Sunday Scroll #100: Wie is Marina Abramovic?

Onze Sunday Scroll ken je vast wel. Elke zondag lichten wij op onze Instagram een vrouwelijke kunstenaar uit. Hierbij laten we tien werken van deze persoon zien. Ook vertellen we wie ze is en wat ze doet. Nu brengen we de Sunday Scroll ook hier naartoe. In deze langere versie kom je iets meer te weten over kunstenaar zelf. Deze week: Marina Abramovic!

Marina Abramovic (1946) is een Servische performancekunstenaar en kunstfilmmaker, die van 1965 tot 1970 studeerde aan de Academie voor Schone Kunsten in Belgrado. In haar werk richt ze zich vooral op mentale en fysieke grenzen – en de relatie tussen performer en publiek. In 2007 richtte de kunstenaar ook het Marina Abramovic Institute op, een non-profit organisatie voor art performance.

Abramovic groeide op in een politiek bewuste omgeving waarin haar creativiteit werd gestimuleerd. Later heeft ze zelf hierover gezegd: “Ik begreep dat ik met alles kunst kon maken en dat het concept het belangrijkste is.”

In het begin van haar carrière maakte de kunstenaar vooral gebruik van geluidsexperimenten. Haar performances werden in de loop van tijd steeds heftiger. Zelfbeschadiging en uitputting zijn onderwerpen die kenmerkend zijn voor haar performances. Na een van haar performances, Rhythm 0, raakte ze zelfs gewond. Volgens Abramovic ontwijken de meeste mensen de momenten die bedreigend of onbekend worden ervaren. Door deze dingen juist aan te gaan, stel je jezelf en anderen open voor nieuwe ervaringen. Abramovic hoopte met haar kunst het publiek ook door die deur heen te duwen. 

Rhythm 0 was één van haar best uitgewerkte en meest uitdagende performances. Abramovic plaatste 72 voorwerpen op tafel. Waarbij het publiek een voorwerp kon uitkiezen en ermee mocht doen wat zij wilden. De voorwerpen gingen van veer tot aan scalpel, het lot lag in hun handen. Zes uur lang gaf Abramovic het publiek toestemming om alles met haar lichaam te doen, zonder enige consequenties. Aan het eind van de performance was ze zo kapot dat ze zich realiseerde dat het publiek haar ook zou kunnen hebben vermoord. Abramovic omschreef het later als volgt: “Wat ik leerde was dat als je het aan het publiek overlaat, ze je kunnen vermoorden… Ik voelde me echt aangetast: ze sneden mijn kleren in stukken, staken rozendoornen in mijn maag, een persoon richtte het pistool op mijn hoofd en een ander nam het weg. Het creëerde een agressieve sfeer.”

Abramovic werkte van 1976 tot 1988 samen met de kunstenaar Ulay, met wie ze ook samenleefde. Ulay en Abramovic stelden vaak hun fysieke of mentale uithoudingsvermogen op de proef. Het overleven van langdurige lichamelijke pijn was een terrein waar ze zich vaak mee bezighielden in hun werk. De opname van het werk Breathing In – Breathing Out (1977) lijkt het op een intieme zoen, maar de neuzen van beide kunstenaars zitten dicht met sigarettenfilters, zodat het duo negentien minuten lang elkaars adem in moeten ademen. In hun laatste performance liepen ze beide over de Chinese muur. Elk begonnen ze aan één kant, om elkaar na drie maanden halverwege te ontmoeten.

In 2010 voerde Abramovic een nieuwe performance uit, The Artist is Present. Deze performance was in het Museum of Modern Art (MoMA) in New York, waar een retrospectief aan haar werk tentoon werd gesteld. Bezoekers konden op de stoel tegenover de kunstenaar zitten om haar vervolgens in stilte recht in de ogen te kijken, zo lang als ze zelf wilden. Tijdens de eerste dag van Abramovic ’s performance was Ulay de eerste die tegenover haar plaatsnam, dit leidde tot een emotioneel moment gevolgd door applaus.

Benieuwd naar het werk van Marina Abramovic? Bekijk het op Instagram!

Beeld: Manfred Werner 

Gerelateerd

How to survive goede voornemens!

Een grote tip van een ervaringsdeskundige Het is 1 januari als ik dit schrijf en ik ben net wakker geworden op een bank. Niet in m’n eigen kots en tussen de flessen gelukkig 😉 Misschien had je vandaag een andere start en werd je krokant en ergens in de middag

Lees meer »

Maffe Meestwerken

In deze nieuwe podcastserie, Maffe Meesterwerken voor Omroep MAX nemen kunsthistorici Paul Rem en Cathelijne Blok je mee langs iconische kunstwerken en de personen die ze zo bijzonder maken. Van het levend kunstwerk Mathilde Willink in het beroemde portret van Carel Willink, tot Judith en Holofernes van de Italiaanse kunstenaar Artemisia Gentileschi. Deze

Lees meer »

Dat proces voelt bijna magisch.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

Scroll #18: Wie is Lavinia Schulz?

Op een foto, genomen tijdens een kunstfestival in Hamburg in februari 1922, staat een stel. Men vermoedt dat Lavinia Schulz (1896–1924) en Walter Holdt (1899–1924) daarop te zien zijn, hoewel dit niet met zekerheid te zeggen is. Als het inderdaad zij zijn, is dit de enige bekende foto waarop ze

Lees meer »

Nabespreking van voorstelling SONGOFSONGS – 23 oktober

Cathelijne Blok hostte een panel waarbij de voorstelling SONGOFSONGS werd nabesproken. Met de kunstenaarsduo Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot ging ze in gesprek over het maken van de voorstelling, ecostorytelling en technologie. De andere aanwezigen tijdens deze panel waren schrijver en kunstenaar Valentijn Hoogenkamp en multidisciplinaire kunstenaar en

Lees meer »

Kunststof! – 11 januari 2024

Cathelijne Blok is te gast geweest in een aflevering van Kunststof!, een radioprogramma van Radio 1.  Ze vertelt in deze uitzending over het platform The Tittymag, de functie van kunst en haar boek Maar is het kunst?. In het boek neemt ze de lezer mee op kunstreis! Van Botticelli’s wereldberoemde

Lees meer »

Deze kunstbeurs mag je echt niet missen!

Je onderdompelen in de meest geweldige kunst? En de hotste kunstenaars spotten? Dat kan, want van 21 tot 24 november opent UNFAIR Amsterdam haar deuren! Van rechtstreeks kunst van de kunstenaars kopen tot performances, tours en workshops.  De komende weken tonen wij op Tiktok (@thetittymag) kunstenaars die ons zijn opgevallen.

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?