Zondagen zijn niet alleen voor uren Netflixen in bed, kunstuitjes en slow mornings, maar ook voor onze wekelijkse Sunday Scroll. Hierin lichten we speciaal voor jou een vrouwelijke kunstenaar uit. Deze week: kunstenaar en immense dierenliefhebber Rosa Bonheur.
Galopperende paarden, landschappen vol koeien en boten vol schapen. De favorieten van de Franse schilder Rosa Bonheur (1822- 1899), die bekend staat om haar schilderijen vol dieren. Niet alleen een geweldig kunstenaar, ook een feminist van het eerste uur.
Bonheur is geboren in een waar kunstenaarsnest in het Zuid- Franse Bordeaux. Haar moeder was pianodocent, haar vader een bekend schilder en alle kinderen waren bezig met kunst. Zo verhuisde de familie in 1828 naar de kunsthoofdstad Parijs en daar begon Bonheur, gesteund door haar ouders, zich door te ontwikkelen als kunstenaar. Ze bestudeerde urenlang dode dieren in het veterinair instituut in Parijs en observeerde maar al te graag kunstenaars als Peter Paul Rubens en Nicolaas Poussin het Louvre.
Rosa Bonheur wordt nu gezien als één van de beroemdste vrouwelijke kunstenaars (tot nu toe) van de negentiende eeuw en dat is niet voor niets. Ze schilderde gigantische krachtige landschappen en werken van dieren. Haar bekende werk, Ploegen in Nivernais, zorgde er uiteindelijk voor dat ze in 1848 op de belangrijke kunstbeurs, De Salon, doorbrak in de kunstwereld. Een jaar later werd het enorme schilderij zelfs gekocht door de Franse staat. Het olieverfschilderij toont de streek Nivernais waarop twaalf ossen stug ploegend in een zonnige herfstdag door het groene weiland trekken. Een geschilderde ode aan het platteland waarop de mens een bijrol speelt. Iets wat in al haar werk terug te zien is.
Opnieuw had ze op de Salon in 1853 succes met haar gigantische schilderij, De Paardenmarkt. Op het enorme werk staan, tientallen stijgerende witte en bruine krachtige paarden, die moeizaam in bedwang worden gehouden door de marktverkopers. In de achtergrond tussen de groene boombladeren door is het ziekenhuis op de Boulevard de L’ Hôpital aan de paardenmarkt te zien.
Al snel verhuisde Bonheur dankzij haar succesvolle carriere naar haar eigen landhuis inclusief atelier, Chateau de By, waar ze zich omringde met talloze dieren en jachttrofeeën. Hier woonde ze samen met de Amerikaanse kunstenaar Anna Klumpke en haar jeugdvriendin / -schilder Nathalie Micas. Bonheur maakte er geen geheim van, dat ze op vrouwen viel en alleen maar geïnteresseerd was in het mannelijke als het het schilderen van mannetjesdieren betrof.
Dieren spelen de absolute hoofdrol in Rosa Bonheur’s werk, van wilde dieren als leeuwen tot aan schotse bokjes en grazende konijntjes. Schilderijen en tekeningen in diverse afmetingen, die de vaardigheid en kennis van deze geweldige kunstenaar laten zien. Het geschilderde dierenrijk van Rosa Bonheur lijken los te komen van het schilderij en zo de wijde wereld in te willen trekken.