Wist je dat het impressionisme werd geleid door drie getalenteerde vrouwen? Of dat Fountain van Marcel Duchamp origineel door een vrouw is bedacht?
In deze nieuwe serie willen we met The TittyMag verhalen van toonaangevende vrxuwen uit de kunstgeschiedenis opnieuw te vertellen. Deze verhalen zijn vaak door de kreukels van de tijd in vergetelheid geraakt. Door licht te schijnen op deze vrxuwelijke makers en waarom zij zo belangrijk zij, willen we vertelde én onvertelde verhalen opnieuw vertellen.
Deze week ontdekken we het werk Apollo 12 Splash Down” uit 1970 van de Afro-Amerikaanse kunstenaar Alma W. Thomas. Het werk is acryl en grafiet op doek van128 x 128 cm groot.
Dit kleurrijke werk is opgebouwd uit vele horizontale verfstreken. De vibrerende, felle kleuren lijken op je af te komen, maar als je goed kijkt verschijnt er een landschap op het doek. Een buitenaards landschap. Een maanlandschap dat op de planeet Mars uitkijkt. Een kleurrijke zon die opkomt in de ruimte.
Geïnspireerd door de kosmos
Thomas had zelf een luchtige kijk op de ruimte. “Toen Apollo in een baan om de aarde werd gebracht, liet Charlie Brown van Peanuts Snoopy ronddraaien om te genieten van het ongelooflijke”, zei ze in 1972. Dit inspireerde de volgende van haar 7 doeken van de opkomende zon op de aarde.
“Today not only can our great scientists send astronauts to and from the moon to photograph its surface and bring back samples of rocks and other materials, but through the medium of color television all can actually see and experience the thrill of these adventures. These phenomena set my creativity in motion.” — Alma Thomas
Toen Apollo 11 in 1969 op de maan landde, raakte Alma Thomas geïnspireerd door deze historische mijlpaal. De astronauten verkenden een nieuwe grens op miljoenen kilometers afstand en de rest van de wereld kon zich de ervaring slechts voorstellen, maar had enig inzicht door de beelden die op TV werden getoond. Thomas was een van die mensen. Ze begon ruimteschilderijen te maken, werken die de maanwandeling voorstelden, uitzicht op het aardoppervlak vanuit de ruimte.
Haar unieke, inspirerende en uitbundige werken werden echter overschaduwd in een wereld die gedomineerd werd door witte mannen. Pas jaren later kreeg ze de erkenning die ze verdiende en tegenwoordig zijn haar werken in vele grote musea te vinden.
Wie was Alma Thomas?
Alma Woodsey Thomas (1891) is voornamelijk bekend om haar uitbundige, kleurrijke, abstracte schilderijen. Ze was een prominente abstracte schilder uit de jaren zestig en zeventig en de eerste Afro-Amerikaanse vrouw die in 1971 een solo-kunsttentoonstelling had in het Whitney Museum of American Art in New York. Haar werken zijn pas sinds kort écht erkend in de kunstgeschiedenis canon. Tegenwoordig is haar werk te vinden in veel grote musea.
Thomas ontwikkelde een unieke abstracte stijl die wordt gekenmerkt door dikke, ritmische penseelstreken en rijke kleuren.
Ze nam vaak de natuurlijke wereld als uitgangspunt, maar beeldde de natuur niet representatief uit. In plaats daarvan nam ze in haar schilderijen een quasi-luchtfoto aan, met planten, bloemen, takken en ander natuurlijk leven die patronen vormden alsof ze van bovenaf bekeken werden. Zo werden de ruimte(vaart), de maan en Mars ook een grote inspiratiebron voor haar, zoals we kunnen zien in haar werk Apollo 12 Splashdown en andere ‘ruimte’ werken.
Het was in de jaren vijftig, na het volgen van nacht- en avondlessen aan de American University, dat Thomas begon te verschuiven van figuratieve naar abstracte schilderkunst. Na haar pensioen in 1960, op 69-jarige leeftijd, begon ze abstracte schilderijen te maken. Het feit dat de abstracte kunstwereld echt een witte mannelijke gedomineerde wereld was, schrok haar zeker niet af!
Om de week zullen we jullie inspireren met verhalen die je wellicht nog niet eerder hebt gehoord. Ken jij nog een kunstenaar waar je graag meer over wil weten? Laat het ons weten via Instagram of stuur een mail naar info@thetittymag.com.