Onze Sunday Scroll ken je vast wel! Elke zondag lichten wij op onze Instagram een vrxuwelijke kunstenaar uit. Hierbij laten we tien werken van deze persoon zien. Ook vertellen we wie ze is en wat ze doet. In deze langere versie kom je iets meer te weten over kunstenaar zelf.
Vrouwen neergezet met een smeulende sigaret in hun mondhoek, of dralend voor de spiegel; Lisa Brice (1968) schildert en tekent vrouwen, veelal naakt, verdiept in hun dagelijkse bezigheden.
Brice werd geboren in Kaapstad, Zuid-Afrika. Hier studeerde ze aan de Michaelis School of Fine Art. Sinds 1998 woont en werkt ze afwisselend in Londen en Trinidad. De voordelen van wereldstad Londen zijn duidelijk, maar tegelijkertijd vindt Brice op het Caribische eiland Trinidad nieuwe impulsen en inspiratie die de Westerse wereld haar niet kan bieden. Hier raakte ze bevriend met kunstenaars zoals Peter Doig en Chris Ofili, maar ook met lokale kunstenaars zoals Embah. In het cafétafereel van ‘After Embah’ onthult ze hier meer over.
De kunstenaar zoekt in haar werk de spanning op tussen het verhullen en onthullen van het vrouwelijk lichaam. Ze trekt de figuren uit hun oorspronkelijke context en zorgt op deze manier voor een andere blik op het traditioneel naakt. Niet langer dienstbaar aan de male gaze gaan deze vrouwen ongestoord hun eigen gang.
Brice: “In beroemde schilderijen worden vrouwen vaak eenzijdig geportretteerd als passieve figuren, ik wil ze uit dit geïsoleerde bestaan trekken en een nieuw leven geven.”
Lisa Brice speelt een spel met de kijker; door de gezichten van de vrouwen schetsmatig weer te geven zorgt ze met opzet voor mysterie en onduidelijkheid. Ook het opvallende kobaltblauw wat ze vaak kiest als huidskleur verhult de identiteit van de vrouwen. Zo kun je verdwalen in de gedaanteverwisselingen in haar werk.
Voortbordurend op de fascinatie van Lisa voor kobaltblauw; die begon toen ze het blauwe licht van neonreclames wilde vangen op haar doek. Ze ging experimenteren en probeerde de overgang van dag naar nacht vast te leggen.
Inmiddels heeft de kleur voor Brice meerdere betekenissen gekregen, zoals de associatie met de Trinidadiaanse ‘Blue Devil’. De vermomming van dit traditionele carnavalsfiguur bestond oorspronkelijk uit een laag blauw waspoeder, wat werd gebruikt om was witter te maken. Dit wordt ook wel geassocieerd met het bleken van de huid. Breder getrokken staat de blauwe kleur voor Lisa symbool voor de bevrijdende werking van het dragen van een masker of vermomming.
De ontspanning van de sterke vrouwenfiguren in Lisa’s werk is intrigerend en tegelijkertijd jaloersmakend gezellig. Zo ook in Smoke and Mirrors; een nieuw schilderij dat in het GEM voor het eerst te zien is. In dit sleutelwerk brengt de kunstenaar verschillende thema’s uit eerder werk samen, zoals de geschiedenis van het naakte vrouwenlichaam binnen de kunst, zelfportretten en vrouwelijk kunstenaarschap.
Twee jaar geleden exposeerde Lisa in Tate Britain en sinds het najaar van 2020 is haar werk te zien in een prachtige expositie in het GEM in Den-Haag. Vanwege Corona is het GEM tijdelijk gesloten, maar zodra het museum haar deuren weer opent is dit een must see.
Wil je meer werk van Lisa Brice bekijken? Neem hier een kijkje op haar Artsy profiel!