Waar zijn de opruiers heen?

De neiging om het vreemde niet direct te omarmen ontwikkelt zich vroeg. Een kindje dat voor het eerst spinazie wordt voorgeschoteld of die gesust wordt met de verkeerde knuffel zal geen genoegen nemen met deze nieuwigheden. Nee, we willen wat we kennen. Hoe erg we ook ons best doen om ons te onderscheiden van de massa, de eenduidigheid geniet toch vaak de meeste populariteit. We checken allemaal in op dezelfde hotspots en kwamen we een paar jaar geleden nog onze sociale kring in Zuidoost-Azië tegen is dat nu het geval in Centraal-Amerika. Het stelt gerust dat we allemaal dezelfde dingen meemaken.                                                       

Poëzie werkt deels op dezelfde manier. Een dichter is iemand die de wereld intens beleeft en in staat is om een bepaalde ervaring met creatieve precisie om te zetten in woorden. Via die woorden transformeert hij of zij het fysieke op zo’n manier dat het voor de lezer mogelijk maakt om dezelfde ervaring mentaal te beleven. Op een zekere hoogte wordt er begrip en herkenning gecreëerd in de overdracht. Maar tegelijkertijd zet poëzie wèl aan tot denken. Doorgaans verwerkt de dichter diens boodschap op zo’n manier dat het de gemoederen in beweging brengt. Met haar literaire opruiing ontstelt poëzie. Door de lezer een vervreemdend perspectief te bieden leren we over onszelf, maar vooral ook over de ander.                                      

De ander en het vervreemdende lijken steeds minder belangrijk. Spoken word avonden trekken na een lange rustige periode ineens weer groot publiek. Dit is natuurlijk fantastisch! Maar ondanks de grote variatie tussen de sprekers wordt er vooral gereageerd op de dichters die met toegankelijke verzen op komen draven. De snelle herkenning veroorzaakt eerder het gevoel van een comedyclub dan van diepgaande, ontwakende poëzie. Het entertaint wel, dat zeker. Bovendien voelen we ons gerustgesteld in de saamhorigheid tussen publiek en spreker, evenals in het uniforme gelach of gejank met onze mede-toehoorders. Maar waarom is dat zo? Koesteren we het vertrouwde zo erg dat we het andere langzaam uit ons bestaan verbannen? Zijn we dan niet schuldig aan een intense eigenliefde?                                           

Wanneer zelfs de opruiers onder ons genoegen nemen met hapklare herkenning verliezen we het zicht op de wereld om ons heen. Langzaam verdrinken we dan in een zee van eigengeilerij, waar eb en tij niets te zeggen hebben want het water is altijd vlak. Laten we verder kijken dan onze reflectie en op zoek gaan naar verbredende inzichten. <

Gerelateerd

Kunst is een manier om de wereld beter te begrijpen.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een ‘first date’ met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Maar wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

Ik haal inspiratie uit de kleine dingen in het leven.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

Filmtip!

Geen idee meer wat je nu weer moet kijken op Netflix? En ben je heel even klaar met tannen? Dan wordt het weer eens tijd voor een bezoekje aan de bioscoop! En dan hebben we nogal een super tip voor je. Een film vol prachtige beelden en inhoudelijke thema’s: de

Lees meer »

Het Sluitstuk

Zodra ze boks zeggen, « gelijk links rechts op d’r kanis » gonst het door mijn hoofd. De woorden komen van een legendarisch trainster en tevens uitbater van een gevestigde vechtsportwinkel. Ik krijg gratis advies bij m’n nieuwe bokshandschoenen en weken lang vraag ik me af hoe ik precies dit ga vormgeven.

Lees meer »

Ben je bij de Boekenborrel in de Kleine Komedie?

Onze oprichter Cathelijne Blok neemt tijdens de beruchte Boekenborrel van de Kleine Komedie niet haar eigen boek mee, maar juist haar favorieten van anderen—welke schrijvers moet je van Cathelijne kennen? Kom naar deze iconische boekenclub op zondagmiddag 15 september en koop hier je ticket: https://www.dekleinekomedie.nl/agenda/3151/cathelijne-blok/boekenborrel

Lees meer »

Scroll #14: wie is Levi van Veluw?

De dagen zijn niet alleen bedoeld om urenlang scrollend door Tinder in bed door te brengen, maar ook om een goede dosis kunst te verkennen. Daarom lichten we speciaal voor jou iedere week een kunstenaar uit. Deze week staat een kunstenaar centraal die met zijn vakmanschap nieuwe werelden creëert: Levi

Lees meer »

Scroll #13: Wie is Miles Greenberg?

De dagen zijn niet alleen voor uren scrollend door Tinder in bed, maar ook voor een goede dosis scrollen aan kunst. Zo lichten we speciaal voor jou iedere week een kunstenaar uit. Deze Scroll staat een kunstenaar centraal, die een nieuwe vorm van immersieve performancekunst heeft ontwikkeld : beeldhouwer en

Lees meer »

“Nee meisje, zo doen we het hier nou eenmaal”, dat was zo frustrerend. Nu kan ik elke dag zelf bepalen wat we doen, and I love it. “

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?