SundayScroll #173: Wie is Laila Shawa

Zondagen zijn niet alleen voor uren Netflixenin bed, kunstuitjes en slow mornings, maar ook voor onze wekelijkse Sunday Scroll. Hierin lichten we speciaal voor jou een vrouwelijke kunstenaar uit. Deze week: een kunstenaar, die zachte kunstwerken creëert, waarin we kunnen liggen en wegdromen naar de mooiste kleurrijke werelden. Welkom in de warme wonderenwereld van de Palestijnse beeldend kunstenaar Laila Shawa.

Laila Shawa werd geboren in Gaza in 1940. In 1957 tot 1958 ging Laila naar de kostschool aan het Leonardo da Vinci Art Institute in Caïro. Na deze studie ging ze naar het prachtige Rome voor de opleiding Academie voor Schone Kunsten. Na het behalen van haar diploma, keerde Laila terug naar Gaza en gaf ze kunst- en handwerklessen in verschillende vluchtelingenkampen. Les geven beviel Laila erg goed, ze bleef een jaar kunst les geven met het onderwijsprogramma van UNESCO. Ook al beviel het lessen geven erg goed, toch maakte Laila de keuze om te verhuizen naar Beiroet, Libanon- Hier woonde ze in totaal negen jaar. In Beiroet focuste Laila alleen op het schilderen, ze was fulltime aan het schilderen. Helaas kwam er een eind aan deze focus, de burgeroorlog in Libanon brak uit, Laila keerde weer terug naar Gaza. Met hulp van zowel haar vader als echtgenoot richtte Laila Shawa het Rashad ShawaCultural Center op. Het center werd gebruikt als bibliotheek, vergaderzaal en voor tentoonstellingen, momenteel wordt het gebruikt door de gemeente Hamas.

 

Hands of Fatima

Een van de bekendste schilderijen van Laila is ‘Hands of Fatima’ die gemaakt is in 1992. De achtergrond van het schilderij is donker met een gele maansikkel. Het contrast van het achtergrond en de levendige kleuren van de vrouwen in hijabs met unieke patronen is fantastisch om te zien. Als je goed kijkt zie je dat de ogen van de vrouwen zwart zijn gevuld, ook zie je in het werk open handen met het teken van het boze oog. Het boze oog is een blik waarvan geloofd wordt dat het anderen letsel kan aanbrengen en zelfs in staat is om iemand te doden die erdoor getroffen wordt.

Door het boze oog in haar stuk op te nemen en de ogen van de vrouwen zwart te vullen, gebruikt Laila die overtuiging, dat de vrouwen schade kunnen voorkomen die hen kan naderen.

Laila’s werk wordt daarom ook beschreven als een persoonlijke reflectie over de politiek van haar land. Met haar werk wil ze met name onrechtvaardigheid en vervolging benadrukken. Ze was een van de meest prominente en productieve kunstenaars van de Arabische revolutionaire hedendaagse kunstscene.

“Mijn inspiratie zijn mijn directe ervaringen. Het is meestal wat ik zie, wat er om me heen is, dus het is eigentijds. Ik geef er de voorkeur aan om het heden, nu, te doen met kwesties die zeer relevant zijn … mijn kunstwerk is een zeer creatief proces, een mix van intellectuele processen, observaties, en ik denk er heel grondig over na.’’

Laila ShawaIn een interview met het Princeton University Art Museum

Laila Shawa stierf op 24 oktober 2022, op 82-jarige leeftijd.

Gerelateerd

How to survive goede voornemens!

Een grote tip van een ervaringsdeskundige Het is 1 januari als ik dit schrijf en ik ben net wakker geworden op een bank. Niet in m’n eigen kots en tussen de flessen gelukkig 😉 Misschien had je vandaag een andere start en werd je krokant en ergens in de middag

Lees meer »

Maffe Meestwerken

In deze nieuwe podcastserie, Maffe Meesterwerken voor Omroep MAX nemen kunsthistorici Paul Rem en Cathelijne Blok je mee langs iconische kunstwerken en de personen die ze zo bijzonder maken. Van het levend kunstwerk Mathilde Willink in het beroemde portret van Carel Willink, tot Judith en Holofernes van de Italiaanse kunstenaar Artemisia Gentileschi. Deze

Lees meer »

Dat proces voelt bijna magisch.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

Scroll #18: Wie is Lavinia Schulz?

Op een foto, genomen tijdens een kunstfestival in Hamburg in februari 1922, staat een stel. Men vermoedt dat Lavinia Schulz (1896–1924) en Walter Holdt (1899–1924) daarop te zien zijn, hoewel dit niet met zekerheid te zeggen is. Als het inderdaad zij zijn, is dit de enige bekende foto waarop ze

Lees meer »

Nabespreking van voorstelling SONGOFSONGS – 23 oktober

Cathelijne Blok hostte een panel waarbij de voorstelling SONGOFSONGS werd nabesproken. Met de kunstenaarsduo Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot ging ze in gesprek over het maken van de voorstelling, ecostorytelling en technologie. De andere aanwezigen tijdens deze panel waren schrijver en kunstenaar Valentijn Hoogenkamp en multidisciplinaire kunstenaar en

Lees meer »

Kunststof! – 11 januari 2024

Cathelijne Blok is te gast geweest in een aflevering van Kunststof!, een radioprogramma van Radio 1.  Ze vertelt in deze uitzending over het platform The Tittymag, de functie van kunst en haar boek Maar is het kunst?. In het boek neemt ze de lezer mee op kunstreis! Van Botticelli’s wereldberoemde

Lees meer »

Deze kunstbeurs mag je echt niet missen!

Je onderdompelen in de meest geweldige kunst? En de hotste kunstenaars spotten? Dat kan, want van 21 tot 24 november opent UNFAIR Amsterdam haar deuren! Van rechtstreeks kunst van de kunstenaars kopen tot performances, tours en workshops.  De komende weken tonen wij op Tiktok (@thetittymag) kunstenaars die ons zijn opgevallen.

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?