In the Spotlight: Sahar Shirzad

Als wij niet naar de kunst toe kunnen, halen we de kunst (en de makers) maar naar ons. Gezondheid gaat voor: logisch, maar dit heeft wel vervelende gevolgen voor de culturele sector. Exposities worden gecanceld en evenementen afgelast. Wij zetten deze mensen, van illustratoren en fotografen tot schrijvers en dansers, daarom de komende tijd ‘In the Spotlight’. Zo kunnen zij hun belangrijke verhalen en werken alsnog met de wereld delen. Dit keer vragen we Sahar Shirzad hoe het is om een creatieveling in quarantaine te zijn.

Op haar twintigste was Sahar al actief in de politiek. Ze debatteerde op podia en was de voorzitter van de Jonge Socialisten. Nu is ze debatleider van verschillende debatten en een belangrijke stem voor vele. ‘’Ik representeer de stem van anderen; dat voelt als mijn verantwoordelijkheid.’’

The TittyMag: Waarom ben je begonnen met modereren?

Sahar Shirzad: Als maker creëer en spreek ik vanuit mijn hart. Ik ben programmamaker, spreker en moderator. Waar mijn hart van gaat zingen, is dat ik in mijn beroep multi-perspectiviteit bied aan mensen. Het is mooi als er een dans is tussen creativiteit en inhoud ontstaat. Zodat niet alleen mensen hun hoofden, maar ook hun harten worden aangesproken. Bij Humanity house hebben we het programma ‘the refugee millennial’ gemaakt. Wat gaat over jongeren met een vluchteling achtergrond die hier langer dan twintig jaar wonen. Door de crisis kan dit fysiek niet meer. Mijn baan zal door de lockdown minimaal een jaar niet kunnen bestaan. Nu hebben we in de vrijheid week een nieuwe video gelanceerd. Dit was moeilijk, en het duurde even tot ik dit kon beseffen. Voor mij is nu de vraag, hoe ik de mens hun hoofd en hart kan aanspreken vanaf een afstand.

TTM: Hoe ervaar je deze periode?

SS: Nu is de tijd om te kijken hoe ik verder kan gaan in deze periode. De vrije tijd die ik heb probeer ik zoveel mogelijk te besteden aan mezelf te her ontwikkelen. Ik zie dit als een kans. Deze tijd benut ik ook om zoveel mogelijk inzichten en informatie te verzamelen. Dit kan heel handig zijn voor de toekomst.

TTM: Hoe kan men elkaar helpen?

SS: We kunnen elkaar helpen door voorbij de deken van corona te kijken. Stel jezelf de vraag: wat kan ik doen als mens? Maar probeer het niet te breed maken, houd je bij een onderwerp. Dat is lastig als je werkt voor verandering. Er komt veel op je af, zoals dilemma’s over het klimaat, vluchtelingen en de CO2 uitstoot in Nederland. Ook kunnen we elkaar helpen door kwesties te bekijken vanuit verschillende perspectieven. Het is belangrijk om te kijken naar de behoeftes van je omgeving. Zorg dat de schoonheid van kunst dichtbij degenen komt die dat willen. En geef de mensen die meer rust willen vooral de ruimte.

TTM: Waar ligt je focus op dit moment?

SS: De focus ligt op het vinden van een balans, om te voorkomen dat ik niet overprikkeld word door sociale media. Ik leer mezelf aan om soms even niets te doen. Tevens komt, door deze verplichte rust, ineens alle vermoeidheid van het afgelopen jaar naar boven. Ik heb heel hard gewerkt. Nu is er ruimte voor zelfreflectie. In deze vertraging kan ik mezelf opnieuw toetsen met belangrijke vragen, bijvoorbeeld waarom ik het belangrijk vind wat ik doe.

TTM: Is er nu ruimte voor extra inspiratie? En uit dit zich op een creatieve manier?

SS: De nieuwszenders gaan nu voornamelijk over corona. Hierdoor worden andere belangrijke nieuwskwesties op de achtergrond gezet. Het is rijkdom als je een thema kan kiezen dat belangrijk is en daar wat mee kunt doen. Vanwege mijn achtergrond in internationaal recht, volg ik nu heel nauw wat er gebeurt met de vluchtelingen in Griekenland. Het is belangrijk dat dit probleem serieus genomen wordt. Er is al vastgesteld dat corona daar is uitgebroken; en als dit verder uit de hand loopt zijn er duizenden mensen in gevaar. Europese dokters zijn hiervoor een petitie gestart, Sosmoria, een noodoproep op van artsen. En we hebben nu ook een demonstratie kunnen organiseren op het Malieveld in Den Haag. We hadden allemaal een lichtsculptuur op onze rug die een SOS-signaal afgaf. Zo liepen we met dertig man ruim tien meter van elkaar vandaan.

TTM: Hoe zie je de toekomst?

SS: Voor deze periode waren we allen zo druk met prestaties leveren. Ik hoop dat daar nu verandering in komt. Als het systeem weer langzaam op gang komt, hoop ik dat we niet meer zo afhankelijk zullen zijn van een bevestiging voor je prestatie. Dit is een proces waar ik zelf ook inzit.

je meer zien van Sahar, bekijk hier haar Instagram en website! Hier kan je de hele reeks van ‘The Refugee Millennial’ bekijken.

 

 

Gerelateerd

How to survive goede voornemens!

Een grote tip van een ervaringsdeskundige Het is 1 januari als ik dit schrijf en ik ben net wakker geworden op een bank. Niet in m’n eigen kots en tussen de flessen gelukkig 😉 Misschien had je vandaag een andere start en werd je krokant en ergens in de middag

Lees meer »

Maffe Meestwerken

In deze nieuwe podcastserie, Maffe Meesterwerken voor Omroep MAX nemen kunsthistorici Paul Rem en Cathelijne Blok je mee langs iconische kunstwerken en de personen die ze zo bijzonder maken. Van het levend kunstwerk Mathilde Willink in het beroemde portret van Carel Willink, tot Judith en Holofernes van de Italiaanse kunstenaar Artemisia Gentileschi. Deze

Lees meer »

Dat proces voelt bijna magisch.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

Scroll #18: Wie is Lavinia Schulz?

Op een foto, genomen tijdens een kunstfestival in Hamburg in februari 1922, staat een stel. Men vermoedt dat Lavinia Schulz (1896–1924) en Walter Holdt (1899–1924) daarop te zien zijn, hoewel dit niet met zekerheid te zeggen is. Als het inderdaad zij zijn, is dit de enige bekende foto waarop ze

Lees meer »

Nabespreking van voorstelling SONGOFSONGS – 23 oktober

Cathelijne Blok hostte een panel waarbij de voorstelling SONGOFSONGS werd nabesproken. Met de kunstenaarsduo Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot ging ze in gesprek over het maken van de voorstelling, ecostorytelling en technologie. De andere aanwezigen tijdens deze panel waren schrijver en kunstenaar Valentijn Hoogenkamp en multidisciplinaire kunstenaar en

Lees meer »

Kunststof! – 11 januari 2024

Cathelijne Blok is te gast geweest in een aflevering van Kunststof!, een radioprogramma van Radio 1.  Ze vertelt in deze uitzending over het platform The Tittymag, de functie van kunst en haar boek Maar is het kunst?. In het boek neemt ze de lezer mee op kunstreis! Van Botticelli’s wereldberoemde

Lees meer »

Deze kunstbeurs mag je echt niet missen!

Je onderdompelen in de meest geweldige kunst? En de hotste kunstenaars spotten? Dat kan, want van 21 tot 24 november opent UNFAIR Amsterdam haar deuren! Van rechtstreeks kunst van de kunstenaars kopen tot performances, tours en workshops.  De komende weken tonen wij op Tiktok (@thetittymag) kunstenaars die ons zijn opgevallen.

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?