matter beweging meer aandacht kwam voor creatieven van kleur. Maar waarom alleen na zo’n beweging? Waarom wordt er alleen aandacht geschonken aan het werk van mensen van kleur als er een thema aan hangt? Creatieven van kleur verdienen op ieder moment aandacht.

Het leek mij mooi om mijn achtergrond in marketing, communicatie en reclame in te zetten om mensen te helpen strategieën op te zetten die in hun voordeel gebruikt kunnen worden.”

Je werkt ook voor het HEM. Wat voor plek is dit?
“Het HEM is een culturele plek op het Hembrugterrein in Zaandam waar kunst, muziek, eten en boeken samenkomen – een ‘Huis voor Eigentijdse Cultuur’. Hier worden onder anderen tentoonstellingen opgezet met innovatieve en eigenzinnige makers zoals designers, muzikanten, filosofen, wetenschappers enzovoort. Samen met een curator worden hun ideeën en visies omgezet in een expositie. Dat is echt de kern van het HEM en hetgeen waar het zich mee onderscheid van andere museale instellingen.

Daarnaast is het ook een creatieve broedplaats voor kunstenaars, studenten van het Artez en jongeren uit omgeving Zaandam en Amsterdam. Het draait echt om uitwisseling en het bieden van een plek waar mensen hun creatieve ideeën kunnen verrijken en een fijne tijd kunnen hebben.”

Wat betekent kunst voor jou persoonlijk?
“Ik legde ooit aan iemand uit dat kunst een vertegenwoordiging is van de tijd waarin we leven. Terugkijkend naar de geschiedenis is er altijd wel een moment of tijd die kunstenaars vertalen. Ik vind dat een mooie manier van documentatie. Kunst verrijkt kennis en laat mensen op een andere manier naar de wereld kijken. Ik word er heel blij van als een bepaalde boodschap van iemand mij nieuwe inzichten geeft of als ik een soort mindfuck krijg. Daarom doe ik dit werk. Als ik ergens in geloof, wil ik ook dat iedereen dat hoort en ziet.”

Hoe denk je dan dat we over een aantal jaar terugkijken op de kunst uit deze tijd?
“Ik denk dat het veel gaat over het individu – terugkijken naar jezelf en een bewustwording van wie je bent als mens. Je ziet nu heel veel portretkunst (in de visuele kunsten gemaakt door kunstenaars van kleur). Vroeger in de Westerse kunst werden mensen van kleur bijna nooit op een positieve manier geportretteerd. Nu wordt dat een soort van teruggeclaimd door mensen heel prominent en trots neer te zetten. Daarnaast wordt er teruggegrepen naar verschillende stromingen van vroeger. Dat vind ik mooi.”

Waarom vind je kunst zo belangrijk?
“Herkenning. Er wordt nu best wel naar Black art gekeken als een vorm van demonstratie of het innemen van een stelling. Dat is waar en nodig, maar wat mij aantrekt, zijn de verhalen van kunstenaars die een leven afbeelden waarin ik mezelf herken. Denk hierbij aan Lynette Yiadom, een Ghanese kunstenaar uit Engeland. Zij laat haar realiteit zien door alleen maar mensen van kleur te portretteren. Ze geeft mensen weer die tennissen, zwemmen en whiskey drinken – beelden die je vaak alleen bij witte mensen ziet. Yiadom laat zien dat mensen van kleur precies hetzelfde doen en dat dit ook hun ‘normaal’ is. Dat raakt mij.”

Kun je je de eerste keer dat je met kunst in aanraking kwam herinneren?
“Ik ben opgegroeid met Nederlandse peetouders, iedere vakantie ging ik naar ze toe. Zij namen me vaak mee naar musea. Daar heb ik wel echt mijn interesse in kunst ontwikkeld, maar hét moment dat een kunstwerk mijn leven veranderde, kan ik niet precies benoemen. Het is meer een soort proces geweest van mijn jeugd tot aan het moment dat ik stage ging lopen in New York bij het Museum of Arts and Design. Daar zag ik voor het eerst dat er veel mensen van kleur in de kunstsector werken – ik voelde me thuis.”

Heb je een favoriete kunstenaar of kunstwerk?
“Nog niet, maar er zijn wel een aantal kunstenaars waarvan ik denk ‘als ik later groot ben, hoop ik genoeg geld te hebben om daar iets van te kopen’. Daar is Lynette Yiadom er wel echt één van, ik vind haar briljant. Nu verzamel ik kunst van mensen met wie ik heb samengewerkt, wat veel voor mij betekent.”

Wil je meer weten over Charlene Austin? Volg haar dan op Instagram!

Gerelateerd

How to survive goede voornemens!

Een grote tip van een ervaringsdeskundige Het is 1 januari als ik dit schrijf en ik ben net wakker geworden op een bank. Niet in m’n eigen kots en tussen de flessen gelukkig 😉 Misschien had je vandaag een andere start en werd je krokant en ergens in de middag

Lees meer »

Maffe Meestwerken

In deze nieuwe podcastserie, Maffe Meesterwerken voor Omroep MAX nemen kunsthistorici Paul Rem en Cathelijne Blok je mee langs iconische kunstwerken en de personen die ze zo bijzonder maken. Van het levend kunstwerk Mathilde Willink in het beroemde portret van Carel Willink, tot Judith en Holofernes van de Italiaanse kunstenaar Artemisia Gentileschi. Deze

Lees meer »

Dat proces voelt bijna magisch.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

Scroll #18: Wie is Lavinia Schulz?

Op een foto, genomen tijdens een kunstfestival in Hamburg in februari 1922, staat een stel. Men vermoedt dat Lavinia Schulz (1896–1924) en Walter Holdt (1899–1924) daarop te zien zijn, hoewel dit niet met zekerheid te zeggen is. Als het inderdaad zij zijn, is dit de enige bekende foto waarop ze

Lees meer »

Nabespreking van voorstelling SONGOFSONGS – 23 oktober

Cathelijne Blok hostte een panel waarbij de voorstelling SONGOFSONGS werd nabesproken. Met de kunstenaarsduo Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot ging ze in gesprek over het maken van de voorstelling, ecostorytelling en technologie. De andere aanwezigen tijdens deze panel waren schrijver en kunstenaar Valentijn Hoogenkamp en multidisciplinaire kunstenaar en

Lees meer »

Kunststof! – 11 januari 2024

Cathelijne Blok is te gast geweest in een aflevering van Kunststof!, een radioprogramma van Radio 1.  Ze vertelt in deze uitzending over het platform The Tittymag, de functie van kunst en haar boek Maar is het kunst?. In het boek neemt ze de lezer mee op kunstreis! Van Botticelli’s wereldberoemde

Lees meer »

Deze kunstbeurs mag je echt niet missen!

Je onderdompelen in de meest geweldige kunst? En de hotste kunstenaars spotten? Dat kan, want van 21 tot 24 november opent UNFAIR Amsterdam haar deuren! Van rechtstreeks kunst van de kunstenaars kopen tot performances, tours en workshops.  De komende weken tonen wij op Tiktok (@thetittymag) kunstenaars die ons zijn opgevallen.

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?