Zondagen zijn niet alleen voor uren Netflixen in bed, kunstuitjes en slow mornings, maar ook voor onze wekelijkse Sunday Scroll. Hierin lichten we speciaal voor jou een vrouwelijke kunstenaar uit. Deze week: een kunstenaar, die de grenzen van onze fantasie oprekt en met talloze materialen speelt. Welkom in de magische wereld van kunstenaar Germaine Richier (1902 – 1959).
Mythologie wezens, insectmensen, fantasiedieren, reuzen, het is het betoverende werk van de Franse beeldhouwer en grafisch kunstenaar Germaine Richier. Deze Franse kunstenaar was één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de abstracte kunst in de periode van net na De Tweede Wereldoorlog. Een groot en heftig thema, wat veel terug te zien is in haar werk. Ze blijft trouw aan de beeltenis van de mens, maar wil vooral de verscheurde psyche vatten in haar werk.
Haar bronzen, geabstraheerde en tegelijk figuurlijke sculpturen en tekeningen stralen iets mysterieus uit, gemixt met een flinke lading pijn en angst. De indrukwekkend beelden als de grote sprinkhaanvrouw, de zwevende duivel of het vijfkoppige paard zijn een duidelijke reflectie op die verschrikkelijke oorlogstijd, maar verwijzen ook naar de schoonheid en de grenzeloosheid van de prachtige natuur in de Provence, waarin Germaine Richier opgroeide.
Richier was bepaald niet bang om diverse technieken en materialen te gebruiken tijdens haar maakproces, zoals stukken stenen, takken en stof. Zonder schets vooraf ging ze het zware materiaal te lijf. Ze zocht de spanningsvelden op tijdens het maken en liet vaak ruimtes in haar beelden open of werkte ze juist af met gekleurde stukken glas. Ze bleef de grenzen in haar kunst opzoeken en zocht ook samenwerkingen op met andere beeldende kunstenaars. Hieruit ontstonden gezamenlijke kunstwerken, waarbij de achtergronden van Richier’s bronzen beelden door hen beschilderd werden.
Richier eerde met haar kunst het leven. Het leven vol angsten, de machtigste natuur, maar ook betoverende schoonheid