Onze Sunday Scroll ken je vast wel. Elke zondag lichten wij op onze Instagram een vrouwelijke kunstenaar uit. Hierbij laten we tien werken van deze persoon zien. Ook vertellen we wie ze is en wat ze doet. In deze langere versie kom je nóg meer te weten over de maker. Deze week: Otobong Nkanga.
Otobong Nkanga is een beeldend kunstenaar en live performer. Nkanga is in 1974 geboren in Nigeria en momenteel wonend en werkend in Antwerpen. In haar tekeningen, installaties, foto’s, sculpturen en performances onderzoekt de kunstenaar de sociale en topografische relaties met onze dagelijkse omgeving.
Nkanga begon haar kunstopleiding aan de Obafemi Awolowo University in Ile-Ife, Nigeria. Later zette ze haar studie voort aan de École Nationale Supérieure des Beaux-Arts in Parijs. Van 2002 tot 2004 zat ze in het residency-programma van de Rijksakademie van Beeldende Kunsten Amsterdam. In 2008 ontving ze haar Master in performing arts.
Het begrip ‘land’ staat centraal in de werken van Nkanga. Door dit te benaderen als een plek die niemand toebehoort, geeft ze een alternatieve betekenis aan de sociale ideeën over identiteit. Tegelijkertijd brengt ze hiermee de herinneringen en historische gevolgen die door natuur en mens worden veroorzaakt aan het licht.
Met haar werken plaatst ze onder andere de verschillende voorvallen van het kolonisatieproces in een hedendaagse context. Op deze manier stelt de kunstenaar onze relatie tot de alledaagse omgeving opnieuw voor en roept ze vragen op over de historische structuur van een plek.
Haar onderzoeken brengen alle verschillende onderdelen waaruit onze omgeving bestaat samen. Ze legt de complexiteit van hulpbronnen zoals aarde en grond en hun potentiële waarden bloot, om op deze manier verhalen op te wekken die verbonden zijn met land. Naast haar werken en performances maakt Nkanga ook gebruik van publicaties, schrijven en lesgeven. Het uitgangspunt van haar werk komt vaak voort uit de systemen en procedures waarmee grondstoffen lokaal opgegraven worden, technologisch verwerkt en wereldwijd worden verspreid. Daaruit volgt ze de draden die ertsen, materiële cultuur en de herverdeling van macht en kennis met elkaar verbinden.
Nkanga heeft verschillende solo-exposities gehad, waarvan haar meest recente When Looking Across the Sea, do you Dream? in La Villa Arson in Nice (2021) was. Daarnaast heeft ze deelgenomen aan grote groepsexposities en zijn haar werken getoond in onder andere het Centre Pompidou in Parijs, Tate Modern in Londen en het Stedelijk Museum in Amsterdam.