Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste TittyMag nieuws!

‘Dans was en is voor mij een manier om – zonder woorden – mijn emoties te kunnen verwerken’

-

Moest je huilen, lachen of raakte je er compleet van in de war? Wat was jouw gevoel bij dat
ene kunstwerk dat maar in je hoofd bleef hangen?

Een kunstwerk kan veel met je doen. Het laat je soms opnieuw kijken naar een onderwerp, de geschiedenis of zelfs de toekomst. Kunst heeft altijd een grote rol gespeeld in de samenleving. We kunnen door middel van kunst anders kijken naar onze omgeving en situatie. Het is een mooie manier om emoties te verwerken, nieuwe inzichten te krijgen of iemand uit te dagen om anders te denken. Daarom vragen wij naar het favoriete werk van krachtige voorlopers en opvallende spraakmakers. De komende weken introduceren we het TittyMag-team. Deze keer spreken we met Media & Redactie student en TittyMag-stagiaire Olachi Otuwaladi!

 

Wat betekent kunst voor jou?
“Jezelf kunnen uiten op de manier die voor jou fijn voelt. In kunst kun je echt je gevoelens en ideeën kwijt. Ik heb de meest gekke kunstwerken ooit gezien, dat ik bij mezelf dacht van: wow, ik snap er eigenlijk niets van. Maar het idee erachter is dan wel altijd mindblowing. Soms heeft het bijvoorbeeld te maken met een nare (of juist hele mooie) gebeurtenis die zich heeft afgespeeld in het leven van de kunstenaar. Dan ga je er wel heel anders naar kijken.’’

 

Wat is je favoriete kunstwerk?
“Mijn favoriete kunstwerk is een portret van de overleden R&B-zangeres Aaliyah, gemaakt door de Amsterdamse fotograaf Dana Lixenberg. Lixenberg heeft hele bekende portretten gemaakt van onder andere The Notorious B.I.G en Tupac. Ik ben eigenlijk fan van al haar portretten, maar ik vind Aaliyah gewoon extra tof.

Ik zou Dana Lixenberg echt een keer willen vragen hoe het was om met Aaliyah te werken. Het zou mij natuurlijk niets verbazen als dat een leuke samenwerking is geweest. En het komt volgens mij ook niet vaak voor dat een witte vrouw portretten maakt van zulke artiesten. Zo las ik online dat Lixenberg een samenwerking had met rapper Lil Kleine; en dat hij verbaasd was dat ze zoveel wist ‘voor een 50-plusser’.

 

Ik vond dat aan de ene kant wel grappig om te lezen, maar aan de andere kant ook een beetje vreemd. Als Aaliyah, The Notorious en Tupac nog leefden, waren ze nu allemaal 42+  geweest.’’

Wat voel je als je naar het kunstwerk kijkt?
“Ik houd van Aaliyah’s nonchalante, zachte en vrouwelijke ‘gangsta’ look. Het portret geeft mij echt een jaren ‘90 New York-gevoel. Ik ben dol op alles wat uit die tijd komt op het gebied van Black aesthetic, hiphop en R&B; of het nou om visuele kunstwerken gaat of danschoreografie. I like it all.

Als kind gingen mijn broer en ik helemaal los op de muziek van Puff Daddy. Sindsdien zijn R&B, hiphop en ik onafscheidelijk. Ik had vroeger ook hiphop-danslessen. Dans was en is voor mij een manier om – zonder woorden – mijn emoties te kunnen verwerken.

Hetzelfde geldt voor muziek. Nou maak ik zelf geen muziek, maar als je mijn playlist op Spotify ziet, weet je meer dan genoeg. Mijn mood kan telkens veranderen. 

Het ene moment luister ik naar Fly Before You Fall van Cynthia Erivo; en het andere moment naar B.I.T.C.H. van Megan Thee Stallion.”

 

We kunnen momenteel natuurlijk niet naar musea of galeries. Is het voor jou anders om een kunstwerk op het internet te zien?
“Ja, als je kunst in het echt ziet, wordt het tastbaar en kun je van heel dichtbij kijken. Dan raakt het je veel dieper. Ik denk dat iedereen dat wel heeft, toch? In een galerie of museum is het gewoon vele malen mooier.’’

Share this article

Recent posts

Popular categories

Recent comments