WOMAN.

Handen overal. Van boven tot onder glijden die twee vreemde handen over mijn lichaam. Overal op mijn lichaam, maar waarom w eet ik niet. Had ik hier toestemming voor gegeven?

Handen zijn lichaamsdelen die je gebruikt om te voelen en zo meer te weten te komen over hetgeen je aanraakt. Iemand een hand geven of het strelen van een glad oppervlak, zijn hele onschuldige handelingen, alleen is het niet meer zo onschuldig wanneer deze twee handen ongevraagd dezelfde handeling op een lijf uitvoeren. Mijn lijf. Het is vrijdagavond en om de een of andere reden lijkt het alsof het vrouwenlijf dezelfde behandeling krijgt als dat ene gladde oppervlak. Nieuwsgierige vreemde handen, die willen weten hoe het voelt.

Maar heb ik gezegd dat ik dit wilde? Heb ik gez egd dat het mocht? Of staat ergens in mijn gezichtsuitdrukking beschreven dat ik hier behoefte aan heb? Ik ben toch degene die bepaalt wat er gebeurt en wie er aan mag komen?

Performancekunstenaar Marina Abramović wilde laten zien wat er gebeurt als je niet meer kunt be palen wie er aan je lichaam zit, en welke gevolgen dit met zich meebrengt. Voor de performance ‘Rhythm 0′ (1974) bekeek zij die relatie tussen haar eigen lichaam en ‘de Ander’. Hiervoor legde Abramović diverse voorwerpen klaar op een tafel in het museum, waarmee de bezoekers alles met haar mochten doen wat ze maar wilden. Dit konden ze doen met onschuldige object en als honing en olijfolie, maar ook met gevaarlijke voorwerpen als een scalpel en een pistool met één kogel. Hoe besluiten mensen met een ander licha am om te gaan?

Het lijf van Abramović werd door deze vreemde handen allesbehalve lief  – of zelfs niet eens – aangeraakt. Mensen gingen er vol op los en bewerkten haar lichaam wreed. Ze werd geclaimd als een tijdelijk bezit. Haar lichaam was niet meer van haarzelf. Tijdens deze zes uur durende performance ging het pu bliek steeds verder en verder. Ze drukten rozendoornen in haar huid, sneden in haar vel en betastten haar hele lichaam op een gruwelijke manier. Gedurende dit alles bleef de kunste nares geluidloos zitten. Ze liet zich betasten door al die vreemde handen. Vreemde handen die van onschuldige lichaamsdelen veranderde in brute wapens, die het lichaam wreed beroerden. Uiteindelijk werd zelfs het geladen pistool op Abramović gericht. Hier was de grens voor het publiek en werd het wapen afgepakt, waarna de artiest stopte en de zaal verliet.

Hoe kan het dat men zichzelf niet in bedwang ka n houden, en we onze aanrakingen op de verkeerde manier gebruiken? We horen onze aanrakingen toch juist te sparen voor mensen die we liefhebben, en waarvan we weten dat zij dit ook prettig vinden? Ons lichaam is ons persoonlijke eigendom. Een eigendom waar niemand aan mag zitten zonder toestemming, en wanneer je die toestemming hebt, er met liefde mee moet worden omgegaan. Maar een vreemde, ongewilde hand, is een hand die je niet wilt voelen. Een hand die net zo pijnlijk voelt als een rozendoorn. Een vreemde hand die wrede sporen achterlaat.<

Gerelateerd

Mode stelt ons in staat om te communiceren wie we zijn!

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Het was een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allen proberen op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Maar wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor?

Lees meer »

In eerste instantie wilde ik helemaal geen kunstenaar worden.

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allemaal proberen ze op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Maar wie zijn die feministen nou eigenlijk, en waar staan ze voor? We

Lees meer »

Scroll #16: Wie is Diana Blok?

De dagen zijn niet alleen bestemd voor urenlang scrollen door Tinder in bed, maar ook voor een goede dosis kunst scrollen. Daarom lichten we speciaal voor jou iedere week een kunstenaar uit. In deze aflevering staat een kunstenaar centraal die via fotos ons confronteert met haar photografie en gender en

Lees meer »

In 2018 konden wij onze historische Titty Talk: een eerste date met 40 feministen. Een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Probeer allemaal op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Alleen wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ​​ze voor? Wij stellen

Lees meer »

Ik leg mijn hart en ziel in alles

In 2018 organiseerden wij onze allereerste Titty Talk: een first date met 40 feministen. Het was een inspirerende ontmoeting tussen activisten, feministische organisaties, kunstenaars en journalisten. Allen proberen op hun eigen manier een positieve verandering teweeg te brengen. Maar wie zijn die feministen nou eigenlijk en waar staan ze voor?

Lees meer »

Kunsttips augustus!

Welk museum moet je opslaan? Welke kunstpodcast is hot? Hoe heet die ene tentoonstelling ook alweer? Het overzicht van alle arty kunst to do’s is soms helemaal kwijt! Maar don’t worry!  Want wij zetten iedere maand de kunst- moetjes voor je op een rijtje. Genoeg om je mee te vermaken. Of

Lees meer »

Scroll#15: wie is Sylvie Fleury?

De dagen zijn niet alleen bedoeld om urenlang door Tinder te scrollen in bed, maar ook voor een goede dosis kunst. Daarom lichten we speciaal voor jou elke week een kunstenaar uit. In deze aflevering staat een kunstenaar centraal die humoristisch maar kritisch werk maakt met als hoofdthema ‘consumentisme’: Sylvie

Lees meer »

The Titty Platform

Currently by invitation only. Still think you're the right fit?