Ik plezier niemand behalve mijzelf.

Ik dacht altijd dat het glazen plafond niet bestond als je hard genoeg werkte, dat als je de kennis had echt wel iedereen naar je zou luisteren, dat je als vrouw vooral, of misschien zelfs alleen, mee mag doen als je het er volledig mee eens bent.

I was so wrong. Nee, niet altijd. Nee, niet in alle situaties, niet bij iedereen. Maar toch wat vaker dan me lief is, ben ik anderen aan het plezieren, omdat ik eieren voor m’n geld kies. Anders ben ik weer dat opstandig kind, ongesteld ofzo, die moet schreeuwen als brugman, schoppen, slaan, vechten en dan voor 30% wordt gehoord.

Het verbaast me altijd als ik met mannen hierover praat, hoe zij niet doorhebben hoe vrouwen zich in bochten wringen om de mannen te plezieren terwijl ondertussen op subtiele wijze invloed uitgeoefend wordt. Want rechtstreeks onderhandelen, dat is aan dovemansoren gericht.

Waarom buigen we mee? Waarom spelen we dit spel? Waarom eisen we niet iedere dag onze plek, die we even goed verdienen, op? Waarom zitten er nog steeds 4 oude mannen elke zondag aan een tafel in een voetbalprogramma waar het nooit over voetbal gaat, maar waar wel elke minderheid in de maatschappij door het slijk wordt getrokken onder het mom dat heel veel mannen in Nederland dat vinden?

Ik ben hier om niemand anders te plezieren dan mijzelf. Jij bent hier om niemand anders te plezieren dan jezelf.

Gerelateerd

Maffe Meestwerken

In deze nieuwe podcastserie, Maffe Meesterwerken voor Omroep MAX nemen kunsthistorici Paul Rem en Cathelijne Blok je mee langs iconische kunstwerken en de personen die ze zo bijzonder maken. Van het levend kunstwerk Mathilde Willink in het beroemde portret van Carel Willink, tot Judith en Holofernes van de Italiaanse kunstenaar Artemisia Gentileschi. Deze

Lees meer »

Dat proces voelt bijna magisch.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

Scroll #18: Wie is Lavinia Schulz?

Op een foto, genomen tijdens een kunstfestival in Hamburg in februari 1922, staat een stel. Men vermoedt dat Lavinia Schulz (1896–1924) en Walter Holdt (1899–1924) daarop te zien zijn, hoewel dit niet met zekerheid te zeggen is. Als het inderdaad zij zijn, is dit de enige bekende foto waarop ze

Lees meer »

Nabespreking van voorstelling SONGOFSONGS – 23 oktober

Cathelijne Blok hostte een panel waarbij de voorstelling SONGOFSONGS werd nabesproken. Met de kunstenaarsduo Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot ging ze in gesprek over het maken van de voorstelling, ecostorytelling en technologie. De andere aanwezigen tijdens deze panel waren schrijver en kunstenaar Valentijn Hoogenkamp en multidisciplinaire kunstenaar en

Lees meer »

Kunststof! – 11 januari 2024

Cathelijne Blok is te gast geweest in een aflevering van Kunststof!, een radioprogramma van Radio 1.  Ze vertelt in deze uitzending over het platform The Tittymag, de functie van kunst en haar boek Maar is het kunst?. In het boek neemt ze de lezer mee op kunstreis! Van Botticelli’s wereldberoemde

Lees meer »

Deze kunstbeurs mag je echt niet missen!

Je onderdompelen in de meest geweldige kunst? En de hotste kunstenaars spotten? Dat kan, want van 21 tot 24 november opent UNFAIR Amsterdam haar deuren! Van rechtstreeks kunst van de kunstenaars kopen tot performances, tours en workshops.  De komende weken tonen wij op Tiktok (@thetittymag) kunstenaars die ons zijn opgevallen.

Lees meer »

Kunsthistoricus roept op tot verandering tijdens lezing

Onze Founder Cathelijne Blok geeft de Joost Zwagerman Lezing op 18 november 22 oktober 2024, Alkmaar. Hoe ziet een wereld zonder kunst eruit? Cathelijne Blok, kunsthistoricus, schrijver en journalist, breekt een lans voor de kunsten in haaroptreden op de Joost Zwagerman Lezing op 18 november in TAQA Theater de Vest.Blok

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?