Wist je dat het impressionisme werd geleid door drie getalenteerde vrouwen? Of dat Fountain van Marcel Duchamp origineel door een vrouw is bedacht? In deze nieuwe serie willen we met The TittyMag verhalen van toonaangevende vrouwen uit de kunstgeschiedenis opnieuw te vertellen. Deze verhalen zijn vaak door de kreukels van de tijd in vergetelheid geraakt. Door licht te schijnen op deze makers en waarom zij zo belangrijk zijn, willen we vertelde én onvertelde verhalen opnieuw de wereld in brengen.
Deze week kozen we voor het werk Devant la psyche (1890) van Berthe Morisot.
In dit werk zien we een vrouwelijk figuur voor een spiegel zitten. De reflectie in de spiegel is echter onpersoonlijk, zonder gezicht.
Dit prachtige werk van de Franse kunstenaar geeft een bijzondere wisselwerking tussen intimiteit en afstandelijkheid. Wij als toeschouwer kijken over de schouder van de maker mee. Het heeft een voyeuristische sfeer, alsof we door de vrouw ontdekt worden in de reflectie van de spiegel. Je voelt je er wellicht een beetje ongemakkelijk bij. Alsof je bent betrapt.
Morisot portretteert, als vrouwelijke schilder, een uniek soort zelfbeeld van en door vrouwen, waarin ze vrouwen schildert die de traditionele male gaze ondermijnen en ontkennen. Dit doet ze door de kijkers te laten beseffen dat ze ‘aanwezig’ zijn in het schilderij. Morisot maakte vaker van deze spiegel zelfportretten.
Haar schilderijen omvatten vrijwel altijd het dagelijkse leven. Intieme scènes als huishoudens, families en moeder-dochter relaties komen in haar werk veel naar voren.
Het werk is in een typische impressionistische stijl geschilderd: snelle toetsen zijn op het doek gezet met oog voor kleur en lichtval.
Bekend of onbekend?
Ken jij het werk van Morisot? Of denk je bij het impressionisme eerder aan Monet en Renoir? Wat velen echter niet weten, is dat Morisot als één van de grondleggers van het impressionisme begon met een losse, snelle penseeltoets. Als je goed kijkt, is haar manier van schilderen heel uniek en enorm verschillend van bijvoorbeeld Monet of Renoir.
Berthe Morisot is daarnaast één van de ‘trois grande dames’. Dat is de naam die de drie belangrijke vrouwen, Morisot, Mary Cassatt en Marie Bracquemond, binnen het impressionisme kregen. Maar waarom hebben we dan eigenlijk nooit van ze gehoord? En wel van Monet, Degas en Renoir? Nou, dat komt voornamelijk doordat veel van haar werken tegenwoordig helaas nog steeds in privébezit zijn.
Om de week zullen we jullie inspireren met verhalen die je wellicht nog niet eerder hebt gehoord. Ken jij nog een kunstenaar waar je graag meer over wil weten? Laat het ons weten via Instagram of stuur een mail naar info@thetittymag.com.