Hoe Debbie Harry mij herinnert om te blijven dromen

‘I was playing up the idea of being a very feminine woman while fronting a male rock band in a highly macho game.’ Debbie Harry, bekend als de zangeres van de Amerikaanse rockgroep Blondie, is zonder twijfel één van de meest iconische frontvrouwen allertijden. Harry deed en zei dingen waar haar vrouwelijke collega’s alleen van durfden te dromen. Ze was een frisse wind voor de muziekindustrie in de jaren 70. In de herfst van 2019 vertaalde ze haar wilde leven eindelijk naar de langverwachte biografie: Face it.

Afbeeldingsresultaat voor debbie harry

Ik ben tot op de dag van vandaag nog groot Blondie fan, maar de muziek is voor mij ook een jeugdsentiment. Dat klinkt misschien gek, komend van een 18-jarige, maar mijn moeder draaide vroeger altijd Blondie in de auto. Ik kan alle woorden van ‘In the flesh’ nog steeds uit volle borst meezingen. Debbie’s mierzoete ‘Darlin, darlin, darlin’ klinkt als thuiskomen na een lange vakantie; warm en vertrouwd. Maar ze is meer dan een goede zangeres. Als punker keek mijn moeder op naar Harry, met haar grote haar en overdosis aan charisma en cool. Ze was een voorbeeld voor jonge vrouwen in de jaren 70 en 80.

Je zult het je nu misschien moeilijk voor kunnen stellen, maar Harry’s carrière kwam zeker niet meteen van de grond. De zangeres verhuisde naar New York City met goede moed, maar werd aan het begin totaal niet serieus genomen. Het publiek was fan van haar uiterlijk, de naam ‘Blondie’ komt immers van de vele catcalls die ze naar zich toegeslingerd kreeg, maar in de rest waren ze minder geïnteresseerd. ‘There were many times when people would review how I looked instead of how our music sounded. When I started out, rock music didn’t want girls to be anything but window dressing, something to stand there and look pretty and sing ‘Ooh, ooh, ooh’ or ‘La, la, la.’ That wasn’t me.’

De band brak pas wereldwijd door met hun tweede studioalbum ‘Parallel Lines’, waarmee ze hit na hit scoorden. Van ‘One way or another’ en ‘Hanging on the telephone’ tot ‘Heart of glass’. Hierna was het nog altijd niet makkelijk om zich staande te houden, maar als dit de enige weg naar de top was, bewandelde Debbie het pad graag. ‘Being a female lead singer in an otherwise all-male rock band was rare. But I wanted to do music and I didn’t give a shit if that meant being in a boys’ club.’ Harry was altijd erg zeker van haar zaak. Ze wist goed wat ze kon en ook steeds beter wie ze was. Zo spreekt ze over haar Blondie karakter als iemand met twee kanten: ‘an inflatable doll but with a dark, provocative, agressive side’.
Ze gelooft er ook heilig in dat we veel meer zijn dan man of vrouw. ‘Modern science is finally recognizing that we are all complex, individual balances of male and female, because every person is some kind of gender combination, whether you want to accept it or not.’

‘Face it’ liet mij weer eens zien dat de weg naar succes bij (bijna) niemand van een leien dakje gaat. Zelfs niet bij rockster Debbie Harry. Máár het is ook zeker niet onmogelijk om je dromen te behalen. Sterker nog, zonder dromen wordt het een lange wandeling naar de top. Zoals Debbie zo mooi zingt: ‘I’d build a road in gold just to have some dreaming.’

Gerelateerd

In eerste instantie wilde ik helemaal geen kunstenaar worden.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Maar wie zijn die feministen nou eigenlijk, en waar staan ze voor? We

Lees meer »

Scroll #16: Wie is Diana Blok?

De dagen zijn niet alleen bestemd voor urenlang scrollen door Tinder in bed, maar ook voor een goede dosis kunst scrollen. Daarom lichten we speciaal voor jou iedere week een kunstenaar uit. In deze aflevering staat een kunstenaar centraal die via fotos ons confronteert met haar photografie en gender en

Lees meer »

In 2018 konden wij onze historische Titty Talk: een eerste date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Probeer allemaal op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ​​ze voor? Wij stellen

Lees meer »

Ik leg mijn hart en ziel in alles

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Het was een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allen proberen op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Maar wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor?

Lees meer »

Kunsttips augustus!

Welk museum moet je opslaan? Welke kunstpodcast is hot? Hoe heet die ene tentoonstelling ook alweer? Het overzicht van alle arty kunst to do’s is soms helemaal kwijt! Maar don’t worry!  Want wij zetten iedere maand de kunst- moetjes voor je op een rijtje. Genoeg om je mee te vermaken. Of

Lees meer »

Scroll#15: wie is Sylvie Fleury?

De dagen zijn niet alleen bedoeld om urenlang door Tinder te scrollen in bed, maar ook voor een goede dosis kunst. Daarom lichten we speciaal voor jou elke week een kunstenaar uit. In deze aflevering staat een kunstenaar centraal die humoristisch maar kritisch werk maakt met als hoofdthema ‘consumentisme’: Sylvie

Lees meer »

Kunst is een manier om de wereld beter te begrijpen.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een ‘first date’ met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Maar wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?