Mode dragen we omdat we het leuk vinden, maar ook om een statement te maken.
Aanstaand weekend opent de tentoonstelling, Femmes Fatales, in het Gemeentemuseum Den Haag. De tentoonstelling bevat werk van een geweldige lijst vrouwelijke (inter)nationale ontwerpers. Naast deze wereldberoemde namen komen in de tentoonstelling ook vrouwen aan bod die achter de schermen van grote modehuizen invloed hebben of hadden, maar onbekend zijn in de modegeschiedenis.
Bekende stylist en krachtige vrouw Graziella Ferraro praat ons bij over de statements, die modehuizen anno nu maken. In hoeverre is het een statement en wanneer commercie? Waar kunnen we bijvoorbeeld mode voor gebruiken?
TheTittyMag: Hoe belangrijk is mode voor jou?
Graziella Ferraro: Mode is heel belangrijk voor mij, want het werkt op mijn gevoel. Ik word heel erg blij van kleur en kleurrijke mensen op straat. Alleen in Nederland mag soms wel nog wat meer pit of meer vrolijkheid. Ik kan niet leven zonder mode aangezien het verweven is in mijn privé als in mijn dagelijkse leven. Ik wilde als klein meisje al wat met mode doen.
TTM: Je bent een bekende stylist met al jarenlang een goede carrière. Merk je als vrouw ooit wel eens, dat je anders wordt behandeld in de mode- industrie?
GF: Ik heb dingen gemerkt in de afgelopen jaren binnen de hiërarchie. Zo heeft een hooggeplaatst iemand uit de industrie, wiens naam ik niet kan noemen, jaren geleden gevraagd of ik in ruil voor de opdracht uit eten met hem wilde. Hij misbruikte de positie van de vrouw. Ik maak het nu niet meer mee, want er is echt een verschuiving gaande.
TTM: En wat bedoel je met verschuiving?
GF: Ik merk, dat mensen en met name mannen uitkijken en vooral in Amsterdam. Ik merk, dat de discussie over wat wel of niet kan heel erg gaande is en dat mannen vaak bang zijn om iets te zeggen. Dit speelt natuurlijk wel heel erg binnen Amsterdam, maar ik kan niet oordelen over in hoeverre deze discussie elders gaande is.
TTM: En zie je dat ook terug binnen de mode?
GF: Ja! Zeker! Vooral het man/ vrouw aspect. Je ziet merken, die genderneutraal of zonder labels werken. Daarnaast zie je dat zowel mannen als vrouwen alles aan kunnen doen wat ze willen. Het maakt niet meer uit. Het is niet meer een stempel.
TTM: Maar zijn we er dan al?
GF: Nee, want vanwege het geld zullen grote merken nooit met 1 collectie komen waarbij geslacht geen rol meer speelt.
TTM: Welke statements zie je die vandaag de dag een rol spelen?
GF: Er worden statements gemaakt door belangrijke modehuizen, die de wereld bezighoudt. Je ziet bijvoorbeeld bij de collectie van Dior door Maria Grazia Chiuri, het shirt met de tekst: ’ We should all be feminists”. Dit item was meteen uitverkocht! Natuurlijk snijdt het mes aan twee kanten. Het is een politiek statement, maar ook komt er redelijk wat commercie uit. Het is deels eerlijk, maar deels niet. Je ziet grote ketens als de Monki, maar ook de ontwerper en strijder Vivienne Westwood. Zij strijdt voor wat ze wil. Net als ontwerper Diane von Furstenberg, die ook als vrouw aan de top knokt voor haar visie.
TTM: Heeft de vrouw de overhand in de mode van nu?
GF: Het heeft te maken met verschillende factoren: politiek, economisch en de smaak van de mens. Maar vrouwen hebben meer te zeggen dan vroeger op dit moment en ik voorspel dat dit alleen nog maar meer gaat worden. Als ze dat doen en ze snappen dat dit niet alleen hoeft dan komen ze aan de top.
TTM: In hoeverre zijn voorbeelden binnen de mode belangrijk?
GF: Voorbeelden en dromen zijn heel belangrijk. Je moet je aan een sterk voorbeeld kunnen spiegelen.
TTM: Wie zijn dat van jou?
GF: Sophia Loren, dat is iemand die door de modder is gegaan en vanuit niets naar een geweldige carrière heeft opgebouwd. Maria Grazia Chiuri vind ik ook een ontzettend krachtig persoon, die nu de mode ontzettend kan veranderen vanwege haar collectie en waar ze voor staat!<