Hoe inclusief is de kunstwereld nu? En wat moet nu eens ècht veranderen? Wij gaan erover in gesprek met de mensen die hier middenin zitten: van kunstenaars, directeuren, conservatoren tot galeriehouders. Deze week: visueel kunstenaar Angel-Rose Oedit Doebé
TTM: Hoi Angel, wat fijn je te spreken! Hoe belangrijk is kunst voor jou?
AR: ‘’Kunst is voor mij een vorm van expressie. Het legt urgente vraagstukken over de samenleving bloot, en zet aan tot denken. Ik zie kunst en daarmee ook mijn professie als een belangrijke en noodzakelijke vorm van een onderzoek. Je onderzoekt het concept, de context en de materialisatie. En hier vanuit kan je jezelf pas echt vinden en vervolgens los komen om zo deze zoektocht te uiten. Kunst is een ware vorm van ontdekking. Dit onderzoek kan jouw eigen bestaan bijna gaan overstijgen.”
Waarom ben je eigenlijke begonnen met het maken van kunst?
‘’Vroeger was ik al creatief bezig. Ik begon met schrijven en het maken van foto’s en collages, maar ik zag dit niet als het ‘creëren van kunst’ maar als ‘creatief bezig zijn. Het had voor mij op dat moment niet die ware diepgang. Tijdens een opleiding voor ‘branding’, zag ik mijn creatieve uitingen nog steeds als een manier om ‘creatief bezig te zijn’. Later tijdens de opleiding ‘Autonome Beeldende Kunst’ op de Hogescholen voor de Kunsten in Utrecht realiseerde ik mij pas echt, dat ik kunst maak!’’
Je werkt vanuit het perspectief genaamd ‘The Angel-Rose colored glasses’. Dit is jouw eigen geschapen wereld. Wat voor wereld is dit?
´´Vroeger hield ik mijn politieke visie en maatschappelijke kritiek gescheiden van mijn kunst. Als ik mij toen der tijd uitte werden mijn standpunten uit context gehaald of zelfs niet eens serieus genomen. Tijdens deze marginalisatie werd het doorgedrukt dat ik dingen mooier moest zien dan, dat ze in werkelijkheid waren. Zo ontstond ‘The Angel-Rose colored glasses’. Een naam die een knipoog is naar de term ‘de roze bril’. Een situatie waarin alles prachtiger en romantischer lijkt dan dat het daadwerkelijk is.
Ik heb altijd al een sterke voorliefde gehad voor de popcultuur. Deze liefde wilde ik verweven in mijn kunst. Ik kreeg het idee om de referenties naar de popcultuur te combineren met meer bewustwording en mijn eigen kritiek en maatschappelijke standpunten. Mijn kunst is serieus, maar altijd met een vleugje satire.
9 februari 2022 exposeer je bij de Amsterdamse locatie,‘De School’ tijdens de tentoonstelling met onder meer artiesten. Je toont hier de volledige installatie ‘If you are from Europe, why are you brown? Waarom is het zo belangrijk dit werk hier te laten zien?
´´In het verleden heb ik in mijn installaties kritiek geuit vanuit het oogpunt van een vrouw van kleur in de Westerse maatschappij. Met deze installatie probeerde ik letterlijk en figuurlijk een ruimte toe-eigenen binnen deze maatschappij. Ik vertoonde hierbij een representatie die ik regelmatig mis in de westerse wereld.
Voor het volgend hoofdstuk bekijk ik de wereld vanuit het oogpunt van een Westerse vrouw in India. Voor dit project ben ik zelf naar India afgereisd. Tijdens deze reis ben ik gaan observeren wat er nu echt om mij heen gebeurde. Maar ook hoe mensen met mij en onderling communiceren en naar de krachtige beeldtaal daar. Na deze reis en alle ervaringen begon ik een eigen beeldtaal te creëren, die terug te zien is in dit kunstwerk.
De naam van mijn installatie is een vraag , die iemand aan mij stelde tijdens die belangrijke reis in India. Ik vond dit zo’n interessante opmerking, want het liet mij denken aan een scène uit de film Mean Girls. Waarin een acteur in een scène zei; ´´If you from Africa, why are you white?” Met dit in mijn achterhoofd ben ik met deze referentie verder gaan werken. Alles wat ik heb ervaren en gezien in India ben ik in mijn installatie gaan verwerken vanuit een westers perspectief. In Europa hebben wij te vaak vooroordelen over landen buiten dit continent, maar met deze installatie probeer ik een andere blik toe te lichten.
Los van India wilde ik ook een connectie maken met mijn eigen Hindoestaanse-roots. Ik ben van Surinaamse afkomst, maar ik ben voornamelijk Hindoestaans. Daarom wilde ik naar India en terug naar de kern. Ik wil erkenning geven aan allebei mijn roots. In mijn werk heb ik ook een slogan verwerkt namelijk ´Don´t call us koelie´, dit is een referentie naar tot koelie gemaakte mensen. De term wordt in het Nederlands specifiek gebruikt voor koloniale contractarbeiders uit de tijd van de slavernij. Het woord is erg negatief beladen en de betekenis van koelie is daarbij ook nog ‘mensonwaardig’. In Nederland is er nog te weinig educatie over dit onderwerp. Mensen hebben echt geen idee wat voor gruwelijkheid erbij dit woord komt kijken. Dit wilde ik aankaarten in mijn installatie.´´
Wat wil je overbrengen op het publiek met jouw installatie?
‘’Mijn werk is een conversatie starter. Het trekt aandacht, het wekt vragen op en de slogans die ik gebruik in mijn kunst zijn niet subtiel, dus je kunt er niet omheen draaien.
Ik maak wat ik maak omdat ik voor een bepaald thema erkenning wil, ik wil erkenning geven aan deze verhalen.’’
Zou jij graag de installatie van Angel-Rose willen zien? Neem dan zeker een kijkje bij De School in Amsterdam! Verder kun je 9 februari nog andere geweldige artiesten zien zoals; Barros and Castle, Bregje Sliepenbeek, HANNAH, Sondi & Xiaoyao Ma
Wil je op de hoogte blijven van Angel-Rose? Neem dan zeker een kijkje op haar Instagram!