Onze Sunday Scroll ken je vast wel! Elke zondag lichten wij op onze Instagram een vrxuwelijke kunstenaar uit. Hierbij laten we tien werken van deze persoon zien. Ook vertellen we wie ze is en wat ze doet. Nu brengen we de Sunday Scroll ook hier naartoe! In deze langere versie kom je iets meer te weten over kunstenaar zelf.
Grimmige, duistere schilderijen en tekeningen van deze kunstenaar zetten je aan het denken. Wie zie je en waar kijk je naar?
De werken van Nederlands-Surinaamse kunstenaar Natasja Kensmil (1973) tonen haar fascinatie voor het verborgene, duistere en raadselachtige. Haar interesses gaan uit naar religie, mystiek, geschiedenis en mythologie.
Natasja Kensmil studeerde aan de Vrije Tekenacademie (van 1990-1992) en de Gerrit Rietveld Academie (1992-1996), allebei in Amsterdam. Ze vervolgde haar studie aan De Ateliers (van 1996-1998)
In haar schilderijen en tekeningen vallen in eerste instantie de lichte en donkere kleuren op. Pas daarna ontvouwen zich de andere kleurschakeringen en daarmee de verontrustende beelden die verborgen liggen in het beeld. Ze laat je als toeschouwer goed nadenken over wat je ziet. Als je goed let op haar kleurgebruik, ontdek je dat zelfs haar zwart bestaat uit verschillende kleuren.
Een van haar laatste tentoonstellingen was In the Presence of Absence in het Stedelijk Museum Amsterdam.
In het werk ‘HUWELIJKSPORTRET van Johan de Witt en Wendela Bicker’ gebruikt Natasja Kensmil het archetype van een 17e-eeuws huwelijksportret om kritisch te kijken naar machtsverhoudingen en rijkdom. De schilderijeninstallatie toont Johan de Witt en Wendela Bicker. Ze zijn omringd door 9 kleinere schilderijen, waarop onder meer heraldische symbolen, familiewapens en het portret van een zwarte man te zien zijn.
Kensmil vraagt zich met haar schilderijen af of de mens van nature goed of slecht is. Haar fascinatie gaat uit naar het verborgene, raadselachtige en duistere, naar mythologie, mystiek, religie en geschiedenis. Binnen die geschiedenis richt ze zich vooral op thema’s als macht en de gevolgen van het misbruik van die macht. Zo maakte ze bijvoorbeeld een serie over de ondergang van de Romanovs, de Russische tsarenfamilie. Ook ‘HUWELIJKSPORTRET van Johan de Witt en Wendela Bicker’ plaatst de machtspositie van rijke families en hun plek in de (kunst)geschiedenis in een ander perspectief.
Nederland was in de 17e eeuw echter niet alleen groot op het gebied van wetenschap, kunst en handel, maar ook in overzeese mensenhandel, uitbuiting en plunderingen. Dus wat hield deze vrijheid precies in? En wanneer gaat de vrijheid van de een ten koste van die van een ander? Kensmil toont de gelaagdheid van de geschiedenis en stelt de ambivalentie van de (kunst)geschiedenis aan de kaak door verbanden te leggen tussen verschillende werkelijkheden.
Wil je meer zien van Kensmil’s werk? Neem een kijkje hier op haar website.