In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij stellen je ze voor in onze reeks: De Arty Beldate!
Dit keer spreken we met kunstenaar Lynn Spoor, die online een enorme fanbase heeft opgebouwd. We praten met Lynn over haar eerste opdracht, haar inspiratie en uiteraard kunst.
The TittyMag: hey Lynn, Wat betekent kunst voor jou?
Lynn Spoor: Kunst betekent heel erg veel voor mij. Het klinkt misschien cliché, maar ik ben echt 24-7 bezig met kunst. Het is niet alleen mijn werk, maar ook mijn passie. Ik verdiep me in mijn eigen werken, maar ook in die van andere kunstenaars. Ik ga vaak naar exposities om nieuwe ideeën op te doen en om te zien wat er speelt in de kunstwereld. Kunst heeft veel waarde voor mij, zowel persoonlijk als professioneel.
Lynn Spoor door Piemonte
TTM: Hoe is jouw passie voor kunst begonnen?
Lynn: Op jonge leeftijd was ik altijd al creatief bezig met tekenen. Op school koos ik voor kunst en cultuur en kwam zo al vroeg in aanraking met kunstgeschiedenis en lessen over de oude meesters. Ik vond dat zo interessant dat ik me ging verdiepen in portrettekenen, net zoals de oude meesters dat deden. Ik las veel boeken en keek tutorials op YouTube over het maken van portretten. Ik maakte veel schetsen van ogen en neuzen. Ik bleef oefenen tot ik een volledig gezicht perfect kon tekenen.
Uiteindelijk begon ik mijn werk online te delen, eerst op Twitter, en kreeg ik mijn eerste opdrachten. Een van mijn eerste opdrachten was een portret van de kat van mijn buurvrouw. Vanaf dat moment bleven de opdrachten binnenkomen en besloot ik portretten van bekende personen te maken, zodat mensen de realistische weergave konden vergelijken. Bekende artiesten en muzikanten reposten mijn werk, wat mijn bereik enorm vergrootte. Op zestienjarige leeftijd werd het zo serieus dat ik mijn eigen bedrijf startte.
Op een gegeven moment begon portrettekenen voor mij echter aan te voelen als natekenen, vooral omdat ik veel van foto’s werkte. Ik miste mijn eigen gevoel in het werk en wilde meer van mezelf kwijt. Daarom ben ik gaan experimenteren en ben ik van papier naar doek overgestapt, met steeds grotere werken. Aanvankelijk schilderde ik nog portretten, maar ik begon steeds meer te abstraheren. Zo werden mijn werken mysterieuzer, met alleen een kleur, een oog, of een mond die door de lagen heen zichtbaar waren.
De volgende stap was het volledig loslaten van realisme en me verdiepen in abstract expressionisme, de werken die ik nu maak. Tussendoor heb ik ook nog de kunstacademie in Utrecht gedaan, waar ik Fine Art studeerde. Zo is mijn artistieke reis begonnen en geëvolueerd tot waar ik nu ben.
EzeVillage door Lynn Spoor
TTM: Kun je in je abstracte werk meer creativiteit kwijt?
Lynn: Zeker, ja. Ik probeer mezelf steeds te vernieuwen en uit te dagen met nieuwe dingen. Mijn eerdere abstracte werken waren nog vrij vlak, met vooral verf en lagen zonder veel reliëf. In mijn nieuwe werken gebruik ik veel meer reliëf en natuurlijke materialen. Dat maakt het interessanter, zowel van een afstand als van dichtbij. Abstracte kunst is boeiend omdat iedereen er iets anders in ziet en voelt, wat bij realistische kunst minder snel het geval is. Ik vind het mooi dat je in één schilderij steeds weer nieuwe dingen kunt ontdekken. En als je dan het verhaal erachter vertelt, dan gaan mensen het nog meer inzien. Dus eigenlijk wat ik altijd eerst doe, is gewoon samen kijken naar een werk. En gewoon even vragen stellen van, goh, wat zie jij en wat voel jij? En dan heb ik het daarover. En daarna vertel ik eigenlijk mijn gedachten achter het werk. En dan kijken we eens naar hun reageren. Dat is wel tof.
TTM: Kijk je vaak met mensen naar je eigen werk?
Lynn: Ja, ik heb regelmatig mensen in mijn atelier. Dat kunnen kunstliefhebbers zijn of klanten die geïnteresseerd zijn in mijn werk. Ik vind het altijd mooi om te zien hoe anderen reageren op mijn kunst en welke feedback ze geven. Het is waardevol om te horen wat anderen van mijn werk vinden. Ik bezoek ook regelmatig kunstbeurzen om te zien wat er allemaal speelt in de kunstwereld. Ik ga dan graag in gesprek met andere kunstenaars om ideeën en inspiratie op te doen.
TTM: Waar haal jij je inspiratie vandaan voor je abstracte werk?
Lynn: Uit reizen en de natuur. Ik maak vaak roadtrips en stop onderweg om mooie plekken te bewonderen. Kleine dingen in het leven, zoals een mooi landschap of een bloemenveld, kunnen me inspireren. Ik maak een abstracte weergave van wat ik zie op doek, waarbij ik veel aandacht besteed aan kleuren en texturen. Die elementen probeer ik dan mee te nemen in mijn werk.
TTM: Werk je dan ook liever in de natuur?
Lynn: Ja, dat doe ik graag. Hoewel ik ook heel fijn in mijn atelier werk, schilder ik soms op locatie. Onlangs was ik in de Elzas, een wijngebied in Frankrijk, en schilderde daar tussen de wijngaarden. Ik neem dan kleinere doeken en verf mee, en het werken in de buitenlucht geeft mijn schilderijen een extra dimensie. Het licht, de geuren, en de omgeving hebben een grote invloed op het werk. Ik schrijf altijd op de achterkant van het schilderij wanneer en waar het is gemaakt, wat het werk een uniek en speciaal karakter geeft. Zo ga ik aankomende juni naar Zuid-Frankrijk, naar Saint-Tropez, en ik kijk ernaar uit om daar te schilderen en weer een uniek werk te creëren.
TTM: Heb je binnenkort nog iets aankomen dat je wilt vertellen?
Lynn: Zeker! Ik werk momenteel aan een nieuwe serie geïnspireerd op de Côte d’Azur, en daarom ga ik in juni weer die kant op voor nog meer inspiratie. Voor deze serie wil ik me laten inspireren door de dorpjes aan de kust, vooral de minder bekende dorpjes. Natuurlijk kennen we allemaal Cannes en Monaco, maar ik wil juist de authentieke, ouderwetse plekjes ontdekken. Die hebben vaak een heel speciale sfeer. Ik ben benieuwd wat ik daar zal ontdekken.
Op dit moment heb ik een aantal werken gecreëerd voor deze serie en zodra ik terug ben wil ik nog een aantal werken maken. De eerste werken van de serie zal ik exposeren tijdens een mooi event bij mijn atelier op Landgoed Duinlust in juli. Dit is van dinsdag 9 tot vrijdag 12 juli en voor iedereen toegankelijk. Ik stel dan mijn atelier open voor kunstliefhebbers, ze kunnen dan mijn nieuwe serie werken bewonderen in het atelier en zien hoe ik te werk ga.
Begin dit jaar heb ik ook een pop-up gallery geopend in Amsterdam, aan de Cornelis Schuytstraat. De pop-up liep tweeënhalve maand en kreeg ontzettend veel leuke reacties. Ik overweeg om weer zoiets te organiseren. Het was een geweldige ervaring. Wellicht in Parijs later dit jaar.. Stay tuned!