Arty Beldate met mastermind van De Huidenclub, Liv Vaisberg

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date
met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten,
feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal
proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg
te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar
staan ze voor? Wij stellen je ze voor in onze reeks: De Arty Beldate!
Dit keer spreken wij: Liv Vaisberg, een gepassioneerde kunstliefhebber en
medeoprichter van verschillende invloedrijke kunstbeurzen,
waaronder @collectiblefair en @a_performance_affair. Ze beheert ook nog eens een opvallende kunstlocatie in Rotterdam, @huidenclub. Ze onthult ons haar grote inspiraties en geeft ze ons een inkijkje in haar visie op de kunstwereld
.

The Tittymag: Ha Liv! Wat betekent kunst voor jou?
LIV: Kunst is voor mij niet alleen een passie, maar eerder mijn levensredder en ook een diepgewortelde verslaving. Mijn relatie met kunst begon al op jonge leeftijd, tot mijn tiende sprak ik bijna niet; mijn communicatie met de wereld vond voornamelijk plaats via mijn tekeningen en de oude werken vanuit de kunstgeschiedenis die mij inspireerden. In kunst ontdekte ik een andere wereld waarin ik kon ontsnappen. Hoewel ik mijn academische reis in de rechten begon, bleef kunst altijd aanwezig in mijn leven. Na veel pogingen om een ​​ander pad te bewandelen, was ik ervan overtuigd dat kunst mijn ware roeping was. Het werd mijn levensstijl.


TTM: Hoe kijk jij naar kunst?
LIV: In mijn ogen is kunst iets, dat we actief moeten koesteren en ondersteunen.
Het is een “komen en gaan” – iets waar we allemaal een grote rol in spelen. Iedereen
zou moeten bijdragen aan het ondersteunen van kunst. Dat kan op diverse manieren, van het
bezoeken van tentoonstellingen, het kopen van kunstwerken, tot het ontdekken en zo leren begrijpen wat kunst te bieden heeft.
Het is belangrijk om te kijken naar het begrijpbaar en toegankelijk maken van kunst, in plaats van te verwachten dat kunst ons zal vinden. Kunst is geen vanzelfsprekendheid; het vereist aandacht, nieuwsgierigheid en het kost moeite om te verkennen. We moeten ons laten uitdagen en niet vasthouden aan hetzelfde perspectief, maar ons openstellen voor nieuwe manieren van kijken.

Ik herinner me bijvoorbeeld dat ik onlangs een werk van kunstenaar Ada M. Patterson (insta
@ada_m_patterson) heb gekocht. Hoewel haar esthetiek niet helemaal aansloot
bij mijn persoonlijke smaak, was het verhaal achter haar werk van belang. Het
ging niet alleen om het werk zelf, maar ook om de kunstenaar. Het is echter
lastig om uit je comfortzone te stappen en jezelf hiermee te blijven uitdagen,
zowel als kunstliefhebber als in het ondersteunen van kunst en kunstenaars.

TTM: Wat vind jij dan kunst?
LIV: Kunst is voor mij een gezonde verslaving, een onlosmakelijk deel van mijn
leven. Ik ben er constant mee bezig, en wanneer kunst aanwezig is, trek ik ertoe.
Toch vind ik het soms noodzakelijk om even afstand te nemen, een stap terug te
zetten naar plaatsen waar kunst afwezig is, om mijn gedachten te verfrissen.
Kunst is en blijft wel echt altijd mijn oorsprong van inspiratie.


TTM: Welke recente kunstexpositie heeft recent nog indruk op je gemaakt?
LIV: Een kunstexpositie bij de Huidenclub in Rotterdam, door de Franse kunstenaar Anais Borie. Deze kunstenaar heeft een achtergrond in design, en ze wist me te fascineren met haar unieke benadering van kunst.
Anais Borie vermengt hedendaagse en traditionele elementen in haar werk op een
opvallende manier, dat ik zou omschrijven als een “hyperfuturistische” esthetiek.

Haar handgemaakte glas-in-loodwerk heeft een tijdloze uitstraling,
en dat gecombineerd met moderne technologieën. Deze samensmelting van oud en
nieuw is indrukwekkend. Ze legde ook de nadruk op feministische kunst. Ze integreerde performances en haar werk maakte ze als operavoorstelling om zo haar feministische ideeën over te brengen. Dit maakte de expositie niet alleen visueel boeiend, maar ook ideologisch krachtig. De kunstexpositie van Anais Borie (insta @anaisborie91) vond ik zo interessant door haar vermogen om traditie en moderniteit te combineren en haar sterke betrokkenheid bij feministische idealen.

TTM: Zijn er ook kunstvormen of kunstenaars die jou het meest
aanspreken?
LIV: Functionele kunst heeft altijd mijn interesse gehad, vooral vanwege zijn
fundamentele relevantie in de hedendaagse samenleving. Ik vind het vooral interessant door de evolutie van design in de hedendaagse kunstwereld, hoewel ik ook zie dat dat gedeelte nog onbekend terrein is voor veel mensen. Mijn missie is om dat toegankelijk te maken voor velen.


Performancekunst is een ander domein, dat mijn enorm aandacht trekt. Het vermogen om via optredens op een beurs of podium te communiceren, op een zeer serieuze en onderhoudende manier, is bewonderenswaardig. Het is een kunstvorm die zowel diepgaande betekenis als entertainment heeft, en dat spreekt mij erg aan. Daarnaast vind ik Collagekunst, vooral binnen het frame van crossmedia, ook erg interessant. Vooral hoe dit de mogelijkheid geeft om elementen van schilderkunst en andere media op een nieuwe en boeiende manier te combineren, is werkelijk prachtig. Ik ben geïntrigeerd door kunstenaars die buiten de traditionele grenzen denken en zo nieuwe vormen van expressie creëren.

TTM: Is er een kunstwerk of kunstenaar waardoor jij je echt empowered
voelt?
LIV: Een kunstenaar die recentelijk mijn aandacht greep en me echt geïnspireerd heeft, is de Berlijnse Pauline Curnier Jardin. Haar eerste tentoonstelling bij de Huidenclub maakte diepe indruk. Deze expositie draaide om het thema van vrouwen in de publieke ruimte en de
onzichtbaarheid waarmee ze vaak geconfronteerd worden. Pauline onderzocht
de realiteit, dat publieke ruimtes die vaak worden gedomineerd door mannen,terwijl vrouwen vaak over het hoofd worden gezien. Het werk van Pauline waarbij vrouwen als “huiden” werden gesymboliseerd maakte zo veel indruk. Het beeld van vrouwen die als afval in de prullenbak werden gegooid, was zeer krachtig en riep een boodschap op. Haar kunstwerk laat een duidelijke genderongelijkheid zien, op een mooie manier. Maar eindelijk vind ik bijna al het werk van Pauline Curnier Jardin goed. Haar kunst laat zien dat kunst een krachtig middel kan zijn
om sociale kwesties aan de haak te stellen (Insta @pauline_curnier_jardin).

TTM: Heb je nog een goede geheime kunsttip?

  1. Mijn beurs in Brussel, genaamd Collectible Fair, is een internationale kunstbeurs
    die vaker plaatsvindt, deze komt er in maart 2024 weer aan. Deze beurs haalt
    inspiratie uit Eindhoven en Rotterdam, waar zowel de design- als kunstscene een
    grote bron van innovatie zijn. Ik denk dat het soms lastig kan zijn om mijn werk te positioneren – gebruikelijk is als product OF als kunst. Er zijn creaties die uniek zijn of in beperkte oplage worden geproduceerd, waarbij functionaliteit samengaat met kunstzinnigheid.
    Of het nu gaat om een ​​stoel of een tafel, deze stukken zijn voor mij echt kunst.
    Het is van groot belang om deze vorm van creativiteit te ondersteunen, en dat is
    precies wat ik met mijn werk doe en deze werken kan laten zien bij de
    collectiblefair.
  1. Ik werk nu ook bij de Huidenclub, dit omvat kunst en design op zowel lokaal
    als internationaal niveau. We streven ernaar om zowel geïnteresseerde als
    opkomende ontwerpers een platform te bieden, zowel uit Rotterdam als internationaal. Ons doel is om kunst en design op het hoogste niveau te presenteren. Daarnaast organiseren we tentoonstellingen die de band met de lokale gemeenschap versterkt, zoals de buurttentoonstelling in Delfshaven. We ondersteunen ook kunstenaars en ontwerpers bij de ontwikkeling van hun werk. Dus neem vooral een kijkje op de instagram en het programma! Of kom een kopje koffie doen bij ons op de Pelgrimsstraat 5c, Rotterdam, Nederland!

Gerelateerd

KUNSTTIPS! April & Mei

Welk museum moet je opslaan? Welke kunstpodcast is hot? Hoe heet die ene tentoonstelling ook alweer? Het overzicht van alle arty kunst to do’s is soms helemaal kwijt! Maar don’t worry!  Want wij zetten iedere maand de kunst- moetjes voor je op een rijtje. Genoeg om je mee te vermaken.

Lees meer »

Met bokshandschoenen aan in de achtbaan

Daar was het dan. Pijn. Schietende pijn in mijn pols. Mijn hele traject weg, paniek.  Dat is wat er in mijn hoofd gebeurt, het is niet per se waar. Ik heb een domme move gemaakt op de zak, te hard ook. Al die uren sparren in de week en los

Lees meer »

Scroll #12: Wie is Alicja Kwade?

De dagen zijn niet alleen voor uren scrollend door Tinder in bed, maar ook voor eengoede dosis scrollen aan kunst. Zo lichten we speciaal voor jou iedereweek een kunstenaar uit. Deze Scroll staat een kunstenaar centraal, die vragen stelt over het dagelijks leven via enorme beelden en installaties. Kunstenaar: Alicja

Lees meer »

Scroll #11: Wie is Isabelle Udo?

De dagen zijn niet alleen voor uren scrollend door Tinder in bed, maar ook voor een goede dosis scrollen aan kunst. Zo lichten we speciaal voor jou iedere week een kunstenaar uit. Deze Scroll staat een kunstenaar centraal, die als geen ander de online en offline wereld weet te verbinden : Isabelle Udo (1993- ) Isabelle Udo is oprichter en creatief directeur van

Lees meer »

Scroll #10: Wie is AiRich?

De dagen zijn niet alleen bedoeld voor urenlang scrollen op Tinder in bed, maar ook voor eengoede dosis kunstzinnig scrollen. Daarom lichten we speciaal voor jou iedere week een kunstenaar uit.Deze week staat een kunstenaar centraal die een eigen, futuristische toekomst creëert door het combineren van fotografie en beeldende kunst,

Lees meer »

“De mens is lastig te begrijpen.” 

Vrouw zijn, de beste pastrami tot spiritualiteit. Onze Tittymag oprichter Cathelijne Blok sprak hierover voor NRC met de wereldberoemde performancekunstenaar Marina Abramović. Lees hieronder meer: https://www.nrc.nl/nieuws/2024/03/15/marina-abramovic-ik-geef-mijn-publiek-alle-liefde-die-het-wil-a4193224

Lees meer »

Scroll # 9: Wie is Sarah Lucas?

De dagen zijn niet alleen voor uren scrollend door Tinder in bed, maar ook voor een goede dosisscrollen aan kunst. Zo lichten we speciaal voor jou iedere week een kunstenaar uit.Deze Scroll staat een kunstenaar centraal, die bekend staat om haar humorvolle en ongebruikte benadering van thema’s als gender, seksualiteit en het menselijk lichaam: Sarah Lucas (1962- ). Sarah Lucas wordt gezien als

Lees meer »

Million Dollar Cry Baby

“Je moet een beetje boos worden Marije, graaf, graaf”! De coach staat op de rand van de boksring als hij dit roept en ik graaf, braaf, naar het onmiskenbare eelt op mijn ziel. Ik moet inderdaad het vuurtje opstoken om met deze vermoeidheid mijn pit te behouden. Een kortte jab

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?