Onze Sunday Scroll ken je vast wel. Elke zondag lichten wij op onze Instagram een vrouwelijke kunstenaar uit. Hierbij laten we tien werken van deze persoon zien. Ook vertellen we wie ze is en wat ze doet. Nu brengen we de Sunday Scroll ook hier naartoe. In deze langere versie kom je iets meer te weten over kunstenaar zelf. Deze week: Silvia Martes.
Silvia Martes won met haar meest recente werk ‘The Revolutions That Did (Not) Happen’ dit jaar de Theodora Niemeijer prijs 2021. Een stimuleringsprijs voor beginnende vrouwelijke beeldende kunstenaars. Dit jaar ging de film ook in première bij museum De Pont in Tilburg. Martes wint de prijs voor haar project voorstel Public loneliness, waarvan haar grote inspiratiebron de Covid-19 periode is.
De films van Martes starten meestal niet met een vast script. Het ontwikkelt zichzelf vaak geleidelijk door een combinatie van literair onderzoek, autobiografische verhalen en de interactie met actrices en locaties. Door middel van foto’s, voice-overs en snelle cuts herinnert Martes ons eraan dat verhalen altijd verwijzen naar andere verhalen, waarvan niet veel wordt verteld.
Voor de winst van de Theodora Niemeijer prijs was Martes ook bezig met andere projecten. Martes sloot haar studie af met een nominatie voor de Fine Arts graduation prize met de film: ‘She That Comes From The Green Forest, On A Tuesday’. En hiermee begon het avontuur van Martes. Kort na haar afstuderen won ze een afstudeerprijs van ShortsTV op het Nederlands Film Festival, om de korte film ‘As Things Go’ te produceren en uit te voeren. Haar films werden vertoond op diverse festivals waaronder het Impakt Festival, Reykjavik International Film Festival en het Nederlands Film Festival. Met de subsidies die Martes kreeg van het Nederlands FilmFonds en het Mondriaanfonds, heeft ze films gemaakt in Nederland, New York en Senegal.
Martes verbleef in 2017 als artist in residence met steun van het Mondriaanfonds, drie maanden in Japan. Hier maakte ze de film ‘Where the pink roses bloom even in November’. Dit rondde ze af met twee solo-exposities in Ukiha en Tokyo. Haar film Terra Ingonita ging in 2018 in premiere bij Filmhuis Cavia in Amsterdam. Dit was onderdeel van de tentoonstelling DiasporicSelf: Black Togetherness as Lingua Franca.
Benieuwd naar de film ‘The Revolutions That Did (Not) Happen’? Je kan de film o.a. in museum De Pont aanschouwen tot 28 november 2021.
Wil je meer zien van Silvia Martes’ werk? Check het via haar website!