Keti Koti

Vorig weekend vond ik mezelf op een muziekfestival in het zuiden van Gelderland. De zon scheen, de podia waren kleurig versierd, die koperen ploert schitterde vredig op een bescheiden meer. De mensen waren vrolijk, vriendelijk bovendien. De boel was strak geregeld en ik was in goed gezelschap. Opzwepende muziek schalde over de velden, de “handjes” gingen in de lucht. Kortom, de sfeer zat er in!

Alle lagen van de bevolking hadden zich verzameld op het festivalterrein en de massa deinde en danste. Jonge mannen in strakke witte T-shirts met een bijzonder aanwezig pectoraal spiergebied hielden zich op naast leeftijdsgenoten in bebloemde jurkjes, gegoede vijftigers in gestreepte polo’s, beglitterde meiden en alternatieve types. Het gehele regionale spectrum was vertegenwoordigd op het gras van deze mooie dag aan het eind van de lente.

Mijn gezelschap, dat twee mannen van Surinaamse afkomst bevatte (beide flink op lengte) trok nogal wat bekijks. Tussen het feestgedruis door, drukte precies dat, mijn witte randstedelijke neus hier en daar flink op de feiten.

Omdat een groot gedeelte van mijn natuurlijke habitat vrij eclectisch is en zich bijvoorbeeld hard maakt voor de afschaffing van de Nederlandse slavernij als nationale feestdag, vergeet ik soms dat het leeuwendeel van mijn landgenoten, de vlag van Suriname niet herkent, Papiamentse woorden toedicht aan het Sranantongo, niet weet hoe de historie van Indonesië afwijkt van het Molukse narratief, geen flauw benul heeft waarom Indiase roti en Chinese chow mein in Zuid-Amerika verzeild raakten, nog nooit van Keti Koti heeft gehoord en losjes het n-woord bezigt, regelmatig zonder geladen bijbedoeling.
Het mag dan allemaal Nederlandse geschiedenis zijn, maar die schittert tot op de dag van vandaag nog in afwezigheid in onze educatieprogramma’s.

“Jouw vriendin heeft echt de grootste gouden oorbellen die ik vandaag gezien heb, komen die ook van de Antillen”? zegt een man met een kaal hoofd, in een oranje polo, terwijl hij naast ons neerstrijkt op een strandje aan de rand van het terrein. “Of komen jullie uit Kameroen?” stelt hij, terwijl hij wijst naar het zweetbandje met Surinaamse vlag om de pols van mijn gezelschap. “Zijn jullie broers?” vraagt hij vervolgens aan de vrienden die behalve hun lengte en huidskleur, uiterlijk niets gemeen hebben.
Ze incasseren deze stortvloed aan onbedoeld racisme met humor, maar nadat iemand verderop, buiten hun gehoorsveld het n-woord gebruikt als aanduiding, is na een korte reactie alles wat ik kan denken: “Dit is dus waar we staan als land”. Het is niet eens per se onwil of kwade opzet, maar we baden in een nationaal bad van kennisarmoede en er is nog ontzettend veel werk te doen. Witte neus op feiten. Niet per se verbaasd, maar wel weer wakker geschud. Die nationale feestdag lijkt ver weg als dit de kennisstatus is.

Hoe lang zou het duren voordat we onze eigen historie kennen en welke rol deze speelt in ons heden? Is het een onmogelijke missie? Wat gaan we doen, vooral nu we een 150-jarig jubileum kunnen herdenken en vieren? Wat gaat de overheid regelen?
Dit is geen punt van Randstad en provincie, want die vlieger gaat gelukkig niet op.
Feiten en empathie zijn geen regionale kwestie of randstelijke aanstellerij.

Heb een mooie 1 juli!

Gerelateerd

Nabespreking van voorstelling SONGOFSONGS – 23 oktober

Cathelijne Blok hostte een panel waarbij de voorstelling SONGOFSONGS werd nabesproken. Met de kunstenaarsduo Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot ging ze in gesprek over het maken van de voorstelling, ecostorytelling en technologie. De andere aanwezigen tijdens deze panel waren schrijver en kunstenaar Valentijn Hoogenkamp en multidisciplinaire kunstenaar en

Lees meer »

Kunststof! – 11 januari 2024

Cathelijne Blok is te gast geweest in een aflevering van Kunststof!, een radioprogramma van Radio 1.  Ze vertelt in deze uitzending over het platform The Tittymag, de functie van kunst en haar boek Maar is het kunst?. In het boek neemt ze de lezer mee op kunstreis! Van Botticelli’s wereldberoemde

Lees meer »

Deze kunstbeurs mag je echt niet missen!

Je onderdompelen in de meest geweldige kunst? En de hotste kunstenaars spotten? Dat kan, want van 21 tot 24 november opent UNFAIR Amsterdam haar deuren! Van rechtstreeks kunst van de kunstenaars kopen tot performances, tours en workshops.  De komende weken tonen wij op Tiktok (@thetittymag) kunstenaars die ons zijn opgevallen.

Lees meer »

Kunsthistoricus roept op tot verandering tijdens lezing

Onze Founder Cathelijne Blok geeft de Joost Zwagerman Lezing op 18 november 22 oktober 2024, Alkmaar. Hoe ziet een wereld zonder kunst eruit? Cathelijne Blok, kunsthistoricus, schrijver en journalist, breekt een lans voor de kunsten in haaroptreden op de Joost Zwagerman Lezing op 18 november in TAQA Theater de Vest.Blok

Lees meer »

Scroll #18: Wie is Maya Deren?

Maya Deren (1917-1961) was een pionier van de Amerikaanse avant-garde film. Haar werk combineert poëzie, symboliek en droombeelden waarmee ze een vrouwelijke perspectief onderzoekt. In haar leven heeft ze andere filmmakers ondersteunt en kreeg ze een fascinatie voor Haïtiaanse Voodoo. Maya Deren is geboren als Eleanora Derenkowski in Kiev, in

Lees meer »

Ik vind dat je via eten, kan laten zien wie je bent.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

Scroll #17: Wie is Beatriz González?

De in Colombia geboren Beatriz González groeide op in een roerige tijd. In haar tienerjaren en als jongvolwassene heeft ze een traumatische ervaring tijdens het gewelddadige conflict, La Violencia (het Geweld 1948 – 1958). Dit was een grote inspiratie voor haar latere werk dat een gewaagde en confronterende blik werpt op de

Lees meer »

Preview bij Tijd Voor MAX over de DIOR- tentoonstelling!

Onze oprichter Cathelijne Blok mocht voor Tijd voor MAX omroep MAX alvast een kijkje nemen bij de tentoonstelling Dior: A New Look, in het Kunstmuseum Den Haag.  Van de iconische stukken van Christian Dior naar de eerste vrouwelijke ontwerpen aan het roer, Maria Grazia Chiuri. Cathelijne vertelde waarom de tentoonstelling

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?