De dagen zijn niet alleen voor uren scrollend door Tinder in bed, maar ook voor een goede dosis scrollen aan kunst. Zo lichten we speciaal voor jou iedere week een kunstenaar uit.
Deze Scroll staat een kunstenaar centraal, die het kunstlandschap opnieuw vormgeeft en maar al te graag thema’s als macht, controle en menselijke relaties onderzoekt: Anne Imhof (1978-)
Van tentoonstellingen in Palais de Tokyo tot het Stedelijk Museum, de Duitse Anne Imhof, is een leidende kracht in de hedendaagse kunst. Imhofs kunst daagt conventionele normen uit door uit te dagen tot reflectie. De kunst van Imhof omvat performances, sculpturen en installaties om meeslepende ervaringen te creëren. Imhofs kunst toont een zekere complexiteit van machtsdynamiek, controle en die van menselijke relaties.
Imhof, geboren in 1978, studeerde aan de Städelschule in Frankfurt. Haar interdisciplinaire benadering van kunst viel op en kreeg meer en meer aandacht en lof, zoals één van haar opvallendste werken ‘Angst’ (2016). Dit werk is zelfs tentoongesteld op de 57e Biënnale van Venetië.
‘Angst’ is een installatie die Imhof de Gouden Leeuw voor Beste Nationale Deelname opleverde. Tijdens deze performance instrumenteert Imhof een zorgvuldig gechoreografeerd samenspel van performers te midden van een sculpturale omgeving. De bewuste bewegingen van de performers in combinatie met de strategische plaatsing van andere attributen, reflecteert zo op thema’s als machtsdynamiek en kwetsbaarheid.
Imhofs vermogen om de grenzen tussen artiesten en publiek te laten samenvloeien, gecombineerd met haar verkenning van de menselijke ervaring, maakt haar een sensatie in de kunstwereld. Haar werk daagt kijkers uit te reflecteren en zich op een dieper niveau met complexe thema’s bezig te houden.
Naast ‘Angst’ blijft Anne Imhof de hedendaagse kunst herdefiniëren en zet haar publiek maar al te graag toe tot nadenken.