Waar heb je zo goed Nederlands leren spreken?

‘Je spreekt echt goed Nederlands voor een buitenlander.’ Elke keer dat ik deze zin hoor, is het alsof ik onderuitglijd. Ik struikel, net als in de films, over een bananenschil en iedereen begint te lachen. Om me heen staat een cirkel van witte mensen die na 40 jaar de dt-regel nog steeds niet onder de knie hebben. Niet dat het uitmaakt, door mijn huidskleur heb ik de wedstrijd al verloren voor ik mijn mond open kan doen. Dus ik eindig weer met een bult op mijn achterhoofd en zij gaan vrolijk door met hun onderhuidse racisme. 

Het is oneerlijk. Taal is altijd mijn sterkste kwaliteit is geweest, maar toch zal het nooit ‘normaal’ zijn. Als ik een foutloze tekst schrijf, is het knap voor een (niet-westerse) allochtoon, buitenlander of in welk hokje je mij dan ook wil plaatsen. Waarom het zo werkt zal ik nooit begrijpen. Want wat is nou eigenlijk het doel? Het is echt niet nodig om te horen dat je iets goed kunt voor een kind van twee immigranten. Je kan iets goed, punt. Mijn achtergrond is namelijk geen belemmering, maar kortzichtigheid wel. 

Het lastige aan deze opmerking is dat ze vaak niet eens slecht bedoeld zijn. Maar moeten we ze daarom telkens voorbij laten gaan? Ik denk het niet. Ik vertel een ander ook niet hoe goed of slecht hun Nederlands is voor een witte Nederlander. Het voelt namelijk een beetje als tegen iemand zeggen dat het knap is dat ze hun handen hebben gewassen na het plassen. Dat doe je alleen bij kleine kinderen, niet bij volgroeide mensen die allang weten hoe normaal dit is. Ik denk dat het goed is om mensen te wijzen op hun gedrag. Woorden richten namelijk nog steeds schade aan, zelfs als de intenties puur zijn. 

Zoals ik al eerder zei, is taal altijd mijn sterkste punt geweest. Toen ik op de basisschool niet wilde meedoen met de gymles, bleef ik in het klaslokaal zitten om spellingdictees na te kijken. Maar dan wel zonder antwoordblad, uiteraard, anders was het saai.
Ik verdween veel liever in een zee van woorden dan één van twintig gillende kinderen. Het duurde ongeveer een uur voordat de storm van bezweten 10-jarigen weer aan kwam waaien. Zestig minuten lang zat ik in mijn eentje in dat grote lokaal. Ik heb me zelden zo rustig gevoeld. Het voelde zo veilig om iets te doen waar ik goed in was. 

En dat is eigenlijk ook mijn antwoord op de vraag: wat kan ik dan zélf doen? Want ik kan me hier nog heel lang kwaad om maken, maar wat lost dat eigenlijk op? Ik ben heus niet de enige die hiermee zit en toch lijkt er maar geen verandering in te komen. Dus heb ik besloten dat het beter is om men hun ongelijk te bewijzen. Ik ga de onwetende mensen laten zien dat ik meer kan dan het spreken van mijn geboortetaal. Maar ook vooral, ik ga gebruik maken van mijn kracht. Ik spreek goed Nederlands, tijd om het te laten zien. 

Gerelateerd

Nabespreking van voorstelling SONGOFSONGS – 23 oktober

Cathelijne Blok hostte een panel waarbij de voorstelling SONGOFSONGS werd nabesproken. Met de kunstenaarsduo Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot ging ze in gesprek over het maken van de voorstelling, ecostorytelling en technologie. De andere aanwezigen tijdens deze panel waren schrijver en kunstenaar Valentijn Hoogenkamp en multidisciplinaire kunstenaar en

Lees meer »

Kunststof! – 11 januari 2024

Cathelijne Blok is te gast geweest in een aflevering van Kunststof!, een radioprogramma van Radio 1.  Ze vertelt in deze uitzending over het platform The Tittymag, de functie van kunst en haar boek Maar is het kunst?. In het boek neemt ze de lezer mee op kunstreis! Van Botticelli’s wereldberoemde

Lees meer »

Deze kunstbeurs mag je echt niet missen!

Je onderdompelen in de meest geweldige kunst? En de hotste kunstenaars spotten? Dat kan, want van 21 tot 24 november opent UNFAIR Amsterdam haar deuren! Van rechtstreeks kunst van de kunstenaars kopen tot performances, tours en workshops.  De komende weken tonen wij op Tiktok (@thetittymag) kunstenaars die ons zijn opgevallen.

Lees meer »

Kunsthistoricus roept op tot verandering tijdens lezing

Onze Founder Cathelijne Blok geeft de Joost Zwagerman Lezing op 18 november 22 oktober 2024, Alkmaar. Hoe ziet een wereld zonder kunst eruit? Cathelijne Blok, kunsthistoricus, schrijver en journalist, breekt een lans voor de kunsten in haaroptreden op de Joost Zwagerman Lezing op 18 november in TAQA Theater de Vest.Blok

Lees meer »

Scroll #18: Wie is Maya Deren?

Maya Deren (1917-1961) was een pionier van de Amerikaanse avant-garde film. Haar werk combineert poëzie, symboliek en droombeelden waarmee ze een vrouwelijke perspectief onderzoekt. In haar leven heeft ze andere filmmakers ondersteunt en kreeg ze een fascinatie voor Haïtiaanse Voodoo. Maya Deren is geboren als Eleanora Derenkowski in Kiev, in

Lees meer »

Ik vind dat je via eten, kan laten zien wie je bent.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

Scroll #17: Wie is Beatriz González?

De in Colombia geboren Beatriz González groeide op in een roerige tijd. In haar tienerjaren en als jongvolwassene heeft ze een traumatische ervaring tijdens het gewelddadige conflict, La Violencia (het Geweld 1948 – 1958). Dit was een grote inspiratie voor haar latere werk dat een gewaagde en confronterende blik werpt op de

Lees meer »

Preview bij Tijd Voor MAX over de DIOR- tentoonstelling!

Onze oprichter Cathelijne Blok mocht voor Tijd voor MAX omroep MAX alvast een kijkje nemen bij de tentoonstelling Dior: A New Look, in het Kunstmuseum Den Haag.  Van de iconische stukken van Christian Dior naar de eerste vrouwelijke ontwerpen aan het roer, Maria Grazia Chiuri. Cathelijne vertelde waarom de tentoonstelling

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?