Wist je dat het impressionisme werd geleid door drie getalenteerde vrouwen? Of dat Fountain van Marcel Duchamp origineel door een vrouw is bedacht?
In deze nieuwe serie willen we met The TittyMag verhalen van toonaangevende vrxuwen uit de kunstgeschiedenis opnieuw te vertellen. Deze verhalen zijn vaak door de kreukels van de tijd in vergetelheid geraakt. Door licht te schijnen op deze vrxuwelijke makers en waarom zij zo belangrijk zij, willen we vertelde én onvertelde verhalen opnieuw vertellen.
Deze week kozen we het energieke, kleurrijke en mozaïek-achtige werk Resolved Problems (1948) van Fahrelnissa Zeid.
Dit kleurrijke werk lijkt op een spiegel die in duizenden stukjes is gevallen en door een regenboog is ingekleurd. Je ogen hebben misschien moeite met focussen: overal op het doek gebeurt wel iets en je wordt in een fantasierijke wereld gezogen.
Op dit punt in haar leven (1948) had Zeid abstractie volledig omarmd en het canvas bedekt met een oogverblindende mix van schitterende blauwe, rode, gele, groene, paarse en witte vormen. Ze absorbeerde de invloeden van zowel Europese abstractie als niet-Europese kunst. Terwijl Zeid haar beweging in de richting van abstracte schilderkunst beschreef, zei ze: “Ik was niet ‘van plan’ om een abstracte schilder te worden; ik was een persoon die heel conventioneel met vormen en waarden werkte. Maar vliegen met een vliegtuig heeft me getransformeerd … De wereld staat op zijn kop. Je zou een hele stad in je hand kunnen houden: als je de wereld van bovenaf ziet.”
Dit werk is het eerste volledig abstracte werk van Fahrelnissa Zeid en het trekt meteen je volledige aandacht. Wat gebeurt er, waar kijk ik naar en waar moet ik op focussen?
Veel van haar abstracte werken zijn monumentaal: dit werk is nog relatief klein: ‘slechts’ 130cm bij 98 cm. Later maakte ze werken die vaak groter waren dan 2 meter.
Fahrelnessa Zeid (1901-1991) was een Turkse kunstenaar die vooral bekend stond om haar grootschalige abstracte schilderijen met kaleidoscopische patronen. Met andere media zoals o.a. tekeningen, litho’s en sculpturen, vermengde ze in haar werk elementen van islamitische en Byzantijnse kunst met abstractie en andere invloeden uit de Westerse wereld. Zeid was de eerste vrouw die naar de kunstacademie in Istanbul ging. Ze kreeg in 2017 een grote overzichtstentoonstelling in het Tate Modern museum maar haar verhaal blijft voor velen grotendeels onbekend.
Nadat ze in de Irakese koninklijke familie was getrouwd, reisde deze kunstenaarsprinses de wereld rond, ging naar de kunstacademie in Parijs en exposeerde in Londen. Tijdens haar lange carrière heeft Zeid veel verschillende stijlen onderzocht en geëxperimenteerd met een groot spectrum aan technieken en materialen.
Zeid’s reputatie als kunstenaar werd versterkt in de jaren ‘50 toen ze in Londen en Parijs woonde en vaker internationaal exposeerde. De kunstenaar begon ook te experimenteren met schilderen op kalkoen- en kippenbeenderen, die ze later in panelen van polyesterhars goot die doen denken aan glas-in-loodramen. In de latere jaren van haar carrière keerde ze terug naar de figuratieve schilderkunst en maakte ze gestileerde portretten van haar vrienden en familie.
Om de week zullen we jullie inspireren met verhalen die je wellicht nog niet eerder hebt gehoord. Ken jij nog een kunstenaar waar je graag meer over wil weten? Laat het ons weten via Instagram of stuur een mail naar info@thetittymag.com.