‘Ik vind het enorm speciaal om in dezelfde ruimte als een kunstwerk te staan en te bewegen’

-

Moest je huilen, lachen of raakte je er compleet van in de war? Wat was jouw gevoel bij dat ene kunstwerk dat maar in je hoofd bleef hangen?

Een kunstwerk kan veel met je doen. Het laat je soms opnieuw kijken naar een onderwerp, de geschiedenis of zelfs de toekomst. Kunst heeft altijd een grote rol gespeeld in de samenleving. We kunnen door middel van kunst anders kijken naar onze omgeving en situatie. Het is een mooie manier om emoties te verwerken, nieuwe inzichten te krijgen of iemand uit te dagen om anders te denken. Daarom vragen wij naar het favoriete werk van krachtige voorlopers en opvallende spraakmakers. De komende weken introduceren we het TittyMag-team. Deze keer spreken we met onze stagiaire Firoza Mulahella!

Firoza Mulahella

Wat doet kunst met jou?
“Ik studeer Cultureel Erfgoed aan de Reinwardt Academie, dus ik zie veel kunst. Als publiek, maar ook als kunstenaar. Als ik het zelf maak, voelt dat heel anders dan wanneer ik het gewoon over me heen laat komen als publiek. Ik moet soms dus veel zakelijker naar kunst kijken dan ik wil. In een perfecte kunstervaring laat ik mezelf gewoon heel veel voelen. Ik vind het enorm speciaal om in dezelfde ruimte als een kunstwerk te staan en te bewegen. Daar raak ik door geëmotioneerd. Ik vind het heel vervelend als ik een schilderij van veraf moet bekijken in heel steriel licht. Dan doet het veel minder met mij. Ik moet het gevoel hebben dat ik echt in dezelfde ruimte ben als het kunstwerk, dan komt het heel dichtbij.”

Herinner je je eerste ervaring met kunst nog?
“Mijn moeder nam me altijd mee naar open dagen van kunstscholen, maar ik kan me niet meer herinneren wat er nou allemaal hing. Mijn eerste ervaringen met museale kunst nog wel. Die waren in het Nederlands Openluchtmuseum en in het Nederlands Watermuseum.”
Wat is je favoriete kunstwerk?
“Ik ben eigenlijk gek op schilderkunst, maar ben al zo lang niet meer in musea geweest. Dus ik zou zeggen dat mijn favoriete kunstwerk op het moment meer internetkunst en PC-muziek is, namelijk: de albumcover van 1000 gecs and The Tree of Clues, door 100 gecs. Er zitten hele vernieuwende en absurde nummers in het album, wat ik hard vind, maar het gaat me vooral om de cover. Ze hebben een fantasy-achtig landschap gecreëerd rond een boom die op het originele album stond. Ze hebben voor sommige nummers zelfs de digital art aangepast en het laten bewegen. Ik vind dat door het zo aan te pakken, het echt een magische toevoeging is aan het al extreem absurde en intense album. Het is zo glowing en interessant om te zien. Je blijft maar verder kijken, vooral omdat ze er steeds nieuwe en bewegende dingen aan toevoegen. Ik vind het gewoon heel creatief en goed ingespeeld op de digitale media. Ik zou zelf ook graag een keer zo’n complete body of work leveren.”

Wanneer leerde je hen kennen?
“Ze zijn begonnen in 2020, dus ik ervaarde ze pas echt tijdens de lockdown. Ik heb er toen superveel naar geluisterd. Omdat ik zelf ook muziek maak, vind ik 100 gecs heel interessant. Ze maken een hele andere wereld, waarin ze hun eigen regels laten gelden. Ze beginnen hun nummers bijvoorbeeld super hard: Hey you lil’ piss baby, you think you’re so fucking cool? Huh? You think you’re so fucking tough? You talk a lotta big game for someone with such a small truck.”

Welk gevoel wil jij met je muziek opwekken bij je publiek?
“Plezier! Gekke, nieuwe inslagen op onderwerpen waar je niet direct aan denkt. Ik wil een heel ander geluid kunnen toevoegen aan het Nederlandse muzieklandschap. Iets gekker, iets vrijer en iets extremer.”

Wil je meer weten over Firoza? Volg haar dan hier op Instagram!

Share this article

Recent posts

Popular categories

Recent comments