‘Mijn lichaam, vlees, bloed en bewegingsvrijheid wil ik reclaimen’

-

Een levensonderzoek waarbij je je he-le-maal verdiept in jezelf. Daar is kunstenaar Lisette Ros inmiddels al zes jaar mee bezig. Tijdens deze zoektocht pelt Ros letterlijk de lagen van haar identiteit af. Een paar dingen waar ze inmiddels achter is, zijn haar naam, geboortedatum en haar werk als conceptueel- en performancekunstenaar.

Lisette Ros zet haar lichaam en geest in om conceptuele kunst te creëren. Ze maakt hele uiteenlopende werken, maar een overkoepelend gegeven is dat ze er zelf altijd onderdeel van uitmaakt. Dit kan zich uiten in een live performance, sculptuur of een video. Het is maar net waar haar concept en boodschap het beste in uitkomt.

Je bent een creatieve duizendpoot, maar waar ben je nu zoal mee bezig?
“Ik doe onderzoek naar routinegedrag, banale handelingen en de vanzelfsprekendheid daarvan. Hoe we dit gedrag als vanzelfsprekend aannemen, vind ik heel interessant en frappant.
Dit begint meestal vanuit mezelf. Ik werk vanuit gevoel en wanneer ik me op een bepaalde manier gedraag, onderzoek ik hoe dit voor andere mensen binnen onze samenleving werkt.

We hebben ontzettend veel gewoontes. Wat triggerde jouw interesse in het onderzoeken hiervan?
“Ik ben me gaan realiseren dat performance en het creëren van mijn werk, mijn manier is om naar binnen te keren. Toen ik in 2013 bezig was met afstuderen aan ARTEZ bleek dat ik, om die extra stap in het graven naar mijn kwetsbaarheden en gevoelens te kunnen zetten, onder andere mijn eigen patronen en gewoontes moest doorbreken. Door deze ervaring werd mijn interesse gewekt.
Eigenlijk kun je pas naar je binnenwereld kijken en voelen als je dit leert en actief aangaat. Door het discomfort wat je ervaart wanneer je dingen anders doet dan je gewend bent, kun je voor jezelf een diepere laag bereiken.

Mijn werk heeft veel met ongemak te maken. Deze emotie zet ik in en gebruik ik om de toeschouwer direct participant te maken. Ik wil mensen ontregelen met mijn performances. Ook dit begint bij mezelf. Door het ontregelen, komen mensen sneller in het ‘voelen’ terecht en zo hoop ik dat ik hun patronen kan opschudden.”

I’ll dance as fast as I can, still from video – João da Costa

Je hebt net een aantal try-outs van een nieuwe performance achter de rug. Kun je hier meer over vertellen?
“Dat is een nieuw werk, getiteld I’ll dance as fast as I can. Ik schreef een jaar geleden, tijdens de lockdown, het concept van deze performance. Het is een soort manifest dat gaat over het balanceren op de grens tussen eigenbelang en zelfverwoesting. Deze grens kan vrij dun zijn, zoals we zelf allemaal wel eens hebben ervaren.
Dit werk gaat over de uitputtingsslag van het lichaam naar de geest en weer terug; en onze behoefte om te dansen in de huidige tijd. Ik ben geen professioneel danser, maar houd wel erg van beweging en mijn gevoel volgen met mijn lichaam. Dansen geeft mij een gevoel van vrijheid, bevrijding, en tijdens het begin van de lockdown ervoer ik een soort dansgrot in isolatie. Je speelt mee of je gaat ten onder, hierin zit voor mij een hele poëtische laag. Hierbij past een quote van Marian Donner, die Het zelfverwoestingsboek schreef. ‘Het is het leven als de survival of the fittest, waarin iedereen uit is op eigenbelang.’ Vanuit deze woorden ben ik gaan onderzoeken hoe ik mijn weerbaarheid nog meer kan uitdagen in de tijd waarin we leven. Hoe kan ik letterlijk de trial and error, dus het vallen en opstaan, laten zien en mijn lichaam de uitputting ingooien in die dansgrot van isolatie? Ik wil aan de buitenwereld laten zien dat wat ik doe een uitvergroting is van wat er gebeurd in de wereld, om ons heen, maar vooral ook bij en in jezelf.

Heb je muzikale begeleiding bij je performance?
Ik heb live muziek bij mijn performance. Gabriel Rolt bespeelt de gitaar en Bas Geerts bespeelt de drums. Met z’n drieën zijn we ‘LR On Demand.’ Vanuit mijn concept hebben zij klankvelden ontwikkeld in verschillende sferen, waaronder die van 80’s punk. Ik weet nooit wat ze gaan spelen, daarin hebben zij de vrijheid, maar met de vijf klankvelden kunnen de muzikanten eeuwig combineren. Op hun muziek probeer ik mijn gevoel op z’n beloop te laten en zo snel mogelijk te dansen op mijn eigen bloedmengsel.”

Je eigen bloedmengsel? Nu zijn we heel nieuwsgierig!
“Ik speel een spel met mijn destructie en ik dans zo snel als ik kan. Mijn lichaam, vlees, bloed en bewegingsvrijheid wil ik reclaimen, want bloed is bloeden voor een ander. Het is de uitputtingsafslachting van mezelf. Het bloedmengsel is belangrijk tijdens mijn performance, omdat deze dusdanig glibberig moet zijn, zodat ik daadwerkelijk vanuit het materiaal uit mijn comfortzone wordt getrokken. Hierdoor wordt het op een gegeven moment heel moeilijk om (snel) te blijven dansen en is de trial and error letterlijk aanwezig.”

Lisette Ros door Peter Tijhuis

Wat wil je met deze performance teweeg brengen bij je publiek?
“Ik werk op de tendens van de urgency. Tijdens de eerdere preview vond ik het fijn om te merken dat mensen de noodzaak weer voelen om een live performance bij te wonen. Dat mensen hier weer voor openstaan en de behoefte voelen om het spel met mij aan te gaan. Wat ik teweeg wil brengen, is een bepaalde mentale herkenning, lichamelijkheid, reflectie, en het integreren van deze reflectie in het dagelijks leven. Hierin wil ik aansluiting vinden met het publiek. Alles wat ik maak, gaat over mij, maar net zo goed over de ander.”

Op vrijdag 18 juni a.s. tonen Lisette Ros, Gabriel Rolt en Bas Geerts als LR On Demand deze nieuwe performance ‘I’ll dance as fast as I can’ bij SEXYLAND World in Amsterdam-Noord. Houd de promotie in de gaten en reserveer direct bij SEXYLAND World om erbij te zijn!

Wil je Lisette volgen? Kijk dan op haar Instagram of breng een bezoekje aan haar website!

Share this article

Recent posts

Popular categories

Recent comments