Wist je dat het impressionisme werd geleid door drie getalenteerde vrouwen? Of dat Fountain van Marcel Duchamp origineel door een vrouw is bedacht? In deze nieuwe serie willen we met The TittyMag verhalen van toonaangevende vrxuwen uit de kunstgeschiedenis opnieuw te vertellen. Deze verhalen zijn vaak door de kreukels van de tijd in vergetelheid geraakt. Door licht te schijnen op deze vrxuwelijke makers en waarom zij zo belangrijk zij, willen we vertelde én onvertelde verhalen opnieuw vertellen.
Deze week presenteren we het kleurrijke, inspirerende werk van de Afro-Amerikaanse kunstenaar Loïs Mailou Jones. We kozen voor ‘La Baker’ uit 1977 uit en vertellen je graag wat meer over dit fascinerende werk en de inspirerende kunstenaar hierachter.
Verschillende figuren, vormen, patronen en kleuren dansen door dit werk heen. De mensfiguren maken dansende bewegingen en vloeien door de tweedimensionaliteit over in de figuren en vormen in de achtergrond. Organische mensfiguren vormen een contrast tegen de hoekige geometrische vormen en de uitgesproken, doch uitgebalanceerde kleuren maken het tot een mooi geheel.
Het werk, bestaande uit acryl en collage op doek, is ongeveer 100 cm bij 145 cm groot.
La Baker
In La Baker overlappen gedurfde patronen en figuren elkaar en lopen ze in elkaar over, waardoor een zeer gestileerd werk ontstaat dat vorm en kleur verenigt. De affiniteit van de kunstenaar met abstractie en haar Afrikaanse roots komen tot uiting in de rijke kleuren en de platte, tweedimensionale stilistische stijl van het werk. De titel van het schilderij verwijst naar Josephine Baker (1906-1975), die bekend staat als de eerste vrouw van Afrikaanse afkomst die in een grote film speelde en een wereldberoemde entertainer werd. Ze staat ook bekend om haar bijdragen aan de Civil Rights Movement in de Verenigde Staten en ze was (en is) een inspiratie voor vele Afro-Amerikaanse vrouwen.
Kunstenaar en docent
Jones werd in 1905 geboren in Boston en was een invloedrijke kunstenaar en docent. Ze begon haar carrière aan The School of the Museum of Fine Arts in Boston, waar ze in 1927 afstudeerde met een diploma in Design.
In haar lange carrière van bijna 7 decennia werkte de kunstenaar aan een breed scala van stijlen en disciplines; en werd ze geïnspireerd door onder andere Frankrijk, Haïti, haar roots in Afrika en haar geboorteregio in New England. Haar werken (zowel schilderijen als designs) weerspiegelen de gebieden waarin ze woonde, reisde en studeerde. Daarnaast doceerde Jones verschillende generaties Afro-Amerikaanse kunstenaars, waaronder David Driskell, Alma Thomas, Elizabeth Catlett en Sylvia Snowden.
Hoewel Jones’ ervaring als zwarte kunstenaar in Amerika zich uitstrekt van de Harlem Renaissance tot de roots-bewegingen van de jaren ‘80 bleef haar kunst volgens Christine Temin van de Boston Globe “more personal than political, more sophisticated and complex than propagandistic”.
Loïs Mailou Jones was één van de meest opvallende figuren die bekendheid verwierf met haar kunst, terwijl ze in de jaren ’30 en ’40 van de vorige eeuw als expat in Parijs woonde en werkte. Haar carrière begon in textielontwerp voordat ze besloot zich te concentreren op beeldende kunst.
De kunstenaar haalde haar inspiratie uit Afrika en de Caraïben en haar levenservaringen
tijdens het schilderen. Als gevolg hiervan waren haar onderwerpen enkele van de eerste schilderijen van een Afro-Amerikaanse kunstenaar die verder reikten dan het rijk van portretten.
Haar werk in ontwerpen, schilderijen, illustraties en de academische wereld maakten haar tot een uitzonderlijke kunstenaar die nog steeds nationale aandacht en onderzoek krijgt én verdient.
Om de week zullen we jullie inspireren met verhalen die je wellicht nog niet eerder hebt gehoord. Ken jij nog een kunstenaar waar je graag meer over wil weten? Laat het ons weten via Instagram of stuur een mail naar info@thetittymag.com.