Vrxuwen uit de kunst #25: Anne-Claire Fleer
Hoe inclusief is de kunstwereld? Een belangrijk onderwerp waar veel over gezegd kan en moet worden. Wij gaan erover in gesprek met de mensen die hier middenin zitten: van kunstenaars, directeurs en conservatoren tot galeriehouders. Dit keer spreken we met female empowerment body artist Anne-Claire Fleer. Hoe ziet de kunstwereld er volgens haar uit op het moment?
Kun je jezelf even voorstellen?
“Ik ben Anne-Claire Fleer, 29 jaar oud en ik empower vrouwen door middel van body painting. Ik wil hen een veilige plek bieden om kwetsbaar te durven zijn. Vervolgens laat ik ze vanuit die kwetsbaarheid weer hun kracht vinden, zodat ze met meer zelfliefde, zelfvertrouwen en vrijheid het leven doorgaan.
Voorheen werkte ik in de financiële wereld. Daar dacht ik heel leuk met mijn hakken en aktetas de mannenwereld te bestormen, maar ik knalde eruit met een burn-out. Dit was achteraf de mooiste tijd van mijn leven, want toen heb ik besloten om het roer om te gooien. Ik wilde alleen nog maar bezig zijn met dat wat mij energie gaf en dat was abstracte kunst.”
Waar ligt momenteel jouw focus?
“Wat ik tijdens deze coronaperiode gemerkt heb, is dat mijn bodypaintwerk en coaching écht hand in hand gaan. Juist nu wil ik zoveel mogelijk vrouwen helpen met thema’s als zelfliefde of (net als ik) van het zakelijke bedrijfsleven overstappen naar de creatieve sector. Over het tweede onderwerp geef ik in november weer een nieuwe cursus.”
Wie zijn jouw inspiratiebronnen?
“Dat zijn de vrouwen die bij mij komen, omdat zij vanuit iets kwetsbaars hun kracht weten te halen. Kwetsbaarheid door zichzelf letterlijk bloot te geven en hun lichaam in kunst te laten omtoveren terwijl ze hun vaak heftige levensverhalen delen. Veel van deze vrouwen hebben te maken gehad met ziekte zoals kanker, eetstoornissen, seksueel misbruik of andere heftige ervaringen, maar eigenlijk denk ik dat dit voor iedereen een belangrijke herinnering is… ”
Juist door je kwetsbaar op te stellen, verbind je jezelf met anderen. Als wij als vrouwen zijnde meer onze zachte kanten laten zien, zullen andere mensen geïnspireerd raken hetzelfde te doen.”
Hoe inclusief is de kunstwereld volgens jou?
“De kunstwereld bestaat uit meerdere onderdelen. Kunst is onder andere te vinden in musea en galeries, deze vind ik meestal niet inclusief. Het is heel lastig om in deze wereld te komen. Voor mijn gevoel kijken de grote organisaties vaak niet verder dan hun bekende contacten en maak je als kunstenaar alleen kans op representatie als je actief bent in bepaalde netwerken.”
Er is een bepaalde barrière en terughoudendheid, waardoor het niet makkelijk is om met hen te communiceren.
Maar tegenwoordig tonen ook steeds meer mensen hun kunstwerken op sociale media, zoals Instagram. Deze wereld vind ik een stuk inclusiever. Je kunt werk vinden van mensen van alle soorten achtergronden, kleuren, maten en vormen. Dat vind ik een mooie ontwikkeling, maar voor mijn gevoel gebeurt dit nog niet genoeg op hogere niveaus.
Hoe lossen we dat op?
“Door genoeg mensen te betrekken bij kunst, door ze kunst letterlijk te laten ervaren. Als je ergens onderdeel van wordt, voel je je namelijk meer betrokken. We moeten mensen laten zien wat er allemaal gebeurt in deze wereld en wat er nog te doen valt.”
Ben je hier zelf mee bezig?
“Ja, absoluut. De vrouw – ongeacht haar vorm, maat, achtergrond en leeftijd, is mijn canvas. Zij transformeert mijn werk in kunst door zowel haar lichaam als verhalen. Ik wil niets liever dan andermans verhalen delen en vind dat er veel meer diverse representatie moet komen. Kunst en de kunstwereld moeten namelijk voor iedereen toegankelijk zijn, niet alleen voor mensen die gestudeerd hebben aan de kunstacademie. Ik vind het belangrijk dat mensen de vrijheid voelen die ze hebben, zowel in hun eigen lichaam als over hun werk.”
Wil je meer van Anne-Claire’s werk zien? Volg haar op Instagram of neem een kijkje op haar website!