ArtHERstory #21: Olga Wisinger-Florian

Wist je dat het impressionisme werd geleid door drie getalenteerde vrouwen? Of dat Fountain van Marcel Duchamp origineel door een vrouw is bedacht? In deze serie willen we met The TittyMag verhalen van toonaangevende vrouwen uit de kunstgeschiedenis opnieuw vertellen. Deze verhalen zijn vaak door de kreukels van de tijd in vergetelheid geraakt. Deze week bespreken we het werk van Olga Wisinger-Florian.

Olga Wisinger-Florian werd in 1844 geboren in Wenen, Oostenrijk. Op haar 19e begon ze met schilderlessen, maar vanwege de wens van haar ouders ruilde ze deze in voor pianolessen. Ondanks dat ze tegen wat problemen aanliep met het proces en de kwaliteit van de instructies, was Wisinger-Florian van 1868 tot 1873 succesvol pianist. Deze carrière kwam ten einde toen ze na het oplopen van handletsel afstand moest nemen van de piano.

Op haar 30ste pakte Wisinger-Florian het schilderen weer op en wijdde ze zich helemaal aan de studie. Ze begon eerst te studeren met August Schaeffer en daarna met Emil Jakob Schindler. Vijf jaar later werd ze ook betrokken bij een expositie van The Viennese Art Association. Ze was één van de negen vrouwen die mee mocht doen aan de expositie
Die österreichisch-Ungarische Monarchie.

Vanaf 1881 begon de kunstenaar zich meer toe te trekken naar de schilderwereld, en liet ze steeds meer van haar werken zien tijdens exposities. Haar werk werd onder andere tentoongesteld in Palace of Fine Arts en The Woman’s Building op de World’s Columbian Exposition in Chicago. Ook was Wisinger-Florian vertegenwoordiger van de Oostenrijkse Stimmungsimpressionismus, een groep die bestaat uit impressionistische schilders die in de jaren 1870 en 1880 als avant-garde werden beschouwd.

Vanaf het moment dat ze haar werk in Parijs en Chicago had tentoongesteld begon haar werelddebuut als kunstenaar. In haar landschapsschilderijen nam ze Schindler’s sublieme benadering van de natuur over. De motieven die ze gebruikte, zoals uitzicht op bomen met tuinen en velden, deed sterk denken aan het werk van haar leraar. Na haar tijd met Schindler in 1884 ging Wisinger-Florian haar eigen weg. Haar werken werden steeds realistischer – en haar late werk valt op door een luguber palet, met waarneembare boventonen van expressionisme.

Ondanks haar late start in de schilderwereld genoot Wisinger-Florian van haar bekendheid. Haar werk was in 2019 te zien in de Österreichische Galerie Belvedere.

Om de week zullen we jullie inspireren met verhalen die je wellicht nog niet eerder hebt gehoord. Ken jij nog een kunstenaar waar je graag meer over wil weten? Laat het ons weten via Instagram of stuur een mail naar info@thetittymag.com.

 

Gerelateerd

Kunst is een manier om de wereld beter te begrijpen.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een ‘first date’ met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Maar wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

Ik haal inspiratie uit de kleine dingen in het leven.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

Filmtip!

Geen idee meer wat je nu weer moet kijken op Netflix? En ben je heel even klaar met tannen? Dan wordt het weer eens tijd voor een bezoekje aan de bioscoop! En dan hebben we nogal een super tip voor je. Een film vol prachtige beelden en inhoudelijke thema’s: de

Lees meer »

Het Sluitstuk

Zodra ze boks zeggen, « gelijk links rechts op d’r kanis » gonst het door mijn hoofd. De woorden komen van een legendarisch trainster en tevens uitbater van een gevestigde vechtsportwinkel. Ik krijg gratis advies bij m’n nieuwe bokshandschoenen en weken lang vraag ik me af hoe ik precies dit ga vormgeven.

Lees meer »

Ben je bij de Boekenborrel in de Kleine Komedie?

Onze oprichter Cathelijne Blok neemt tijdens de beruchte Boekenborrel van de Kleine Komedie niet haar eigen boek mee, maar juist haar favorieten van anderen—welke schrijvers moet je van Cathelijne kennen? Kom naar deze iconische boekenclub op zondagmiddag 15 september en koop hier je ticket: https://www.dekleinekomedie.nl/agenda/3151/cathelijne-blok/boekenborrel

Lees meer »

Scroll #14: wie is Levi van Veluw?

De dagen zijn niet alleen bedoeld om urenlang scrollend door Tinder in bed door te brengen, maar ook om een goede dosis kunst te verkennen. Daarom lichten we speciaal voor jou iedere week een kunstenaar uit. Deze week staat een kunstenaar centraal die met zijn vakmanschap nieuwe werelden creëert: Levi

Lees meer »

Scroll #13: Wie is Miles Greenberg?

De dagen zijn niet alleen voor uren scrollend door Tinder in bed, maar ook voor een goede dosis scrollen aan kunst. Zo lichten we speciaal voor jou iedere week een kunstenaar uit. Deze Scroll staat een kunstenaar centraal, die een nieuwe vorm van immersieve performancekunst heeft ontwikkeld : beeldhouwer en

Lees meer »

“Nee meisje, zo doen we het hier nou eenmaal”, dat was zo frustrerend. Nu kan ik elke dag zelf bepalen wat we doen, and I love it. “

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?