ArtHERstory #27: Etel Adnan

Wist je dat het impressionisme werd geleid door drie getalenteerde vrouwen? Of dat Fountain van Marcel Duchamp origineel door een vrouw is bedacht? In deze serie willen we met The TittyMag verhalen van toonaangevende vrouwen uit de kunstgeschiedenis opnieuw vertellen. Deze verhalen zijn vaak door de kreukels van de tijd in vergetelheid geraakt. Deze week bespreken we het werk van dichter, schrijver en schilderkunstenaar Etel Adnan.

Etel Adnan werd in 1925 geboren in Beiroet. Haar vader was een Syrische man en haar moeder was een Griekse vrouw. Thuis sprak ze Turks en op school leerde ze Frans. Hierdoor ontwikkelde Adnan op jonge leeftijd al een flinke woordenschat in verschillende talen. Ze was dol op talen en experimenteerde hier ook graag mee. Op haar twintigste had ze haar eerste gedicht geschreven. Dit was een liefdesverhaal tussen de zon en de zee.

Na een tijd in de landschappen van Syrië en Libanon gewoond te hebben, vertrok ze naar Parijs om daar naar de universiteit te gaan. Ze studeerde hier Filosofie. In 1955 verhuisde Adnan naar de Verenigde Staten om postdoctorale studies Filosofie te volgen aan U.C. Berkeley en Harvard.

Hierna ging ze aan de slag als docent Filosofie van kunst aan de Dominican University of California in San Rafael. Ze leerde haar studenten om op verschillende wijzen naar kunst te kijken en om op een andere manier over de kunstwerken na te denken.
Op een dag vroeg een vriendin van Adnan waarom zij zelf niet schilderde, terwijl ze er wel zo veel van af wist. Hierop reageerde ze: “Omdat mijn moeder ooit zei dat ik onhandig ben”. Waarop haar vriendin zei: “En jij gelooft dat?”. Sinds die dag veranderde alles voor de kunstenaar: in 1958 maakte ze haar eerste schilderijen.


Adnan schilderde op een artistieke wijze die nog niet zo bekend was in die tijd. In plaats van een schilderkwast gebruikte ze een paletmes. Ze bedekte het canvas met speelse kleuren en blokvormen. In deze kunstwerken gaf ze de schoonheid van de natuur, waar ze een intense band mee had, weer.

Uiteindelijk begon ze haar liefde voor taal te combineren met haar schilderkunst. Ze ging gevouwen papieren boeken beschilderen met daarin het schoonschrift van haar thuisland. Deze werken noemde ze Leporello’s.

De kunstwerken van Adnan maken deel uit van vele privécollecties en musea over de hele wereld. In 2020 maakte ze haar laatste werk: Shifting the Silence. In dit kunstwerk doorbreekt Adnan ze het taboe om over de dood te schrijven en te praten. De kunstenaar overleed een jaar later op 96-jarige leeftijd.

Om de week zullen we jullie inspireren met verhalen die je wellicht nog niet eerder hebt gehoord. Ken jij nog een kunstenaar waar je graag meer over wil weten? Laat het ons weten via Instagram of stuur een mail naar info@thetittymag.com.

Gerelateerd

How to survive goede voornemens!

Een grote tip van een ervaringsdeskundige Het is 1 januari als ik dit schrijf en ik ben net wakker geworden op een bank. Niet in m’n eigen kots en tussen de flessen gelukkig 😉 Misschien had je vandaag een andere start en werd je krokant en ergens in de middag

Lees meer »

Maffe Meestwerken

In deze nieuwe podcastserie, Maffe Meesterwerken voor Omroep MAX nemen kunsthistorici Paul Rem en Cathelijne Blok je mee langs iconische kunstwerken en de personen die ze zo bijzonder maken. Van het levend kunstwerk Mathilde Willink in het beroemde portret van Carel Willink, tot Judith en Holofernes van de Italiaanse kunstenaar Artemisia Gentileschi. Deze

Lees meer »

Dat proces voelt bijna magisch.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

Scroll #18: Wie is Lavinia Schulz?

Op een foto, genomen tijdens een kunstfestival in Hamburg in februari 1922, staat een stel. Men vermoedt dat Lavinia Schulz (1896–1924) en Walter Holdt (1899–1924) daarop te zien zijn, hoewel dit niet met zekerheid te zeggen is. Als het inderdaad zij zijn, is dit de enige bekende foto waarop ze

Lees meer »

Nabespreking van voorstelling SONGOFSONGS – 23 oktober

Cathelijne Blok hostte een panel waarbij de voorstelling SONGOFSONGS werd nabesproken. Met de kunstenaarsduo Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot ging ze in gesprek over het maken van de voorstelling, ecostorytelling en technologie. De andere aanwezigen tijdens deze panel waren schrijver en kunstenaar Valentijn Hoogenkamp en multidisciplinaire kunstenaar en

Lees meer »

Kunststof! – 11 januari 2024

Cathelijne Blok is te gast geweest in een aflevering van Kunststof!, een radioprogramma van Radio 1.  Ze vertelt in deze uitzending over het platform The Tittymag, de functie van kunst en haar boek Maar is het kunst?. In het boek neemt ze de lezer mee op kunstreis! Van Botticelli’s wereldberoemde

Lees meer »

Deze kunstbeurs mag je echt niet missen!

Je onderdompelen in de meest geweldige kunst? En de hotste kunstenaars spotten? Dat kan, want van 21 tot 24 november opent UNFAIR Amsterdam haar deuren! Van rechtstreeks kunst van de kunstenaars kopen tot performances, tours en workshops.  De komende weken tonen wij op Tiktok (@thetittymag) kunstenaars die ons zijn opgevallen.

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?