Het is zondag en we eten een stuk redvelvet cake met de man die als instagram- bio heeft:Seksgod (voor meisjes, die atheïst zijn)Cesar Majorana; tv-maker en taalvirtuoos. Waarom Versace hem nog geen sponsordeal heeft aangeboden, weet niemand. Deze man heeft online een vaste achterban waar je u tegen zegt en met name het vrouwelijk schoon kan geen genoeg van hem krijgen. Wat betekent die online status voor hem? Is het een gevoel van bevestiging en een vergroting van status? Of voelt het als een nare verslaving en maakt het je meer online afhankelijk dan je lief is?Cesar heeft weer een uitermate goed fashionable pak, dus gooit hij er even een snap chat uit en bereid hij zich in z’n hoofd al voor op een date met een invloedrijke Instagrammer die zal volgen na ons gesprek. Precies de reden waarom we hier met hem in dit koffietentje zitten. De man profileert zich online en offline als geen ander. We moeten hem dus meteen wel als eerste het volgende vragen,… TheTittymag: Wat is voor jou eigenlijk belangrijker, online of offline goed voor de dag komen? Cesar: Ik ben heel erg vatbaar voor de kracht van HET in de onlinesamenleving en HET verandert daar continu. Als jij continu HET blijft snappen dan voel ik me extra aangetrokken tot die persoon. Ik denk zelf continu na over hoe ik mezelf profileer online. Ik hoop zelfs dat wat ik online doe minstens 10% is van mijn echte leven. Je hebt online zoveel curatie- kracht en je hebt zo veel kracht over de esthetiek, de taal en de vorm. Dat heb je in het echte leven allemaal niet. TTM: De communicatie online gaat met name via taal of emoji’s…. Daar kunnen snel misverstanden door ontstaan, niet? Cesar: Ik vind taal een groot probleem en de slechtste vorm van communicatie tussen mensen. We hebben niks beters, maar er kan zo veel mis gaan met taal aangezien er veel misvattingen kunnen ontstaan. Ik merk dat als ik de controle heb over het gesprek met iemand, dat dit in mijn voordeel werkt. In 1 op1 gesprekken of op Whatsapp ben ik beter in communiceren met vrouwen, dan ergens offline zoals in een nachtclub. De keren dat ik seks heb gehad met iemand die ik opduikelde in een club zijn op 1 hand te tellen, want dan ben ik dat taalspel, dat ik online wel heb, kwijt. Iemand die taal heel direct gebruikt en bijvoorbeeld zegt: ‘gaan we nog zoenen ?’, dat vind ik perfect. TTM: Dus als iemand goed is in taal ben jij verkocht? Cesar: Ja, iemand stuurde me een keer: “Meneer, ik heb mijn bal op uw balkon getrapt.”, ja, dan heb je me wel. TTM: En toen? Cesar: Kijk dit vind ik dus het moeilijke in dit gesprek, want ik wil niet claimen dat ik een genie ben op het gebied van online daten. Ik vind vrouwen prachtig en ik hoop dat als iemand dit leest, ze het juist zien als een zwakte in plaats van een kracht. Ik ben eigenlijk heel afhankelijk van vrouwen en door die hele datecultuur, ben ik continu aan het wachten op de toestemming van een vrouw en op zoek naar alleen datgene wat een vrouw me kan geven. TTM: Maar je hebt nu online en offline de mogelijkheid om die toestemming te krijgen. Is dat dan niet een soort traktatie voor jou? Cesar: Nee, want online is een verlengde van de wereld waar we nu inzitten. Online is niet een ander universum en is geen hyperrealiteit voor mij. Uiteindelijk is dat meisje waar ik contact mee heb via instagram ook maar een meisje, die alleen in haar bed ligt met haar telefoontje. Al merk ik wel dat het mij bijvoorbeeld charmeert als sommige vrouwen juist niet op instagram zitten. Dat zijn mensen die zich beter voelen dan het hele circus. TTM: Vind je het moeilijk als je een pontentieek niet online kunt checken? Cesar: Ik word soms juist achterdochtig als een vrouw meer dan 2000 instagramvolgers heeft, want dan vraag ik me af hoe het gesteld is met haar ego. Het is denk ik voor geen enkel mens goed om zoveel bevestiging te krijgen. Zo’n meisje krijgt dat dus al continue van haar volgers, dat zou betekenen dat ik dan wel heel creatief moet zijn, op wel hele andere knoppen moet drukken om iets bij haar te bereiken. TTM: Vind je dan iemand die online zo’n status heeft wel of niet aantrekkelijker dan iemand die dat niet heeft? Cesar: ik zou liegen als het me niet uitmaakt, maar aan het einde van de dag zijn we allemaal statusgevoelig. Misschien is het zelfs wel echter dan als je op een verjaardagsfeestje dat meisje, die je van online kent, in de ruimte ziet. TTM: Echter dan iemand face to face zien? Cesar: Ik geloof juist dat een meisje bijvoorbeeld een mooi bij elkaar gezocht beige gekleurd insta- profiel heeft, juist haar eigen identiteit laat zien. Zo’n meisje is meer zichzelf doordat zij haar eigen visie zorgvuldig bij elkaar heeft gepuzzeld en zich eigenlijk juist heel erg blootgeeft. Stel je komt op een feestje waar iemand net een kutdag heeft, dan heeft ze meteen een verkeerde indruk achtergelaten, terwijl een online- profiel een mooi en persoonlijk overzicht kan geven van iemand over een langere periode. Offline is gewoon een stukje saaier. TTM: Is online afwijzing heftiger voor jou dan offline? Cesar: Ja, online afwijzing is echt heftiger. Ik had laatst via online iets afgekapt met een meisje en ik kreeg gewoon geen reactie meer op mijn bericht. Zo’n online- afwijzing voelt 10x kouder dan een heftige ruzie met iemand in dezelfde kamer. Ik voelde me ineens afgewezen, omdat ik gewoon helemaal niks meer terugkreeg. Ik sta liever te schreeuwen tegen iemand en met borden te gooien dan online doodgezwegen te worden. Cesar: Laatste vraag en dan kunnen we het eindelijk hebben over het liberaal feminisme. TTM: Ok, dan wil ik nog 1 ding van je weten.. Offline of online contacten, wat is belangrijker voor jou? Cesar: De meeste mensen leren iemand kennen en voegen die persoon erna toe op bijvoorbeeld Facebook of Insta. Voor mij is het omgekeerd. Ik leer iemand eerder en makkelijker kennen online dan offline. Offline kom je iemand tegen en hoop je die persoon ooit nog eens te ontmoeten, maar online leer je die persoon meteen inhoudelijk kennen. TTM: Maar is het niet gewoon allemaal 1 grote illusie, die online geschapen wereld en de bijhorende status? Cesar: Nee, het is economie. Het is allemaal kapitaal wat mensen hebben en willen hebben.< |