Onze Sunday Scroll ken je vast wel! Iedere zondag lichten wij op onze Instagram een vrxuwelijke kunstenaar uit. Hierbij laten we tien werken van deze persoon zien. Ook vertellen we wie ze is en wat ze doet. In deze langere versie kom je iets meer te weten over de kunstenaar zelf.
Kleurrijke, figuratieve en vrolijke taferelen schildert Esiri Erheriene-Essi (1982) op haar canvassen. Ze begon met enkel en alleen maar portretten schilderen, nu verzamelt ze referentie foto’s en gebruikt die als inspiratie.
“Vroeger ging ik vaak naar musea en bekeek de geschiedenis van de Westerse kunst. Ik voelde me niet verbonden met de mensen in de schilderijen omdat ze niet op mij leken. Als ik kijk naar de foto’s die ik verzamel zie ik mensen die voor mij kwamen. Ik wil hun bestaan vieren, want ik denk dat als zij niet hadden gedaan wat zij deden overal ter wereld, ik nu niet kon doen wat ik doe.”
De Britse schilder Esiri Erheriene , geboren in Londen, Engeland, begon met schilderen rond haar 17e en 18e levensjaar. Na Media Studies en Fine Art te hebben gestudeerd aan de University of East London, begon ze in 2007 bij De Ateliers in Amsterdam aan het begeleidingsprogramma voor afgestudeerde kunstenaars. Tot op deze dag is ze nog steeds woonachtig in Amsterdam. Sinds haar afstuderen is ze genomineerd voor negen awards, waarvan ze er zeven heeft gewonnen. Een van die nominaties was de Prix de Rome van het Stedelijk Museum Amsterdam.
“Ik had geen hoge verwachtingen. Ik dacht altijd dat schilders nooit echt goede carrières kregen, maar deed het toch maar. Toen kreeg ik een belletje dat ik een van de laatste vier overgeblevenen was. Ik had vijf maanden om een hele nieuwe serie van schilderijen te maken. En dat terwijl ik een zoontje van zes maanden oud had. Het was zo lastig dat ik er weleens aan dacht ze op te bellen en te zeggen dat ik niet meer mee wilde doen. Ik weet niet hoe, maar uiteindelijk heb ik toch elf kunstwerken gemaakt in viereneenhalve maand, zonder af te zeggen.”
De scenario’s die ze schilderde voor deze award show lijken op hedendaagse activiteiten die je in elk familie fotoalbum zou kunnen terugvinden, als het niet was voor de huidskleur van de uitgebeelde personen. We zien zwarte mensen op verjaardagen, theekransjes en andere bijeenkomsten. En dit maakt haar werk bijzonder. Ook in Nederland zijn witte mensen op kunstwerken nog altijd het uitgangspunt. “Ik wil de rijkdom laten zien van de ’stille geschiedenissen’ van gewone levens, die vaak veronachtzaamd of vergeten zijn.” Ze won de prijs niet, maar heeft er veel van geleerd. “Vroeger probeerde ik altijd twee tot vier weken aan een schilderij te werken, nu denk ik gewoon ‘fuck it’.”
Een groot deel van haar praktijk omvat het verzamelen en creëren van een archief van materiaal dat mogelijk in haar werk kan worden opgenomen. De kunstenaar is zeer geïnteresseerd in geschiedenis – in het bijzonder in afbeeldingen, objecten en documenten waar we naar kunnen terugkeren om zowel individuele als gedeelde herinneringen en geschiedenissen te onderzoeken. De kunstenaar ziet geschiedenis als hetgeen dat onze identiteit en kennis opbouwt, onze referenties kadert, onze ambities in twijfel trekt en onze standpunten vormt. Erheriene-Essi neemt met voorzorg, vooringenomenheid en nieuwsgierigheid de stiltes en discrepanties van het archief naar de oppervlakte. Zo bewerkt ze het verhaal voortdurend opnieuw in de hoop de geschiedenis gedeeltelijk van zijn tirannieke kracht te beroven door nieuwe scenario’s te creëren. Of beter gezegd, ze probeert onophoudelijk meer humane en bevrijdende verhalen te bedenken dan voorheen. En misschien verandert ze ondertussen enigszins onze lezing van de geschiedenis.
Wil je meer te weten komen over Erheriene-Essi? Volg haar hier op Instagram!