Art HERstory #2: Judith Leyster

Wist je dat het impressionisme werd geleid door drie getalenteerde vrouwen? Of dat Fountain van Marcel Duchamp origineel door een vrouw is bedacht?
In deze nieuwe serie willen we met The TittyMag verhalen van toonaangevende vrxuwen uit de kunstgeschiedenis opnieuw te vertellen. Deze verhalen zijn vaak door de kreukels van de tijd in vergetelheid geraakt. Door licht te schijnen op deze vrxuwelijke makers en waarom zij zo belangrijk zij, willen we vertelde én onvertelde verhalen opnieuw vertellen.

Deze week hebben we haar zelfportret uit circa 1630-1633 van Judith Leyster uitgekozen. Dit sterke werk zegt veel over haar als persoon maar ook als kunstenaar. Judith Leyster was, zoals haar achternaam al zegt, een leidende ster in de schilderkunst van de 17e eeuw.

 

De donkere ogen van Leyster vangen meteen je ogen. Ze kijkt je recht aan, met een zelfverzekerde grijns op haar gezicht. Hebben we haar gestoord midden in haar schilderwerk?

 

Judith Leyster – Zelfportret (1630-33)

Terwijl ze schildert, draait ze zich naar de kijker toe, glimlachend. Met geopende mond, alsof ze net iets wil zeggen, poseert ze nonchalant met een arm op de rugleuning van haar stoel. Zelfs de penseelvoering is vrij en levendig. Ze lijkt even te hebben gepauzeerd, kijkend van haar ezel om een bezoeker van het atelier te betrekken – misschien een beschermheer wiens aandacht ze uitnodigt om te komen kijken naar haar schilderproces.

 

 

Dit zelfportret dient als het ware als zelfpromotie: ze laat haar schilderij (als product) en haar talenten en vaardigheden zien. Haar gemak met het penseel wordt gesuggereerd door de frisheid van haar eigen beeld en door de hoeveelheid penselen, die ze gemakkelijk in één hand met haar palet vasthoudt. Het nog onvolledige schilderij op de ezel toont een genre waar Leyster bekend om stond: de zogenaamde vrolijke gezelschappen. Deze populaire genre-scènes beeldden feestgangers, gekostumeerde acteurs, dansers en muzikanten uit.

Infrarood scan van Zelfportret Judith Leyster

Haar aanvankelijke plan voor het zelfportret was echter enigszins anders geweest. Infraroodfotografie lieten zien dat het schilderij op de ezel oorspronkelijk een vrouwengezicht had afgebeeld. Dit zou naar alle waarschijnlijkheid Leysters eigen gezicht zijn geweest – een zelfportret in een zelfportret! Door in plaats daarvan de vioolspeler af te beelden, kon ze op één doek haar vaardigheid in zowel portret- als genreschilderkunst benadrukken.

 

Leyster was een van de slechts twee vrouwen die gedurende de hele 17e eeuw als ‘meester’ werden geaccepteerd in het schildersgilde van Haarlem. Toch krijgt ze vandaag de dag nog niet de waardering die ze verdient.

De informaliteit van Leysters zelfportret – de losse penseelvoering en de nonchalante houding – weerspiegelen kenmerken die Frans Hals in de jaren 1620 introduceerde. Het is niet zeker of Leyster daadwerkelijk studeerde bij Hals, of in zijn atelier werkte, maar ze was duidelijk een naaste en succesvolle volgeling van zijn dynamische, nieuwe stijl.

Dat is ook de reden dat sommige werken van Leyster foutief onder Hals’ naam of de naam van haar man Jan Miense Molenaer tentoongesteld zijn geweest!

 

Om de week zullen we jullie inspireren met verhalen die je wellicht nog niet eerder hebt gehoord. Ken jij nog een kunstenaar waar je graag meer over wil weten? Laat het ons weten via Instagram of stuur een mail naar info@thetittymag.com.

Gerelateerd

Nabespreking van voorstelling SONGOFSONGS – 23 oktober

Cathelijne Blok hostte een panel waarbij de voorstelling SONGOFSONGS werd nabesproken. Met de kunstenaarsduo Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot ging ze in gesprek over het maken van de voorstelling, ecostorytelling en technologie. De andere aanwezigen tijdens deze panel waren schrijver en kunstenaar Valentijn Hoogenkamp en multidisciplinaire kunstenaar en

Lees meer »

Kunststof! – 11 januari 2024

Cathelijne Blok is te gast geweest in een aflevering van Kunststof!, een radioprogramma van Radio 1.  Ze vertelt in deze uitzending over het platform The Tittymag, de functie van kunst en haar boek Maar is het kunst?. In het boek neemt ze de lezer mee op kunstreis! Van Botticelli’s wereldberoemde

Lees meer »

Deze kunstbeurs mag je echt niet missen!

Je onderdompelen in de meest geweldige kunst? En de hotste kunstenaars spotten? Dat kan, want van 21 tot 24 november opent UNFAIR Amsterdam haar deuren! Van rechtstreeks kunst van de kunstenaars kopen tot performances, tours en workshops.  De komende weken tonen wij op Tiktok (@thetittymag) kunstenaars die ons zijn opgevallen.

Lees meer »

Kunsthistoricus roept op tot verandering tijdens lezing

Onze Founder Cathelijne Blok geeft de Joost Zwagerman Lezing op 18 november 22 oktober 2024, Alkmaar. Hoe ziet een wereld zonder kunst eruit? Cathelijne Blok, kunsthistoricus, schrijver en journalist, breekt een lans voor de kunsten in haaroptreden op de Joost Zwagerman Lezing op 18 november in TAQA Theater de Vest.Blok

Lees meer »

Scroll #18: Wie is Maya Deren?

Maya Deren (1917-1961) was een pionier van de Amerikaanse avant-garde film. Haar werk combineert poëzie, symboliek en droombeelden waarmee ze een vrouwelijke perspectief onderzoekt. In haar leven heeft ze andere filmmakers ondersteunt en kreeg ze een fascinatie voor Haïtiaanse Voodoo. Maya Deren is geboren als Eleanora Derenkowski in Kiev, in

Lees meer »

Ik vind dat je via eten, kan laten zien wie je bent.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

Scroll #17: Wie is Beatriz González?

De in Colombia geboren Beatriz González groeide op in een roerige tijd. In haar tienerjaren en als jongvolwassene heeft ze een traumatische ervaring tijdens het gewelddadige conflict, La Violencia (het Geweld 1948 – 1958). Dit was een grote inspiratie voor haar latere werk dat een gewaagde en confronterende blik werpt op de

Lees meer »

Preview bij Tijd Voor MAX over de DIOR- tentoonstelling!

Onze oprichter Cathelijne Blok mocht voor Tijd voor MAX omroep MAX alvast een kijkje nemen bij de tentoonstelling Dior: A New Look, in het Kunstmuseum Den Haag.  Van de iconische stukken van Christian Dior naar de eerste vrouwelijke ontwerpen aan het roer, Maria Grazia Chiuri. Cathelijne vertelde waarom de tentoonstelling

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?