SundayScroll #170: Wie is Wangechi Mutu?

Zondagen zijn niet alleen voor uren Netflixenin bed, kunstuitjes en slow mornings, maar ook voor onze wekelijkse Sunday Scroll. Hierin lichten we speciaal voor jou een vrouwelijke kunstenaar uit. Deze week: de multidisciplinaire kunstenaar WangechiMutu!

 

Wangechi werd in 1972 in het prachtige Kenia geboren. Wangechi is een multidisciplinaire kunstenaar, zo uit ze haar creativiteit in haar schilder-, beeldhouw, film- en performancewerk. Alhoewel Wangechi in Kenia is geboren woont en werkt ze al meer dan twintig jaar in New York City. Wangechi focust in haar werk graag op het vrouwelijk lichaam door middel van meeslepende installaties, collageschilderkunst en videoperformance. In haar kunst verkent ze de vragen over zelfbeeld, genderconstructies, cultureel trauma en milieuvernietiging en noties van schoonheid en macht.

Wangechi’s liefde voor kunst kwam op gang toen zij in de jaren negentig verhuisde naar New York, toen zij naar New York verhuisde richtte zij zich op Schone Kunsten en Antropologie aan The New School for socialResearch en Parsons School of Art and Design. Ze behaalde haar BFA-Graad aan Cooper Union for theAdvancement of the Arts and Science in 1996 en een mastergraad in beeldhouwen aan Yale School of Art in 2000. Deze weg van opleidingen heeft haar geholpen om multidisciplinair te werken. Met verschillende media vormen waaronder video, collage en performance neemt Wangechi verschillende thema’s onder de loep zoals; gender, ras en kolonialisme. Haar werk concentreertzich deels op het geweld en de verkeerde voorstelling van zwarte vrouwen in de hedendaagse samenleving. Een terugkerend thema in Wangechi’s werk zijn haar verschillende voorstellingen van vrouwelijkheid. Haar gebruik van buitenaardse afbeeldingen van vrouwen, vaak getoond in een ogenschijnlijk seksueel of sensuele pose, brengt een discussie op gang over de objectivering van vrouwen. Nog specifieker richt Wangechi zich op de hyper-objectivering van zwarte vrouwenlichamen. Wangechi’s verschillende manieren om het vrouwelijke kwaliteiten weer te geven, zouden de kracht van de beeldende of de betekenis van de gepresenteerde topic vergoten. Je kan daarom het werk van Wangechi op verschillende manieren interpreteren. Zo kun je het zien als of je  medeplichtig bent aan de problematische samenleving of als hoopvol voor toekomstige veranderingen in de samenleving.

In 2015 nam Wangechi deel aan de 56e editie Biënnale in Venetië met het werk ‘All The World’s Futures. Deze installatie, sculptuur en collage werd samengesteld door Okwui Enwezor in de Giardini en de Arsenale locaties. Het werk omvat het aspect van een vrouw zijn.

Wangechi’s werk is opgenomen in de collecties van het Museum of Modern Art in New York, Het WhitneyMuseum of American Art en Het Studio Musum in Haarlem. En zo zijn er nog verschillende musea in Amerika die de kunst van Wangechi Mutu omarmden en het op zich namen.

Momenteel kun je het werk van Wangechi zien in Kunsthal, Rotterdam in de expositie ‘In The Black Fantastic’’

Op de hoogte blijven van Wangechi Mutu? Volg haar dan zeker op Instagram! 

 

Gerelateerd

Maffe Meestwerken

In deze nieuwe podcastserie, Maffe Meesterwerken voor Omroep MAX nemen kunsthistorici Paul Rem en Cathelijne Blok je mee langs iconische kunstwerken en de personen die ze zo bijzonder maken. Van het levend kunstwerk Mathilde Willink in het beroemde portret van Carel Willink, tot Judith en Holofernes van de Italiaanse kunstenaar Artemisia Gentileschi. Deze

Lees meer »

Dat proces voelt bijna magisch.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

Scroll #18: Wie is Lavinia Schulz?

Op een foto, genomen tijdens een kunstfestival in Hamburg in februari 1922, staat een stel. Men vermoedt dat Lavinia Schulz (1896–1924) en Walter Holdt (1899–1924) daarop te zien zijn, hoewel dit niet met zekerheid te zeggen is. Als het inderdaad zij zijn, is dit de enige bekende foto waarop ze

Lees meer »

Nabespreking van voorstelling SONGOFSONGS – 23 oktober

Cathelijne Blok hostte een panel waarbij de voorstelling SONGOFSONGS werd nabesproken. Met de kunstenaarsduo Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot ging ze in gesprek over het maken van de voorstelling, ecostorytelling en technologie. De andere aanwezigen tijdens deze panel waren schrijver en kunstenaar Valentijn Hoogenkamp en multidisciplinaire kunstenaar en

Lees meer »

Kunststof! – 11 januari 2024

Cathelijne Blok is te gast geweest in een aflevering van Kunststof!, een radioprogramma van Radio 1.  Ze vertelt in deze uitzending over het platform The Tittymag, de functie van kunst en haar boek Maar is het kunst?. In het boek neemt ze de lezer mee op kunstreis! Van Botticelli’s wereldberoemde

Lees meer »

Deze kunstbeurs mag je echt niet missen!

Je onderdompelen in de meest geweldige kunst? En de hotste kunstenaars spotten? Dat kan, want van 21 tot 24 november opent UNFAIR Amsterdam haar deuren! Van rechtstreeks kunst van de kunstenaars kopen tot performances, tours en workshops.  De komende weken tonen wij op Tiktok (@thetittymag) kunstenaars die ons zijn opgevallen.

Lees meer »

Kunsthistoricus roept op tot verandering tijdens lezing

Onze Founder Cathelijne Blok geeft de Joost Zwagerman Lezing op 18 november 22 oktober 2024, Alkmaar. Hoe ziet een wereld zonder kunst eruit? Cathelijne Blok, kunsthistoricus, schrijver en journalist, breekt een lans voor de kunsten in haaroptreden op de Joost Zwagerman Lezing op 18 november in TAQA Theater de Vest.Blok

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?