Hoe inclusief is de kunstwereld? Een belangrijk onderwerp waar veel over gezegd kan en moet worden. Wij gaan erover in gesprek met de mensen die hier middenin zitten: van kunstenaars, directeuren, conservatoren tot galeriehouders. Deze week: co-founder en creative director van het digitale modehuis The Fabricant, Amber Jae Slooten.
Wat voor kunst maak je?
“The Fabricant is een digitaal modehuis, wat betekent dat wij altijd kleding maken die digitaal is. Hiermee proberen we een nieuw geluid binnen de mode-industrie te creëren. We maken geen gebruik van materiaal en maken puur gebruik van technologie. Het mooie hieraan is dat je op deze manier veel milieuverspilling tegengaat.”
Hoe werkt digitale mode?
“Wij verkopen NFT-kledingstukken en handelen alles via blockchain. De blockchain is een nieuwe database waarin transacties opgeslagen kunnen worden. Het is een heel andere en moderne manier voor het omgaan met mode en een nieuwe vorm van kijken naar je identiteit.
De digitale mode die wij maken komt op dit moment voornamelijk voor in games, maar we zien dat de maatschappij steeds digitaler wordt. Ik denk dat er straks platformen zijn waarbij je jezelf wil presenteren als online persoon. Hierbij zul je kiezen uit verschillende avatars die je wil aankleden naar jouw stijl.”
Waar haal je jouw inspiratie vandaan?
“We maken kleding in collecties. Steeds kijken we naar wat er op dat moment in de wereld gebeurt en dan kijken we hoe we dat kunnen vertalen naar kleding. Het is heel mooi om te zien hoe anders je je in de digitale wereld kunt identificeren dan in de fysieke wereld. Je kunt veel verder en gekker gaan. Zo kun je bijvoorbeeld een jurk dragen die gemaakt is van water. Er is geen limitatie op creativiteit en inspiratie. In de digitale wereld is letterlijk het enige limiet je verbeeldingsvermogen.”
Hoe inclusief is het digitale werkveld?
“De digitale wereld is steeds inclusiever aan het worden. Vroeger had je een virtuele wereld genaamd Second Life. Dat bestaat trouwens nog steeds, maar het is nu wat minder populair. Maar daar kwam het ideale schoonheidsbeeld dus heel sterk naar voren. Gelukkig is dat nu steeds minder. Mensen vinden het leuk om zich anders te identificeren en willen zich virtueel uitdrukken hoe ze dat in de fysieke wereld niet kunnen.
In spellen heb je vaak nog wel dat je alleen kunt kiezen tussen een mannelijk karakter en een vrouwelijk karakter. Dit vind ik erg jammer, want er zijn natuurlijk nog veel meer genderidentiteiten. Dit proberen wij met ons bedrijf ook aan te kaarten.”
Hoe divers is de crypto-wereld?
“In de cryptowereld zie je voornamelijk mannen. Het is erg technisch en je moet er echt van houden om er iets mee te doen. Dat wil zeker niet zeggen dat vrouwen niet goed zijn in techniek, alleen heb ik het gevoel dat vrouwen zich veel liever creatief uiten. Door die technische codes ontstaat er een barrière voor veel mensen. Wij proberen met The Fabricant de cryptowereld zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen. We geloven namelijk niet in al die moeilijke codes – wij willen dat de NFT- en cryptowereld beschikbaar is voor iedereen.”
Wat zou je graag willen bereiken met de digitale kleding die je ontwerpt?
“Ik wil dat mensen de ruimte krijgen om zichzelf te kunnen uitdrukken. Ook vind ik de gelijkheid in de digitale mode-industrie erg belangrijk. Als jij een kledingstuk koopt op ons platform, wordt iedereen na jouw aankoop meteen betaald. Dat is zo fijn aan de blockchain, iedereen die aan een kunstwerk heeft meegeholpen, krijgt diens verdiende credits.”
Wil je meer zien van The Fabricant? Neem dan een kijkje op de website!