Waarom Internationale Vrouwendag anno 2020 nog belangrijk is

Een staking van vrxuwen in de textiel- en kledingindustrie voor een 8-urige werkdag, betere arbeidsomstandigheden en kiesrecht. Zo zag 8 maart 1908 eruit in Chicago en New York. Inmiddels zijn we 112 jaar later en hebben we (in Nederland) actief stemrecht en werkdagen van negen tot vijf. Maar toch vieren we komend weekend weer Internationale Vrxuwendag. Waarom is dit anno 2020 nog steeds zo belangrijk?

Het eerste woord dat mij te binnenschiet is verbinding. Mensen spreken, van elkaar leren en anderen inspireren. Iedereen is compleet verschillend en toch één. We hoeven niet hetzelfde te zijn, maar wel gelijk. Elk individu strijdt voor een collectief doel met een eigen specialisatie. Gelijkheid binnen de kunstwereld, het stoppen van straatintimidatie of meer kansen voor vrxuwen van kleur.

Eén dag in het jaar staan we, een paar uur langer dan gewoonlijk, gezamenlijk stil bij de paden die onze voorgangers bewandelden, waar wij nu lopen en waar we uiteindelijk naartoe moeten. Er hebben de afgelopen jaren veel positieve veranderingen plaatsgevonden, maar we hebben de eindstreep nog niet bereikt.

In 2019 stemde meerderheid van de Tweede Kamer vóór een vrxuwenquotum en vierden we 100 jaar algemeen kiesrecht in Nederland. Anderzijds daalden we elf plekken op de wereldranglijst van vrxuwenemancipatie en neemt de intimidatie van zwangere vrxuwen op sommige locaties toe.

Overwinningen om te vieren en problemen om aan te pakken. De weg naar gelijkheid is lang en staat vol obstakels. Ook over de definitie van dat woord, gelijkheid, valt een hoop te vinden en zeggen. Op Wikipedia staan meer dan zes verschillende definities van hetzelfde woord. In de rechtsgeleerdheid betekent gelijkheid; gelijkwaardige behandeling, in de rechtsfilosofie; gelijkheidsdenken, in de filosofie; het idee dat alle mensen gelijk zijn, in de politiek; gelijke onderwijskansen, in de logica; gelijkheid in termen van booleaanse algebra en in de wiskunde; gelijkheid in termen van de verzamelingenleer. Mijn definitie van het woord is gelijke behandeling en kansen voor iedereen, ongeacht je genderidentiteit, huidskleur, leeftijd, opleidingsniveau etc.

Maar ik ben ook maar ik. Met achttien jaar levenservaring op de teller heb ik nog een hoop te leren. Het leven is één groot leerproces waarbij we onder andere opzoek gaan naar onze eigen definitie van woorden. We geven ze betekenis en leren constant bij. Van elkaar en onszelf. Daarom hoop ik op acht maart, dit jaar en in de toekomst, nieuwe kennis en inspiratie op te doen. Een herinnering van waar we nou eigenlijk mee bezig zijn en wat of wie we vergeten. We moeten uiteindelijk samen naar de finish toe, dus laten we vooral goed naar elkaar luisteren. Elke stem, hard of zacht, verdient gehoord te worden; en daarom is Internationale Vrxuwendag zo belangrijk.

 

Gerelateerd

Maffe Meestwerken

In deze nieuwe podcastserie, Maffe Meesterwerken voor Omroep MAX nemen kunsthistorici Paul Rem en Cathelijne Blok je mee langs iconische kunstwerken en de personen die ze zo bijzonder maken. Van het levend kunstwerk Mathilde Willink in het beroemde portret van Carel Willink, tot Judith en Holofernes van de Italiaanse kunstenaar Artemisia Gentileschi. Deze

Lees meer »

Dat proces voelt bijna magisch.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor? Wij

Lees meer »

Scroll #18: Wie is Lavinia Schulz?

Op een foto, genomen tijdens een kunstfestival in Hamburg in februari 1922, staat een stel. Men vermoedt dat Lavinia Schulz (1896–1924) en Walter Holdt (1899–1924) daarop te zien zijn, hoewel dit niet met zekerheid te zeggen is. Als het inderdaad zij zijn, is dit de enige bekende foto waarop ze

Lees meer »

Nabespreking van voorstelling SONGOFSONGS – 23 oktober

Cathelijne Blok hostte een panel waarbij de voorstelling SONGOFSONGS werd nabesproken. Met de kunstenaarsduo Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot ging ze in gesprek over het maken van de voorstelling, ecostorytelling en technologie. De andere aanwezigen tijdens deze panel waren schrijver en kunstenaar Valentijn Hoogenkamp en multidisciplinaire kunstenaar en

Lees meer »

Kunststof! – 11 januari 2024

Cathelijne Blok is te gast geweest in een aflevering van Kunststof!, een radioprogramma van Radio 1.  Ze vertelt in deze uitzending over het platform The Tittymag, de functie van kunst en haar boek Maar is het kunst?. In het boek neemt ze de lezer mee op kunstreis! Van Botticelli’s wereldberoemde

Lees meer »

Deze kunstbeurs mag je echt niet missen!

Je onderdompelen in de meest geweldige kunst? En de hotste kunstenaars spotten? Dat kan, want van 21 tot 24 november opent UNFAIR Amsterdam haar deuren! Van rechtstreeks kunst van de kunstenaars kopen tot performances, tours en workshops.  De komende weken tonen wij op Tiktok (@thetittymag) kunstenaars die ons zijn opgevallen.

Lees meer »

Kunsthistoricus roept op tot verandering tijdens lezing

Onze Founder Cathelijne Blok geeft de Joost Zwagerman Lezing op 18 november 22 oktober 2024, Alkmaar. Hoe ziet een wereld zonder kunst eruit? Cathelijne Blok, kunsthistoricus, schrijver en journalist, breekt een lans voor de kunsten in haaroptreden op de Joost Zwagerman Lezing op 18 november in TAQA Theater de Vest.Blok

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?