Die niet-bestaande perfectie komt er niet vanzelf

Wanneer is iets goed genoeg? Is dat het moment dat je een goed cijfer krijgt? De dag waarop je gepromoveerd wordt? Of als je jezelf eindelijk een keer een schouderklopje durft te geven voor al je harde werk?

Ik zou het niet weten. Als er iets is dat ik niet goed kan, is het namelijk tevreden zijn met mijn prestaties. “Het kan altijd beter”, zeg ik ‘s ochtends tegen mezelf als ik net wakker ben en ’s avonds voordat ik ga slapen. Het is niet de meest geruststellende gedachte, maar door de jaren heen is dit wel mijn levensmotto geworden. Het is nooit goed genoeg. Dat is simpelweg niet mogelijk. Niet haalbaar. Onbereikbaar. Want een acht is geen negen en een negen geen tien. En als het wel een tien is, dan moet je die maar zien te behouden, denk ik dan.

En dan heb je ook nog het feit dat meningen natuurlijk altijd subjectief zullen blijven. Iedereen kijkt altijd anders naar iets en daar kan ik niets aan veranderen. Hoe graag ik dat soms misschien ook zou willen. Mezelf opwinden over de gedachten van een ander, die ik dus niet kan controleren, heeft geen enkele zin. En eerlijk gezegd, soms houd ik mezelf ook niet eens meer bij. Dus laat staan dat ik me ook nog druk moest maken om de rest van de wereld. Beter van niet.

Tot op een zekere hoogte is het natuurlijk goed als je kritisch naar jezelf kunt kijken. Maar op het moment dat die kritische blik verandert in een alledaagse kijk op jezelf, gaat er iets mis. Dan is het geen realistische bril meer, maar eerder één van zelfhaat. Een bril die je niet helpt om verder te groeien, maar je juist terughoudt en klein laat blijven. Want als ik nu al nooit erken dat ik af en toe iets goed doe, waarom zou ik dat dan wel doen als ik een tien haal? Er is namelijk altijd wel iets om onzeker over te zijn. Perfectie bestaat niet. (Godzijdank, want dan zou de wereld waarschijnlijk enorm saai zijn.) Maar toch, stiekem vind ik het een enge gedachte dat ik nooit op dat niveau zal komen. Een niveau dat dus niet eens écht is. Het is een traptrede die enkel in mijn hoofd bestaat, maar dat accepteren betekent opgeven. En laat ik dat nou net zo belachelijk moeilijk vinden.

Opgeven is eigenlijk ook een negatief woord. Anderen zouden het waarschijnlijk eerder zelfzorg noemen. Voor de verandering eens wat minder hooi op je vork nemen, is namelijk niet erg, egoïstisch of lui. Het is noodzakelijk. En dat weet ik. Althans, dat kan ik bedenken, het daadwerkelijk zo voelen is een heel ander verhaal. Maar toch, deze ‘noodzaak’ is voor mij geen prioriteit. Eerst keihard werken tot je erbij neervalt en daarna uitrusten. Zo werkt het. Dan mag ik een week halfdood op de bank liggen, want dan heb ik het zogenaamd verdiend. Zolang ik de week daarna maar weer vol gas geef, want anders gaat het natuurlijk de verkeerde kant op. Die niet-bestaande perfectie komt er namelijk niet vanzelf.

Gerelateerd

How to survive goede voornemens!

Een grote tip van een ervaringsdeskundige Het is 1 januari als ik dit schrijf en ik ben net wakker geworden op een bank. Niet in m’n eigen kots en tussen de flessen gelukkig 😉 Misschien had je vandaag een andere start en werd je krokant en ergens in de middag

Lees meer »

Maffe Meestwerken

In deze nieuwe podcastserie, Maffe Meesterwerken voor Omroep MAX nemen kunsthistorici Paul Rem en Cathelijne Blok je mee langs iconische kunstwerken en de personen die ze zo bijzonder maken. Van het levend kunstwerk Mathilde Willink in het beroemde portret van Carel Willink, tot Judith en Holofernes van de Italiaanse kunstenaar Artemisia Gentileschi. Deze

Lees meer »

Dat proces voelt bijna magisch.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

Scroll #18: Wie is Lavinia Schulz?

Op een foto, genomen tijdens een kunstfestival in Hamburg in februari 1922, staat een stel. Men vermoedt dat Lavinia Schulz (1896–1924) en Walter Holdt (1899–1924) daarop te zien zijn, hoewel dit niet met zekerheid te zeggen is. Als het inderdaad zij zijn, is dit de enige bekende foto waarop ze

Lees meer »

Nabespreking van voorstelling SONGOFSONGS – 23 oktober

Cathelijne Blok hostte een panel waarbij de voorstelling SONGOFSONGS werd nabesproken. Met de kunstenaarsduo Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot ging ze in gesprek over het maken van de voorstelling, ecostorytelling en technologie. De andere aanwezigen tijdens deze panel waren schrijver en kunstenaar Valentijn Hoogenkamp en multidisciplinaire kunstenaar en

Lees meer »

Kunststof! – 11 januari 2024

Cathelijne Blok is te gast geweest in een aflevering van Kunststof!, een radioprogramma van Radio 1.  Ze vertelt in deze uitzending over het platform The Tittymag, de functie van kunst en haar boek Maar is het kunst?. In het boek neemt ze de lezer mee op kunstreis! Van Botticelli’s wereldberoemde

Lees meer »

Deze kunstbeurs mag je echt niet missen!

Je onderdompelen in de meest geweldige kunst? En de hotste kunstenaars spotten? Dat kan, want van 21 tot 24 november opent UNFAIR Amsterdam haar deuren! Van rechtstreeks kunst van de kunstenaars kopen tot performances, tours en workshops.  De komende weken tonen wij op Tiktok (@thetittymag) kunstenaars die ons zijn opgevallen.

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?