Tijdens een koffiedate luister ik misschien net iets te kritisch naar vriendin A. die me vertelt en adviseert over spiritualiteit. Het zal allemaal wel met die chakra’s en aura’s – denk ik stiekem bij mezelf – op spiritueel advies zat ik vandaag eigenlijk niet te wachten. Ik heb weinig affiniteit met het bovennatuurlijke, terwijl ik mezelf niet de meest nuchtere uit de groep zou noemen. Ik sta open voor een heleboel ideeën en eigenlijk geloof ik graag dat mijn oma, en andere belangrijke figuren uit mijn verleden die er niet meer zijn, toch nog aan mij kleven – in welke hoedanigheid dan ook.
Hun aanwezigheid is voor mij een geruststelling. In de momenten die ik zo graag toch nog met hen had gedeeld roep ik hen op met een warme herinnering of enkel het uitspreken van hun naam, waardoor ik ze nog even langer vasthoud. Dan voelt het toch echt alsof ze bij me zijn. Die ogenschijnlijk bovennatuurlijke aanwezigheid is natuurlijk zo te verklaren door de opgewekte warmte van emotie door mijn gemis. Maar wat heb ik eraan om dat fysiologisch te analyseren? Een – al dan niet geveinsde – bovennatuurlijke oma is beter dan geen oma.
Die kritische houding van mij ten opzichte van de spiritualiteit van vriendin A. is dan ook niet terecht. Het gros van mijn sociale kring is op te delen in twee kampen: kort door de bocht is er sprake van het nuchtere kamp en het spirituele kamp. In eerste instantie ben ik geneigd te stellen dat het eerste kamp een kritische houding heeft en al dat het tweede kamp kraait snel afketst. Overtuiging van het eigen gelijk straalt echter ook vaak uit de gesprekken van het laatste kamp. Ik merk dan ook dat er uiteindelijk weinig begrip overblijft voor de keuze van de ander. En dat maakt het wak tussen deze kampen alleen maar groter.
Wellicht zou het bovennatuurlijke zich eens kunnen inzetten voor een harmonieuze co-existentie of zet deze mild sarcastische toon iets te dik aan in welk kamp ik mij bevind? Hoe dan ook – als het bovennatuurlijke dan toch bezig is – zet gelijk even de energiebanen recht opdat er genderequality for all is. <