Onze Sunday Scroll ken je vast wel. Elke zondag lichten wij op onze Instagram een vrouwelijke kunstenaar uit. Hierbij laten we tien werken van deze persoon zien. Ook vertellen we wie ze is en wat ze doet. In deze langere versie kom je nóg meer te weten over de maker. Deze week: Mickey Yang!
Avontuurlijk, gelaagd en ruimte-vullend zijn woorden die ons te binnen schieten wanneer we kijken naar het werk van Mickey Yang. De multimedia-installaties die Yang maakt, bestaan uit objecten, video’s en performances. Vaak komen de installaties tot leven: de sculpturen bewegen, vibreren en roteren – en dit werkt synchroon met elementen zoals video en geluid. In deze installaties combineert de kunstenaar robuuste materialen als hout en metaal met vluchtige effecten als rook, schuim of reflectie. “Alles kan onderdeel zijn van de kunstwerken die ik maak”, vertelt Yang. “Ik laat mensen zich graag verwonderen. Dat doe ik door verbeelding en speelsheid onderdeel van mijn werk te maken.”
Mickey Yang woont momenteel tijdelijk in Maastricht, waar ze zich verder ontwikkelt aan de Jan van Eyck Academie. De kunstenaar groeit op in Nederland, als dochter van Singaporees-Chinese ouders. Deze gemixte culturele identiteit ligt dan ook aan de basis van haar werk. Door het ontbreken van een gemeenschappelijke moedertaal tussen Yang en haar familie, communiceert ze binnen haar werk vooral met beelden, omdat ze de taal daarvan inclusiever en universeler vindt.
In haar kunstenaarspraktijk verkent Yang verscheidene thema’s als beeldrepresentatie, verwondering, massacultuur en de subjectieve ervaring van ons collectieve geheugen. “Ik hecht veel waarde aan het werken met traditionele ambachten, omdat deze technieken vaak universeel worden gebruikt in uiteenlopende culturen en tijdperken. Inspiratie haal ik uit mijn directe omgeving, verhaalvertellingen, samenwerkingen en mijn eerdere projecten. Vaak raak ik ook geïnspireerd door dingen die ik in eerste instantie gênant of irritant vind. ”
Yang’s meest recente project is de museumsolo ‘Upaya’, die tot en met 15 augustus te zien is bij KM21 in Den Haag. “Het bijzondere is dat in coronatijd eigenlijk een grote internationale solotentoonstelling gepland stond bij Kunsthalle Osnabrück in Duitsland. Door het zien van een filmpje van deze tentoonstelling kwam curator Yasmijn Yarram van KM21 bij mij terecht.”
De titel ‘Upaya’ komt uit het Sanskriet. In het boeddhisme is het een term die verwijst naar een aspect van begeleiding langs de boeddhistische paden naar verlichting. In de tentoonstelling neemt Yang de bezoeker mee langs een dwaalpad van bevestigingen en ontkenningen en speelt ze met interpretaties uit Aziatische filosofieën, zelfhulpboeken en spirituele praktijken in het streven naar zelfontplooiing. “Hiervoor werd ik geïnspireerd door mijn Aziatische achtergrond. De Chinese cultuur is oud en nieuw tegelijk: tradities gaan goed samen met moderne vooruitgang. De sterk visuele tradities en Chinese ornamenten bevatten zowel clichés als tijdloze elementen, die ik graag wilde vertalen naar monumentale constructies.”
Yang werkt continu met andere technieken. Voor deze expositie werkte ze samen met een Haagse smederij om oude ambachten op een hedendaagse manier in te zetten, waarbij ze kalligrafie en illustraties transformeerden naar grafische lijnen in gesmeed metaal. Ook werkte ze met technici om de hele tentoonstelling computergestuurd tot leven te laten komen.
Wil je meer zien van Mickey Yang? Volg haar op Instagram of plan een bezoek in aan KM21!