‘Wat heeft gender in hemelsnaam te maken met een vogelbekdier?’

Voordat ik de bizarre titel van dit stuk zal toelichten, neem ik je graag mee naar Delhi, India, januari 2018. Terwijl ik over de drukke Bazaar loop, komt er een straatverkoper op me afgerend. ‘Good day Sir, looking for something?’. Ik glimlach en schud mijn hoofd. In Hindi wens ik hem een fijne dag. Bij het horen van mijn stem zie ik een twijfeling ontstaan in zijn ogen. Verwarring. En ik loop door.

Bali, november 2017. Ik sta voor de spiegel bij de toiletten in een van de hipste clubs van het eiland. Een (duidelijk aangeschoten) Britse toerist komt naar binnen struikelen. ‘Why is there a guy in the girls bathroom?’, schreeuwt ze met dubbele tong. ‘Shhht! I think it’s a girl…’ fluistert een van haar vriendinnen.

Mijn naam is Roos, a.k.a. Thorn, ik ben 23 jaar en ik woon in Amsterdam. Ik houd van dansen, reizen en uitgaan, en bijna elke dag ontstaat er verwarring over mijn gender. En dat vind ik prima. Gender was het afgelopen jaar een hot topic, steeds meer mensen worden zich ervan bewust dat er misschien wel meer is dan het binaire onderscheid tussen ‘man’ en ‘vrouw’. Maar even terug naar die titel… ik hoor je denken: ‘Wat heeft gender in hemelsnaam te maken met een vogelbekdier?’.

Een vogelbekdier is een anomalie. Een verschijnsel dat niet te plaatsen is in de categorieën waarmee wij onze wereld vorm geven. Het vogelbekdier is het enige zoogdier met een snavel. Het beest heeft een vacht en een bever-achtige staart. Het legt eieren en als klap op de vuurpijl is een vogelbekdier ook nog eens giftig. Het is alsof God een weddenschap sloot om het meest bizarre wezen ooit te creëren. Missie geslaagd. Het vogelbekdier is niets, en een beetje van alles. Het past nergens in thuis. Het is anders. Het is ondefinieerbaar. Niet te plaatsen in een hokje.

Toen ik in Australië op de top van een berg voor het eerst een vogelbekdier zag, viel alles op zijn plek. Ik ben niet gek. Ik ben gewoon een vogelbekdier. Ik pas niet in een hokje. Op sommige dagen voel ik me meer vrouw, en op andere dagen voel ik me meer man. Soms ben ik allebei, en soms ben ik geen van beiden. Ik ben gewoon ik.

Toen de Britse aangeschoten toerist mij eens goed van top tot teen bekeken had, en me met een gemixte blik van verwarring en walging stond aan te gapen, liep ik naar haar toe. Ik bracht mijn hoofd naar het hare, en zei rustig: ‘Girl, you should see me naked’. Mijn identiteit is de mijne, en jouw identiteit de jouwe. Respecteer elkaar nou gewoon eens, het is gratis.<

Meer zien van Titty’s Throrn/ Roos? Check de insta van @hoimetroos!

Gerelateerd

Maffe Meestwerken

In deze nieuwe podcastserie, Maffe Meesterwerken voor Omroep MAX nemen kunsthistorici Paul Rem en Cathelijne Blok je mee langs iconische kunstwerken en de personen die ze zo bijzonder maken. Van het levend kunstwerk Mathilde Willink in het beroemde portret van Carel Willink, tot Judith en Holofernes van de Italiaanse kunstenaar Artemisia Gentileschi. Deze

Lees meer »

Dat proces voelt bijna magisch.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

Scroll #18: Wie is Lavinia Schulz?

Op een foto, genomen tijdens een kunstfestival in Hamburg in februari 1922, staat een stel. Men vermoedt dat Lavinia Schulz (1896–1924) en Walter Holdt (1899–1924) daarop te zien zijn, hoewel dit niet met zekerheid te zeggen is. Als het inderdaad zij zijn, is dit de enige bekende foto waarop ze

Lees meer »

Nabespreking van voorstelling SONGOFSONGS – 23 oktober

Cathelijne Blok hostte een panel waarbij de voorstelling SONGOFSONGS werd nabesproken. Met de kunstenaarsduo Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot ging ze in gesprek over het maken van de voorstelling, ecostorytelling en technologie. De andere aanwezigen tijdens deze panel waren schrijver en kunstenaar Valentijn Hoogenkamp en multidisciplinaire kunstenaar en

Lees meer »

Kunststof! – 11 januari 2024

Cathelijne Blok is te gast geweest in een aflevering van Kunststof!, een radioprogramma van Radio 1.  Ze vertelt in deze uitzending over het platform The Tittymag, de functie van kunst en haar boek Maar is het kunst?. In het boek neemt ze de lezer mee op kunstreis! Van Botticelli’s wereldberoemde

Lees meer »

Deze kunstbeurs mag je echt niet missen!

Je onderdompelen in de meest geweldige kunst? En de hotste kunstenaars spotten? Dat kan, want van 21 tot 24 november opent UNFAIR Amsterdam haar deuren! Van rechtstreeks kunst van de kunstenaars kopen tot performances, tours en workshops.  De komende weken tonen wij op Tiktok (@thetittymag) kunstenaars die ons zijn opgevallen.

Lees meer »

Kunsthistoricus roept op tot verandering tijdens lezing

Onze Founder Cathelijne Blok geeft de Joost Zwagerman Lezing op 18 november 22 oktober 2024, Alkmaar. Hoe ziet een wereld zonder kunst eruit? Cathelijne Blok, kunsthistoricus, schrijver en journalist, breekt een lans voor de kunsten in haaroptreden op de Joost Zwagerman Lezing op 18 november in TAQA Theater de Vest.Blok

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?