‘Voor de buitenwereld is mijn werk misschien heel inclusief, maar ik weet eigenlijk niet beter dan dit’

Hoe inclusief is de kunstwereld? Een belangrijk onderwerp waar veel over gezegd kan en moet worden. Wij gaan erover in gesprek met de mensen die hier middenin zitten: van kunstenaars, directeuren, conservatoren tot galeriehouders. Deze week: Dionne Verwey, actrice en theatermaker.

Hoe ben je in de creatieve sector beland?
“Als kind was ik al druk bezig met dansen, op podia staan, meedoen aan buurtwedstrijden en talentenshows. Maar ik had nooit gedacht dat dit een professie kon zijn.

Voordat ik de entertainmentwereld inging heb ik een economische opleiding afgerond – en tijdens die opleiding kwam ik in aanraking met een professioneel dansteam waaraan ik meedeed. Tijdens het dansen merkte ik al gauw dat ik wel er wel mijn ei in kwijt kon, maar inhoudelijk miste ik iets. Iemand stelde toen voor om te gaan auditeren voor een theatergroep genaamd DOX in Utrecht, waar theater wordt gecombineerd met dansen. Voordat ik überhaupt wist wat het inhield, werd ik aangenomen. Het beviel me eigenlijk best goed – en zo ben ik van de ene groep naar de andere gegaan.

Uiteindelijk wilde ik het serieuzer aanpakken en schreef ik me in voor de kunstacademie in Amsterdam. Mijn afstudeerproject werd erg goed ontvangen en zelfs bekroond met een aanmoedigingsprijs, waardoor ik echt de theaterwereld in gelanceerd werd.”

Je bent nu bezig met een filmmakersproject. Kun je hier meer over vertellen?
“Het project heet Generation Inclusion en het is een samenwerking met een aantal filmorganisaties, productiebedrijven en fondsen. Uit honderden verschillende aanmeldingen zijn er negen uitgekozen die persoonlijk worden begeleid tijdens het ontwikkelen van hun eigen filmproject. Je krijgt dan een individuele coach en die werkt met jou aan je verhaal en presentatie. Ik zit op dit moment dus middenin het project als maker en dat bevalt me erg goed.”

Wie zijn je inspiratiebronnen?
“Veel mensen uit de creatieve sector inspireren mij, zoals collega’s en vrienden.
En daarnaast heb ik ook een kunstenaarscollectief genaamd Lowrey Foley McClane (LFMC). Iedereen komt uit een andere discipline, maar hier komt iedereen samen voor inspiratie en hypen we elkaar op.

Ik raak zowel door de creatievelingen geïnspireerd als door de alledaagse verhalen die ik hoor en zie. Ik kan slecht tegen onrecht, racisme en alles wat met onderdrukking te maken heeft, dus dat geeft mij de noodzaak om te creëren. Daar gaan mijn verhalen ook vaak over. En ik heb ook veel familieleden, vooral mijn jongere nichtjes en neefjes, wiens kijk op de wereld mijn inspireert en energie geeft.”

Hoe inclusief is de kunstwereld volgens jou op dit moment?
“Niet inclusief genoeg als we het er nog steeds over moeten hebben, anders zou het geen probleem zijn. Bij mij is het woord ‘inclusief’ geen ding. Inclusief werken is voor mij heel vanzelfsprekend. Ik ga er niet specifiek voor zitten om te kijken of mijn werk wel inclusief genoeg is, dat is het al. Niet alleen in kleur, ook in gender, ability en professionaliteit. Alles wat ik maak, is voor iedereen. Voor de buitenwereld is mijn werk misschien heel inclusief,
maar ik weet eigenlijk niet beter dan dit.”

Wil je meer van Dionne Verwey zien? Check het op haar Instagram!

Beeld: Len Land

Gerelateerd

Maffe Meestwerken

In deze nieuwe podcastserie, Maffe Meesterwerken voor Omroep MAX nemen kunsthistorici Paul Rem en Cathelijne Blok je mee langs iconische kunstwerken en de personen die ze zo bijzonder maken. Van het levend kunstwerk Mathilde Willink in het beroemde portret van Carel Willink, tot Judith en Holofernes van de Italiaanse kunstenaar Artemisia Gentileschi. Deze

Lees meer »

Dat proces voelt bijna magisch.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

Scroll #18: Wie is Lavinia Schulz?

Op een foto, genomen tijdens een kunstfestival in Hamburg in februari 1922, staat een stel. Men vermoedt dat Lavinia Schulz (1896–1924) en Walter Holdt (1899–1924) daarop te zien zijn, hoewel dit niet met zekerheid te zeggen is. Als het inderdaad zij zijn, is dit de enige bekende foto waarop ze

Lees meer »

Nabespreking van voorstelling SONGOFSONGS – 23 oktober

Cathelijne Blok hostte een panel waarbij de voorstelling SONGOFSONGS werd nabesproken. Met de kunstenaarsduo Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot ging ze in gesprek over het maken van de voorstelling, ecostorytelling en technologie. De andere aanwezigen tijdens deze panel waren schrijver en kunstenaar Valentijn Hoogenkamp en multidisciplinaire kunstenaar en

Lees meer »

Kunststof! – 11 januari 2024

Cathelijne Blok is te gast geweest in een aflevering van Kunststof!, een radioprogramma van Radio 1.  Ze vertelt in deze uitzending over het platform The Tittymag, de functie van kunst en haar boek Maar is het kunst?. In het boek neemt ze de lezer mee op kunstreis! Van Botticelli’s wereldberoemde

Lees meer »

Deze kunstbeurs mag je echt niet missen!

Je onderdompelen in de meest geweldige kunst? En de hotste kunstenaars spotten? Dat kan, want van 21 tot 24 november opent UNFAIR Amsterdam haar deuren! Van rechtstreeks kunst van de kunstenaars kopen tot performances, tours en workshops.  De komende weken tonen wij op Tiktok (@thetittymag) kunstenaars die ons zijn opgevallen.

Lees meer »

Kunsthistoricus roept op tot verandering tijdens lezing

Onze Founder Cathelijne Blok geeft de Joost Zwagerman Lezing op 18 november 22 oktober 2024, Alkmaar. Hoe ziet een wereld zonder kunst eruit? Cathelijne Blok, kunsthistoricus, schrijver en journalist, breekt een lans voor de kunsten in haaroptreden op de Joost Zwagerman Lezing op 18 november in TAQA Theater de Vest.Blok

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?